• SweetJune

    Två eller tre barn (ni som har tre barn med inte för "stor" åldersskillnad)?

    Hej!

    Vi har två barn, pojke 2,5 år och en flicka som är några veckor. Jag är 32 år. Vi har inte bestämt oss om vi ska ha två eller tre barn och undrar hur det har fungerat för er med tre barn som inte har för stor åldersskillnad mellan barnen? Fördelar, nackdelar? Tacksam om ni vill dela med er.

  • Svar på tråden Två eller tre barn (ni som har tre barn med inte för "stor" åldersskillnad)?
  • daimstrut

    Har tre barn med fem år mellan äldsta och minsta. Det är mest fördelar tycker jag och tre gånger kärlek! Det blir en annan dynamik i familjen, ofta är det en sån konkurrens mellan de två äldsta men så kommer lilla och bryter upp. De kan variera vilket syskon de leker med, och så kan ett syskon få vara ifred. Även stora som är fem år leker bra med minsta.

    Nackdelen är väl att det tar längre tid att komma ut dörrarna, vardagslogistiken blir jobbigare, en på dagis i några år till när man hade varit färdig om man bara hade haft två. Mycket tvätt! Sen när de blir äldre äter de väl en ur huset också, hehe.

    Men på det stora hela tycker jag extraböket med en tredje är värt all jobb med tanke på vad man får tillbaka! Det är underbart slitsamt helt enkelt!

  • SweetJune
    daimstrut skrev 2016-11-27 18:23:31 följande:

    Har tre barn med fem år mellan äldsta och minsta. Det är mest fördelar tycker jag och tre gånger kärlek! Det blir en annan dynamik i familjen, ofta är det en sån konkurrens mellan de två äldsta men så kommer lilla och bryter upp. De kan variera vilket syskon de leker med, och så kan ett syskon få vara ifred. Även stora som är fem år leker bra med minsta.

    Nackdelen är väl att det tar längre tid att komma ut dörrarna, vardagslogistiken blir jobbigare, en på dagis i några år till när man hade varit färdig om man bara hade haft två. Mycket tvätt! Sen när de blir äldre äter de väl en ur huset också, hehe.

    Men på det stora hela tycker jag extraböket med en tredje är värt all jobb med tanke på vad man får tillbaka! Det är underbart slitsamt helt enkelt!


    Tack för att du ville dela med dig har dina barn egna rum? Vi har nämligen tre sovrum och vill inte flytta från huset. Rummen är dessutom väldigt små men det hade gått att två delar rum en tid.
  • daimstrut

    Våra två minsta, nu 5,5 och snart 3 delar ett litet rum. Det funkar än så länge men vi har planer på att flytta till större inom nåt år.

  • Guapa

    Nu har jag inte tre barn (än) men jag kommer från en trebarnsfamilj. Min spontana tanke är att det blir betydligt mer opraktiskt med tre istället för två barn. Hela samhället är liksom anpassat för tvåbarnsfamiljer. I de flesta normalstora bilar är det väldigt trångt med tre barn (minns hur vi klämma ihop oss till max när jag var liten) speciellt om man ska ha bilbarnstolar och packning. Trängseln orsakar mer bråk ;). De flesta familjeerbjudanden avser 2 vuxna och 2 barn. Är man utomlands ryms man sällan hela familjen i en taxi. Lägenheter med 5 rum är svårare att få tag i än 4-rummare (om barnen ska få egna rum) osv osv.

    Å andra sidan är det knappast av praktiska skäl man skaffar barn. Jag är jätteglad över mina 2 syskon så jag ser absolut anledningen till att man vill ha fler barn.

  • SweetJune
    jaghetersophia skrev 2016-12-01 17:50:39 följande:

    Mina barn är födda 2010 2011 och 2012. Har inte ett negativt ord att säga. De är bästa vänner


    Det var nära i ålder, kul att det fungerar så bra
  • Dixie

    Jag har tre, som nu är 10,8 och 4 och tycker det funkar bra - för vår del var ett bra med "paus" mellan 2 o 3an, men ändå inte för långt, så lillasyster kan hänga med på aktiviteter som de stora gör.

  • SweetJune
    Dixie skrev 2016-12-01 19:26:40 följande:

    Jag har tre, som nu är 10,8 och 4 och tycker det funkar bra - för vår del var ett bra med "paus" mellan 2 o 3an, men ändå inte för långt, så lillasyster kan hänga med på aktiviteter som de stora gör.


    Hur gammal var du när trean kom? Har förstått det som att många upplever det som skönt att man har lite paus mellan tvåan och trean. Vi fick tvåan för några veckor sedan och jag är 32..vågar kanske inte vänta längre än 2 år om vi bestämmer oss för en trea.
  • Dixie
    SweetJune skrev 2016-12-02 06:27:41 följande:

    Hur gammal var du när trean kom? Har förstått det som att många upplever det som skönt att man har lite paus mellan tvåan och trean. Vi fick tvåan för några veckor sedan och jag är 32..vågar kanske inte vänta längre än 2 år om vi bestämmer oss för en trea.


