• höstsolen

MJÖLKPROTEINALLERGI. Erfarenhet? Svara på frågor!

Hej! Min son (6 veckor) misstänks ha mjölkproteinallergi.

Om du har eller haft ett spädbarn med det, svara gärna på frågorna nedan! Förhoppningsvis kan andra föräldrar hitta denna tråd i framtiden och finna info också.

1. Innan mjölkproteinallergin misstänktes: Ammades bebisen från födseln eller gav ni ersättning?

2. Vid hur många veckor/månader kom första symptomen?

3. Vilka var symptomen?

4. Gjordes några medicinska tester?

5. Upptäcktes någon annan allergi också?

6. Om bebisen ammades från födseln - När mjölkproteinallergi misstänktes: Avstod du från mjölkprotein och fortsatte amma eller startade ni med ersättning direkt?

7. Om ni valde att fortsätta amma - Hur länge ammades bebisen? Om du valde att ge upp amningen och gå över till ersättning, vilka var anledningarna?

6. Om du fortsatte amma - Efter att ha uteslutit mjölkprotein ur din kost, efter hur många dagar/veckor började resultat märkas på bebisen?

7. Vilka var de första tecknen på förbättring?

8. Hur lång tid tog det innan bajset blev normalt?

9. Hur känslig skulle du säga att din bebis var mot mjölkprotein?

10. Om du ammade: Kunde du märka på bebisen om du fick i dig mjölkprotein av misstag? Efter hur lång tid?

11. Gjorde ni några provokationer? Isf, hur gick de till?

12. Hur gick det när bebisen började äta vanlig mat?

13. Hur gammal är ditt barn idag och har barnet fortfarande mjölkproteinallergi?

14. Övriga tips till en helammande som uteslutit mjölkprotein i sin kost i 2 veckor? :)

Tusen tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-26 11:22
    Ooops, numreringen blev lite knäpp, sorry!
    Ni kanske kan använda 6A, 7A, 6B, 7B

• Svar på tråden MJÖLKPROTEINALLERGI. Erfarenhet? Svara på frågor!
  • Anonym (k)

Min son fick en allergisk reaktion första gången vid 7 mån då vi börjat ge puré och lagat något med mjölk för första gången. Han fick nässelutslag i ansiktet direkt ( efter första skeden)

Vi gjorde inga tester men fick rådet att börja med mjölk vid 12 mån vilket gick bra, mellan 7-12 mån använde vi Oatly. Nu äter han alla mjölkprodukter.

Han fick inga symptom när jag ammade så jag vet inget om den biten tyvärr.

• Anonym (Mamma)

Gavs ersättning från födelsen. Vecka 4-5 började han få "eksem" på armbågarna och magont, pruttar hela tiden, kräks, nässel liknande utslag över hela kroppen... Inga tester görs när de är så små, är utesluta metoden som görs.. Men märktes direkt när vi bytte till mjölkproteinfritt, allt utan eksemen försvann (fick vi köra kortison)

Vi har ingen mjölkprotein i hans kost, är 10månader.. Runt 7 månader framkom även äggallergi (den är värre). Hans hud är jätte känslig så vem vet om det är något annat som inte är bra för honom men vi får se, hoppas på att det ska växa bort.

Fick order om att testa nöt, fisk och soja, vilket han kan äta iaf. Puh.

• TrolletsMor
    1. Han åt ersättning från start i princip.

2. Vid ca två veckor kom första symptomen dock dröjde det tills han var tre månader innan man började prata om mjölkproteinallergi.

3. Magont och skrek massor, utslag främst i ansiktet, hård i magen, svårigheter att bajsa är de symptom jag kan komma på nu.

4. Vi kollade diverse värden på blod och urin för att utesluta annat inte förrän vid 6 månader gjordes ett allergitest, fast varför vet jag inte, det visade dock inget men det sa de inte var ovanligt. Det märktes dock tydlig skillnad på honom när han åt mjölkfritt.

5. Nej inga andra allergier tack och lov :)

6a 7a och 6b är ju inte aktuellt för min del då jag inte ammade alls.

7b. Alla symptom försvann rätt snabbt mins dock inte exakt hur lång tid det tog men inom två veckor från att han började med neocate var iaf alla  symptom borta  
    8. Det gick fort.

9. Väldigt känslig var han nog vi fick först prova Althera ersättning men den reagerade han starkt på.

11. Vi började provocera genom att först börja steka mat i smör,  succesivt ökade vi på med mjölk i mer och mer det sista var att han skulle dricka ren mjölk. Vi gjorde en plan ihop med BVC hur vi skulle lägga upp det.

12. Det gick jättebra, han var ca 1,5 när vi började provocera och det blev inga bakslag alls. 

13. Idag är han 2 år och 4 månader och han äter mjölkprodukter utan problem.

14. Vad för tips söker du? Amning eller mjölkfri kost? Amning har jag ju inte så mycket att komma med då jag inte ammade själv :) 
Svar på tråden MJÖLKPROTEINALLERGI. Erfarenhet? Svara på frågor!