• Emmaa94

    Gravid och precis fått nytt jobb

    Hej på er! Jag har precis fått reda på att jag är gravid, och är självklart jätte glad över det! Tog ut min spiral i mitten av september så det gick fortare än vad vi hade kunnat hoppats :)

    Men.. Nu är det så att jag fick förra veckan reda på att jag fått nytt jobb, ett jobb jag sökte innan jag blev gravid. Jag ska förmodligen börja där i februari och kommer då vara i 3-4 månaden.. Hur tror ni chefen reagerar på detta? Är jätte orolig över hur hon ska ta det.. Snälla finns det någon som kan ge lite tips och råd och lugna mig lite..

  • Svar på tråden Gravid och precis fått nytt jobb
  • Carambolan

    Vad är det för typ av jobb? Är det ett ställe med hög omsättning och lågkvalificerad personal eller tillhör du en bristyrkesgrupp? Är det ett fysiskt lätt arbete eller är det risk att du bara kan jobba tre månader?

  • Mallemamma

    Är det med provanställning eller har du fått en fast tjänst?

    Klart att ingen chef blir glad om en nyanställd visar sig vara i 4e månaden, då måste de ju hitta en ersättare så det allra bästa för chefen är ju om du inte är gravid ;) Är det fast tjänst så kan chefen iaf inte säga upp dig pga graviditet. Är det en provanställning kan chefen säga upp dig utan att ha en särskild orsak.

  • Fröken W

    Grattis till graviditeten!

    Förstår att det känns jobbigt och nervöst nu när du fått nytt jobb. Men nu är det som det är och du ska absolut glädjas åt graviditeten.

    Ang. jobbet så tycker jag att du kan vänta till vecka 13/14 (när missfallsrisken minskat väldigt mycket) och sedan kontakta chefen och be om ett möte så snart som möjligt. På mötet så säger du något i stil med:

    "Jag är gravid i vecka xx. Jag och min sambo ville ha barn men vi trodde inte att det skulle hända så här snart. Vi är ändå jätteglada och ser framemot att få en liten bebis om några månader. Det känns dock inte så bra att ni precis anställt mig och nu kommer jag med ett sånt här besked och jag förstår att det nog inte var det här ni väntat er, det gjorde inte jag heller. Men nu är det så här och jag är glad över att vara gravid och vill vara ärlig mot er från början."

    Sedan får du avvakta chefens svar, förhoppningsvis kan han/hon hantera det på ett professionellt sätt.

    Lycka till!

  • Emmaa94

    Tack för svar! Jag ska gå från en fast tjänst jag har nu till ett vikariat på 1,5 år och sedan blir tjänsten fast.. Jag bara hoppas att jag får komma tillbaka efter mammaledigheten..

  • Junnipher

    Jag berättade för min chef i vecka 15, han blev inte direkt överlycklig vill jag lova.. men när han fick smälta det hela så blev han glad för min skull. Jag har också precis börjat på jobbet och visst heller inget när jag började. Om jag var som du skulle jag berätta så fort jag kunde och kände mig bekväm. De får inte avskeda dig på grund av graviditet oavsett om du har provanställning eller inte, men var uppmärksam och kontakta ditt fackförbund i så fall (jag fick toppenbra stöd därifrån). Lycka till och grattis till den fantastiska nyheten!! (och låt inte detta ta bort din glädje, det viktigaste är du och din bebis)

  • Anonym (M)

    Hej jag fick en ny tjänst i samma kommun som jag jobbade i i somras, med start den 1/9. I juni fick vi posetivt grav test vilket vi var väldigt förvånade över då vi inte visste vi kunde bli gravida själva. Åkte på semestern och berätta för nya chefen hur läget var, hon blev jätte glad och tyckte allt var underbart trots att jag knappt skulle hinna jobba tre månader innan jag skulle gå hem igen :) berätta innan jag hade skrivit några papper men allt gick bra för mig. Lycka till hoppas du har en försående chef

  • Mallemamma
    Emmaa94 skrev 2016-11-28 09:54:28 följande:

    Tack för svar! Jag ska gå från en fast tjänst jag har nu till ett vikariat på 1,5 år och sedan blir tjänsten fast.. Jag bara hoppas att jag får komma tillbaka efter mammaledigheten..


    Finns det ingen chans att du kan stanna på ditt fasta jobb?

    Junnipher skriver att de inte kan sparka dig pga graviditet under provanställning och det är sant, men däremot så kan de sparka dig helt utan anledning om det är en provanställning, så de kan sparka dig pga graviditet, så länge de inte säger att det är anledningen.

    Men nu är det ett vikariat det handlar om, vet inte reglerna där för uppsägning, men när ditt vik går ut så är du förmodligen fortfarande föräldraledig och jag har svårt att se att chefen väljer att ge dig fast anställning istället för personen som har fått ta över ditt vik. Men kanske har du en bra chef? Tycker också du ska berätta så snart som möjligt för den nya chefen hur det ligger till.
Svar på tråden Gravid och precis fått nytt jobb