• peea85

Aktiv 3 åring

Jag känner att jag behöver råd.

Ha skrivit förr men lugnat mig sen.

Har en son på 3 år. En härlig guldklimp med glimten i ögat. Men så otroligt aktiv. Redan som bebis var han detta. Har otroligt stort ordförråd och pratar i stort sett rent och gör sig helt förstådd. Han leker i stort sett bara med äldre barn och fick börja på stora avdelningen redan runt 2 års ålder just för dom märkte att han sökte sig till de större och vad med i samspelet i deras lekar, med rollspel och liknande. Men han är sååå otroligt aktiv. Svårt att sitta still vill ofta byta lek och se något annat. Pratar hela tiden jämt är aldrig tyst hehe. Går upp och ner med detta såklart och han kan sitta still med. Men senaste tiden har varit hemsk. Är på allt, ska allt, vill allt, utbrott och nästan uppkäftig emot oss föräldrar i synnerhet mig som mamma. Han testar mig massor men inte pappa på samma sätt. Han verkar övertrött hela tiden och somnar halv 7 på kvällen och vaknar runt halv 9. Sover rätt oroligt och bökar runt i sängen ofta. Snarkar. Det har varit otrolig stressigt på hans dagis senare tiden med olika vikarier hela tiden, unga oerfarna och alldeles för lite bemanning.

Sen är han hungrig konstant. Vill äta hela tiden.

Ja detta blev långt men känner att tålamodet börja slut och jag är helt slut inombords. Är ett kämpande.

Är det endast en riktigt härlig trotsperiod? Råd och tips på vägen vore mer än tacksamt.

• Svar på tråden Aktiv 3 åring
  • blomman 2

Din lilla son "ser" jag jämt på förskolan,skolan och hos vänner. Mycket av allt. Väldigt empatiska,otåliga,energiska,intelligenta barn som har mycket att prata om. De jag känner som är som din lilla krabat har ADHD. Det säger jag bara i välmening. Min två allra bästa vänner har barn med adhd och de är exakt så och de är helt underbara fastän de suger musten av en totalt! Alla har inte den påtalade aptiten,men många har det. Adhd kallas även i folkmun för "de trötta barnen". De bara måste hålla igång för annars somnar de ! Överätande är som sagt också vanligt,de känner inte när det är nog,de behöver i de flesta fall lära sig att se vad som är en "normal" portion. En av mina vänners barn ökade enormt i vikt vid 3 årsåldern,är idag kraftigt överviktig. Nu behöver det ju inte vara så i ert barns fall men jag ser liknelser. Kram

• peea85
    blomman 2 skrev 2016-11-27 18:44:46 följande:

Din lilla son "ser" jag jämt på förskolan,skolan och hos vänner. Mycket av allt. Väldigt empatiska,otåliga,energiska,intelligenta barn som har mycket att prata om. De jag känner som är som din lilla krabat har ADHD. Det säger jag bara i välmening. Min två allra bästa vänner har barn med adhd och de är exakt så och de är helt underbara fastän de suger musten av en totalt! Alla har inte den påtalade aptiten,men många har det. Adhd kallas även i folkmun för "de trötta barnen". De bara måste hålla igång för annars somnar de ! Överätande är som sagt också vanligt,de känner inte när det är nog,de behöver i de flesta fall lära sig att se vad som är en "normal" portion. En av mina vänners barn ökade enormt i vikt vid 3 årsåldern,är idag kraftigt överviktig. Nu behöver det ju inte vara så i ert barns fall men jag ser liknelser. Kram

• peea85

[quote=77170303][quote-nick]blomman 2 skrev 2016-11-27 18:44:46 följande:[/quote-nick]Din lilla son "ser" jag jämt på förskolan,skolan och hos vänner. Mycket av allt. Väldigt empatiska,otåliga,energiska,intelligenta barn som har mycket att prata om. De jag känner som är som din lilla krabat har ADHD. Det säger jag bara i välmening. Min två allra bästa vänner har barn med adhd och de är exakt så och de är helt underbara fastän de suger musten av en totalt! Alla har inte den påtalade aptiten,men många har det. Adhd kallas även i folkmun för "de trötta barnen". De bara måste hålla igång för annars somnar de ! Överätande är som sagt också vanligt,de känner inte när det är nog,de behöver i de flesta fall lära sig att se vad som är en "normal" portion. En av mina vänners barn ökade enormt i vikt vid 3 årsåldern,är idag kraftigt överviktig. Nu behöver det ju inte vara så i ert barns fall men jag ser liknelser. Kram[/

Jag har haft tankarna på adhd. Känns som det ordet det enda man tänker på så fort det blir såhär. Men ändå är jag lite tveksam. Dagis har inte reagerat, BVC eller läkare likaså. Just att han har lugna perioder med och detta med ätandet ej är jämt. Kan komma perioder då han helt enkelt äter normwlt eller matvägrar. Men tack snälla för ditt svar????????.

