Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Föredrar du gris- eller nötkött?

dennis02 skrev 2016-11-26 07:50:10 följande:

Griskött, då jag älskar fläskkotletter och fläskfile. Men nötkött ska det ju vara när man gör köttgryta, så griskött kan ju inte användas till allt.

Visst tusan kan du göra en fläskgryta närhelst du käner för det. Både karrén och fransyskan (ja, även gris har fransyska som styckdetalj) är alldeles utmärkta att slänga ner i en gryta. Sen blir det så klart inte kalops eller gulasch av det, men gryta, absolut.

För att svara på TS, så är jag svag som tusan för vilt. Ge mim en hare eller nåt, liksom. Eller en ripa eller något. Dyker sällan upp i mataffären, dock, så där väljer helst en bit nöt. Eller bacon. Alltid bacon.....
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee

På tal om kött, slängde just in en "slashas", som min mormor kallade det, i ugnen. Potatis, purjo,  lite andra rötter (typ morötter, rotselleri, kålrot, betor eller vad man nu har), diverse köttrester ("slas"/"slamsor"), kryddad gräddmjölk (riktig hälften/hälften, alltså, inte arlas nya lättprodukt) och en ostkant. Resträtt som kan göras riktigt fin om man vill.

Jag hade i en påse överbliven lammfärs, ett par körvar, och en bit rostbiff.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    nevermind skrev 2016-11-26 23:08:04 följande:

Äter nästan bara nötkött. Fick höra av en dietist att fläskkött är mer eller mindre kannibalism, vilket jag i och för sig redan visste. Usch!

Ja, gurka är också nästan kannibalism......

Du behöver inte gilla fläskkött, men att kalla det kannibalism är lite väl att ta i.
  • Aniiee

Det blir kött idag igen, tydlgien. Tacos. Ugan har bjudit in sina föräldrar på mat och adventsfika, och hennes päron har visst aldrig ätit tacos. Konstiga människor... ibland tror jag de är från en annan planet, särskilt som de ALDRIG under hela ugans uppväxt lagat mat. 

Så det blir nötfärs idag.

• Aniiee
    Anonym (nöt men..) skrev 2016-11-27 17:54:52 följande:

Om jag absolut måste välja så blir det nötkött, eftersom jag äter fler maträtter med nöt än griskött. 

Det är dock helt omöjligt att välja för trots att jag klara mig utan korv, fläskkotletter
    och fläskfile så vet jag inte hur jag skulle kunna vara utan bacon och julskinka!

Känner igen det där.... =P
Svar på tråden Föredrar du gris- eller nötkött?