• Anonym (O.B)

Dålig pojkvän, vad kan jag göra?

Hej!

Har varit tillsammans med min flickvän i 9 månader, hon har alltid sagt att jag är dålig på romantik, vilket jag vet att jag är, jag är ruskigt dålig på att visa känslor.

Jag har även svikit hennes förtroende på det mest tänkbara sätt.

Står just nu på den sköraste tråd man kan tänka sig, jag vet att jag älskar henne och vill leva resten av mitt liv med henne. Men hon behöver känna det konkret och äkta jag har äkta känslor det vet jag och vi hör ihop det vet jag också.

Hon är en äkta romantiker och jag vill också vara det för att det är mysigt och det är någonting man mår bra av.

Jag behöver lära mig lite av vad romantik handlar om i ett förhållande, jag har läst om romantik men det hjälper inte. Börjar tro att jag är psykiskt störd och känslokall, då hon säger att det finns en miljon saker jag kan göra och när jag hör det blir jag helt förstenad och kan inte komma på en enda grej.

Mår fruktansvärt dåligt över att inte kunna ge henne det hon behöver känna, alltså att känna sig å tråd och som att hon är den enda.

Om någon undrar så har jag varit otrogen i fyllan, hon var dessutom där och såg allt, jag var helt känslokall och förstår inte hur i hvete jag bara kunde glömma henne om än för en kort stund. Har aldrig ens funderat på att vara otrogen ändå lät jag det ske. Jag vet att jag är en fruktansvärd människa och att jag egentligen inte förtjänar denna fantastiskt underbara kvinna.

Hon mår absolut inte bra och det gör inte jag heller men det är fortfarande jag som borde sagt nej även om jag var rejält packad, man får inte skylla på alkohol och det gör jag inte heller.

Jag kan inte spola tillbaks tiden men jag kan göra mitt bästa för att kompensera resten av mitt liv.

Vill verkligen ha hjälp då jag var dålig på romantik redan innan detta hände så har nivån höjts nu eller aldrig, men jag vill verkligen att hon ska fylla i tomrummet i mitt liv.

Förstår om ingen vill hjälpa mig då jag inte förtjänar det eftersom jag betett mig som ett vidrigt as men om det finns en andra chans så tar jag den nu, det här är det viktigaste för mig, och jag vill inte förlora henne för att jag är en dum värdelös sopa.

Mvh O.B

• Svar på tråden Dålig pojkvän, vad kan jag göra?
  • Anonym (C)

Hur gamla är ni och när i tiden hände detta? Var ni ett etablerat par då? Att du tar tag i ditt problem borde ju visa att du tar det på allvar. Typ sök dig till terapi? Ta tag i ditt liv och beteende på andra sätt?

Visa uppskattning men inte bara materiellt, du måstr ju följa upp det med låmgsiktiga handlingar. Jag gillar mest romantik som är väldigt personlig. Typ fixa ett signerat ex av hennes favoritbok eller beställ den ovanliga växten från japan hon älskar. Varva det med vardaglig omtanke i det lilla. Och UTTRYCK DINA KÄNSLOR. Är det svårt att säga, så skriv ett brev?

• TigerLilySwe

Bjuda på fika, restaurang, bio, köpa nån bodybutter på Rituals, fina vantar, parfym, smycken. Sen i vardagen kan du skicka gulliga sms, mms, kramas, pussas i nacken, hålla handen, vika garderoben, skjutsa, hämta, laga mat, köpa snacks hon gillar, lyssna när hon pratar och prioritera er relation. Helt enkelt visa att ni hör ihop och att du tänker på henne. Lycka till.

• Anonym (wtf)
    TigerLilySwe skrev 2016-12-01 15:44:20 följande:

Bjuda på fika, restaurang, bio, köpa nån bodybutter på Rituals, fina vantar, parfym, smycken. Sen i vardagen kan du skicka gulliga sms, mms, kramas, pussas i nacken, hålla handen, vika garderoben, skjutsa, hämta, laga mat, köpa snacks hon gillar, lyssna när hon pratar och prioritera er relation. Helt enkelt visa att ni hör ihop och att du tänker på henne. Lycka till.

Är det prostitution vi pratar om?
  • Stårschan
    Anonym (wtf) skrev 2016-12-01 15:49:42 följande:
    Är det prostitution vi pratar om?
    Det undrar jag också! Förvånad

Råd till TS - det funkar inte att köpa förtroende med ord eller saker. Det som gäller är handling! Visa att du är beredd att göra uppoffringar för att ha chans att behålla henne.