• Bestemor

Ditt barn är bara väldigt aktiv och behöver mer stimulans än andra barn.

Förr när barn var ute hela dagarna och lekte, fick barn leka av sig sin energi.

Klart att inte alla barn som är aktiva har ADHD.

Normala 3-åringar ska inte sitta still utan leka och röra sig.

Hade han suttit still hela tiden, så hade du haft anledning att oroa dig.

S

en att han snarkar. Har han gjort det länge?

Kan vara polyper.

Min son hade det när han var liten. Han snarkade som en vuxen man.

• Wench85
    Jag känner igen mig i beskrivningen av barnet. Ett av mina barn är idag i lägre skolåldern och diagnosteiserad med ADHD, redan som bebis var det för många uppenbart att det var ett väldigt aktivt barn och med ett rikt (och välanvänt!) ordförråd tidigt. 
    Hur har du öppnat för samtal om det med BVC och dagis? När vi först ringde och diskuterade med BVC blev sköterskan överraskad. När hon träffat barnet verkade det mycket samtalsvilligt, socialt och klarade att vara lugn och stilla den halvtimmen, men i ärlighetens namn är det ju inte så att BVC ser barnet någon längre stund och i vardagen.
    När vi fick resultatet av utredningen berättade barnpsykologen att vid första mötet hade hon tänkt "Men, varför är detta barn här, det verkar ju inte alls finnas något att utreda" - men efter en stund började det utkristallisera sig och i slutändan var diagnosen glasklar.
    Samma sak med dagis egentligen. Du skriver att det varit rörigt med vikarier etc. Det är möjligt att de antingen inte haft möjlighet att lära känna och verkligen se ditt barn, altenrativt att de har haft så fullt upp med allt annat som varit i luften att ingen haft möjlighet/prioriterat att prata med er föräldrar. 
    Om du ber om ett separat möte i lugn och ro med dagis respektive med BVC där ni diskuterar hur det fungerar, vad du som förälder upplever, hur de upplever etc kanske du får helt annan respons än om du inväntar eventuella kommentarer på årliga samtal eller i kapprummet. 
    Mitt bästa råd är att ta tag i frågan tidigt! Att utredas behöver inte alls vara negativt. Inför att mitt barn skulle börja förskoleklass hade vi möten med barnomsorgen, med blivande rektor och specialpedagog, blivande klassföreståndare, blivande skolsköterska och efter att förskoleklassen startat cirka två gånger per termin med lärare och specialpedagog. Samma sak inför skolstart och nu har vi ungefär en gång per termin med lärare och specialpedagog (utöver utvecklingssamtal där barnet är med). Genom detta har vi identifierat och implementerat ett antal olika små lösningar som underlättar för barnet (går först i kön till matsalen tillsammans med vuxen, möjlighet att gå undan till "alkov" i ena delen av klassrummet där det finns ett par extra skolbänkar när det är för rörigt eller när han själv bara vill prata, "vilostund" med iPad 10 min efter lunchrasten innan lugnare inomhuslekar, alltid en rastvakt som initierar rastaktivitet som bland annat mitt barn är med på så det inte blir rörigt och bråkigt, kopierad mattebok för att slippa ha en skrivbok vid sidan av utan kunna skriva direkt bredvid talen mm). Jag är övertygad om att dessa möten på vårt initiativ gjort att hela barnets skolgång blivit mycket bättre och lättare än om vi bara hade väntat och sett om någon annan uppmärksamamde något när det väl blivit problem.
    Dessutom kan det finnas föräldrakurser genom BVC som kan vara givande, möjlighet till avlastning, kostomläggning (klassiker är Omega 3 och uteslutande av kolhydratrik kost) med mera som kan vara värdefullt för dig som förälder att få vetskap om.
    Det är såklart möjligt att ditt barn inte alls har några diagnoser, men det i sig är ju inte ett nödvädnigt krav för att du ska kunna lyfta diskussioner om ex hur de hanterar hans hunger och hans konstanta pratande. Lyft detta till diskussion så ni kan hantera det i samsyn mellan barnomsorg och hemmet. 
Svar på tråden Aktiv 3 åring