    Jag var 35 när 3an kom!
  • orkidi

    Har 5 barn som är födda med 1.5 - 2 års mellanrum och det har fungerat jättebra. I vår familj så var den största förändringen från 1 till 2 barn då barn nr 1 fick dela mamma och pappa med ett syskon helt plötsligt, efter det så har det bara gått bra och barnen har haft mkt kul tillsammans.

  • NilssonPettersson

    Nu har vi ju fler än tre barn men svarar just för att vi har tätt mellan barnen. 

    Våra två äldsta är ju 13 nu men de andra är det tätt emellan, som tätast 10 månader, och som längst emellan är det 24 månader. Vi har 8 barn, de stora inräknade då.

    Allting funkar klockrent, jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha detta ogjort. Visst, det blir mer bajs, mer kräk, mer tvätt och mer mat. Men när man ändå är mitt i det så spelar det liksom ingen roll, man måste ju ändå tvätta, man måste ju ändå laga mat... vad gör det om man är några fler? ;) 


    Det blir vad man gör det till <3 


  • SweetJune
    NilssonPettersson skrev 2016-12-11 11:13:41 följande:

    Nu har vi ju fler än tre barn men svarar just för att vi har tätt mellan barnen. 

    Våra två äldsta är ju 13 nu men de andra är det tätt emellan, som tätast 10 månader, och som längst emellan är det 24 månader. Vi har 8 barn, de stora inräknade då.

    Allting funkar klockrent, jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha detta ogjort. Visst, det blir mer bajs, mer kräk, mer tvätt och mer mat. Men när man ändå är mitt i det så spelar det liksom ingen roll, man måste ju ändå tvätta, man måste ju ändå laga mat... vad gör det om man är några fler? ;) 

    Det blir vad man gör det till <3 


    Wow, 8 barn. Mycket lycka hemma hur gör ni med rum till barnen? Delar några och upp till vilken ålder har det fungerat?
  • cosinus

    Skillnaden mellan 2 och 3 är ju att när man sitter och ammar den minsta så är det 2 stycken som kan bli ovänner och slåss under tiden. Å andra sidan så är det också 2 stycken som kan leka och underhålla varandra.

    Har 4 barn med 2 år mellan alla. När tvåan kom var det en stor omställning för ettan att inte vara ensambarn. Med de andra har den övergången varit smärtfri, det finns redan ett syskon att dela uppmärksamheten med och behöva vänta på ibland så det har inte varit några som helst problem. 

    Med tredje barnet så var just det här med att de var 2 "över" när man var låst största omställningen. Att de två äldsta kan hamna i luven på varandra när man är låst med bebis och att de två yngsta behöver övervakas samtidigt som man hjälper den äldsta med något (Den äldsta behövde inte övervakning tillsammans med bebis i mitt fall så det var skönt).

    Med fjärde var det eg ingen större skillnad. 6-åringen var mer en tillgång än ett problem.

    Sen blir det ju alltid fler att hjälpa, att tvätta kläder till o s v. Men det går ju till stor del av bara farten.

  • SweetJune
    cosinus skrev 2016-12-12 09:28:08 följande:

    Skillnaden mellan 2 och 3 är ju att när man sitter och ammar den minsta så är det 2 stycken som kan bli ovänner och slåss under tiden. Å andra sidan så är det också 2 stycken som kan leka och underhålla varandra.

    Har 4 barn med 2 år mellan alla. När tvåan kom var det en stor omställning för ettan att inte vara ensambarn. Med de andra har den övergången varit smärtfri, det finns redan ett syskon att dela uppmärksamheten med och behöva vänta på ibland så det har inte varit några som helst problem. 

    Med tredje barnet så var just det här med att de var 2 "över" när man var låst största omställningen. Att de två äldsta kan hamna i luven på varandra när man är låst med bebis och att de två yngsta behöver övervakas samtidigt som man hjälper den äldsta med något (Den äldsta behövde inte övervakning tillsammans med bebis i mitt fall så det var skönt).

    Med fjärde var det eg ingen större skillnad. 6-åringen var mer en tillgång än ett problem.

    Sen blir det ju alltid fler att hjälpa, att tvätta kläder till o s v. Men det går ju till stor del av bara farten.


    Tack för att du delade med dig vad har du tyckt om ålderskillnaden? Antar 2 år mellan passade er ?
  • Anonym (C)

    Vi har fyra barn. Har först tre killar med 2,5 och 3,5 år emellan. Personligen föredrar jag absolut 3,5 år emellan. Det har varit mindre konkurrens mellan de med 3,5 år emellan samtidigt som de leker precis lika mycket ihop som de med 2,5 år emellan.

    Har nu även en liten tjej på 1 år och det är 6 år mellan henne och yngsta storebror. Så himla mysigt! När killarna är i skolan har vi en massa tid hemma bara hon och jag :). Har varit lite som att få första igen.

    När killarna var mindre var jag helt inne på att alla barn skulle vara relativt tätt i ålder, men efter att nu ha fått en 6 år efter sista killen kan jag bara säga att det är underbart! Och de stora barnen verkligen älskar sin lillasyster!

    Rekommenderar verkligen att skaffa tre om ni har tid, ork och råd. Det är underbart med många barn i familjen :).

Svar på tråden Två eller tre barn (ni som har tre barn med inte för "stor" åldersskillnad)?