• Äldre 26 Nov 16:52
    39428 visningar
    82 svar
    82
    39428

    När sätter ni upp julgran?

    Jag tycker att jag är tidig att sätta upp våran julgran, den kommer upp runt lucia strax före eftersom jag vill ha bort den innan nyårshelgen. Men jag ser många som redan tagit fram den nu till advent. Så faktiskt känner jag mig ganska sen i julpyntandet nu.

    När sätter ni upp julgranen?

  • Svar på tråden När sätter ni upp julgran?
  • Äldre 26 Nov 16:56
    #1

    Jag har inte rum med en julgran men om jag hade det skulle den tas fram och kläs den 23e december.
    Sen får den vara kvar tills julen sopas ut 20 dagar efter jul, det är väl typ 12 januari. 

  • Äldre 26 Nov 17:01
    #2
    +1

    Kvällen före julafton. Tradition i familjen.

    Alla ungar fick/får vara uppe till 24. Kl 23 togs (äkta) julgranen ned från kallvinden och kläddes av oss barn med mammas hjälp, och när allt pynt och ljust var där med sattes med stor andakt de stora pepparkakshjärtna med nonstop och namn i sockerkristyr i granen, och sedan fick vi varm choklad och macka med julskinka, och sen fick vigå och sova. På julaftons morgon låg alla klapparna på plats och vi gick och klämde och gissade och sen kom mormor med mer paket och så åt vi lunch och sen fick vi ta våra pepparkakshjärtan..... mys. Traditionen lever än, med nästa generations barn.

    Sorry, svävade ut lite.....


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Äldre 26 Nov 17:02
    #3

    23:e eller 24:e. Om vi inte reser bort vid jul. Då åker den upp några dagar tidigare. Sen står den framme till Knut. Men då är jag rätt less på den...

  • Äldre 26 Nov 17:04
    #4

    24/12 och den åker ut 30/12 eller allra senast 31/12. Men i år så blir det nog ingen gran alls.


  • Äldre 26 Nov 17:22
    #5

    Dagen innan julafton. Sedan får den stå fram till strax innan min födelsedag en månad senare. Då har den barrat så pass att den åker ut innan gästerna kommer...
    Förstår inte de som slänger ut granen medan den fortfarande är fräsch? Så mycket job som man haft med att leta, ta hem och klä den.

  • Äldre 26 Nov 17:33
    #6

    Har oftast ingen gran. Brukar sätta upp röda kulor i en jättestor garderobsblomma vi har. Dom brukar komma upp samtidigt med resten av julsakerna, någon gång mellan första och andra advent i regel.
    Hade jag haft en riktig gran hade jag nog klätt den någon gång mellan tredje advent och julafton, lite beroende på hur jag jobbar och vilken tid jag har till det.

  • Äldre 26 Nov 17:53
    #7

    Brukar sätta upp gran till Lucia och låta den stå tills annandag Knut om den håller sig någorlunda fräsch.

    Kommer inte att kunna / vågar ej ha gran i år pga kattungar dock så hoppas det är ok med en lite ot fråga?! Någon som vet hur man kan få tag på en hyfsat stor gren att hänga från taket för att hänga lite pynt i? Finns det grenar att köpa? I annat fall, kan man helt sonika ta en från ett träd eller far trädet illa av det?

  • Äldre 26 Nov 18:03
    #8

    Absolut senast 2a advent. Jag vill ju hinna njuta av den innan julen är över :). Jag slänger ut mig innan nyår eller snart därefter, för då är julen över för mig.

  • Äldre 26 Nov 18:17
    #9
    Domesticgoddess skrev 2016-11-26 17:53:42 följande:

    Brukar sätta upp gran till Lucia och låta den stå tills annandag Knut om den håller sig någorlunda fräsch.

    Kommer inte att kunna / vågar ej ha gran i år pga kattungar dock så hoppas det är ok med en lite ot fråga?! Någon som vet hur man kan få tag på en hyfsat stor gren att hänga från taket för att hänga lite pynt i? Finns det grenar att köpa? I annat fall, kan man helt sonika ta en från ett träd eller far trädet illa av det?


    Annandag Knut? Vad är det för dag? Annandagen (26/12) har jag hört talas om, och Tjugondedag Knut (13/1) har jag hört talas om, men Annandag Knut är nytt för mig.

    Man kan få tag på grenar i handeln. De brukar ha "spill"/ris där vi köper gran, både när vi köper av idrottsrörelsen utanför mataffären och när vi köper på torget. Jag har sett ris i affärerna också, typ interflora och stora mataffärer. Det finns alltid några som vill har en grantopp/halv gran, så då kan de sälva enstaka grenar på sidan av. Och man kan ju alltid fråga om man inte ser att de har.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Äldre 26 Nov 18:25
    #10
    Aniiee skrev 2016-11-26 18:17:05 följande:

    Annandag Knut? Vad är det för dag? Annandagen (26/12) har jag hört talas om, och Tjugondedag Knut (13/1) har jag hört talas om, men Annandag Knut är nytt för mig.

    Man kan få tag på grenar i handeln. De brukar ha "spill"/ris där vi köper gran, både när vi köper av idrottsrörelsen utanför mataffären och när vi köper på torget. Jag har sett ris i affärerna också, typ interflora och stora mataffärer. Det finns alltid några som vill har en grantopp/halv gran, så då kan de sälva enstaka grenar på sidan av. Och man kan ju alltid fråga om man inte ser att de har.


    Hahaha, nej....annandag Knut var något jag råkade hitta på! Tjugondag skulle det vara:)

    Tack för tips, ska ge mig på jakt hos stadens blomsterhandlare imorgon!
Svar på tråden När sätter ni upp julgran?