1 - Avstå helt från alkohol.
    2 - Visa i handling att du vill umgås med henne.
    3 - Checka alltid med henne först innan du hänger med kompisarna. OBS - jag menar absolut inte att du ska avstå från att göra saker utan henne, men stäm av med henne först så att hon känner att hon kommer i första hand och att du väljer henne om du tvingas välja.
    4 - Om hon nu är den puttenuttiga typen som gillar tända ljus, rosor och sånt, så bjud till lite och fixa något sådant emellanåt. Visa att du är beredd att lägga två strån i kors för att förgylla hennes dag.
    5 - Och för guds skull - försök aldrig någonsin tjata dig till sex, eller få henne att ställa upp på sexuella saker hon har talat om (eller visat) att hon inte är intresserad av.
  • Anonym (q)

Man tittar i ögonen, frågar hur henne dag varit, visar henne att du blir glad när hon kommer in i ett rum, visa intresse för saker hon är intresserad av.

Lägg armen om henne när hon passerar i köket, krama om, kyss, ta en danssväng om ni har musik på. Såna där små enkla saker i vardagen som visar att man SER varann, det är romantik för mig. Laga mat tillsammans.

Man behöver inte boka spahotell och dyra middagar, det kan vara romantiskt ändå.

Om hon tex nämnt en favoritfilm eller bok eller ett spel eller en teater hon skulle vilja se, skriv upp sånt så att du kommer ihåg och så ser du till att ordna det när det går. 

Ordna en myskväll hemma med hennes favoritfilm, hennes favoritgodis och dricka, köp några nya kuddar till soffan (eller vad ni nu gillar), tänd ljus. Visa att hon verkligen ÄR ditt allt. 

Gör en lista med bra saker så att du alltid kan kika på den om du har idetorka.

• TigerLilySwe
    Stårschan skrev 2016-12-01 16:11:20 följande:

Det undrar jag också!

Råd till TS - det funkar inte att köpa förtroende med ord eller saker. Det som gäller är handling! Visa att du är beredd att göra uppoffringar för att ha chans att behålla henne.

1 - Avstå helt från alkohol.

2 - Visa i handling att du vill umgås med henne.

3 - Checka alltid med henne först innan du hänger med kompisarna. OBS - jag menar absolut inte att du ska avstå från att göra saker utan henne, men stäm av med henne först så att hon känner att hon kommer i första hand och att du väljer henne om du tvingas välja.

4 - Om hon nu är den puttenuttiga typen som gillar tända ljus, rosor och sånt, så bjud till lite och fixa något sådant emellanåt. Visa att du är beredd att lägga två strån i kors för att förgylla hennes dag.

5 - Och för guds skull - försök aldrig någonsin tjata dig till sex, eller få henne att ställa upp på sexuella saker hon har talat om (eller visat) att hon inte är intresserad av.

Vadå, prostitution?! Jag ger olika förslag på vad man kan göra och hur man kan tänka när man bjuder till lite och lägger två strån i kors för att förgylla någons dag. Utöver att lyssna och prioritera relationen.
  • Stårschan
    TigerLilySwe skrev 2016-12-01 20:28:59 följande:
    Vadå, prostitution?! Jag ger olika förslag på vad man kan göra och hur man kan tänka när man bjuder till lite och lägger två strån i kors för att förgylla någons dag. Utöver att lyssna och prioritera relationen.
    Sant, det var kanske lite orättvist. Det som gjorde att åtminstone jag reagerade så negativt var väl att du började nämna speciella märken på prylar (varför? Är detta Rituals något man förväntas uppskatta?), för att fortsätta med klassikerna parfym och smycken, som av hävd förknippas med saker som karlar köper för att blidka sina kvinnor när de gjort bort sig. Och den synen att man kan "köpa sig fri" är förnedrande för både män och kvinnor.

Så jag ber om ursäkt om jag reagerade lite hårt, men jag hoppas att du nu förstår varför jag reagerade som jag gjorde.
  • TigerLilySwe

Ja, jag ger förslag på aktiviteter och små gåvor som är enkla att förstå och genomföra när man så tydligt uttrycker sin oförmåga att i relationen och i sin person visa uppskattning, omsorg och omtanke och känner allmän villrådighet. Därifrån till känslomässiga uttryck och vidare till djupare förståelse som att lyssna, uppmärksamma, prioritera och vara hjälpsam. Det handlar inte om att köpa sin relation. Även jag uppskattar en gåva någon gång som ett tecken på att någon tänkt på mig, på mina behov och som en bekräftelse på att jag betyder något för någon och finns i någons tankar.

Svar på tråden Dålig pojkvän, vad kan jag göra?