Inlägg från: Brumma |Visa alla inlägg
  • Brumma

Julfirande utan bonusen?

Jul firar man med sin familj - sen kan den vara biologisk, ingifta eller ihopsamlade vänner.

Ni - iallafall pappan och ettåringen- är åttaåringens familj.

Jag tycker mammans val är rent skit. Speciellt om det är mammans "tur" att fira jul med barnet (vilket jag tar för givet eftersom ni planerat fira utan barnet) men det är liksom ingen ursäkt att själv bete sig som riktiga skithögar.

Även om du inte verkar bry dig om åttaåringens känslor så kanske du skulle bry dig om ditt eget barns. Du håller på att lägga grunden för att ditt barn inte ska få en bra relation med sitt syskon. Verkligen bra jobbat som förälder där. Grattis...

• Brumma
    sextiotalist skrev 2016-11-28 11:48:01 följande:

Varför är det TS som ska skämmas, inte mamman som struntar i sitt barn, har inte ts man styrka nog att säga hur han vill ha det?

Varför ska de nya partnerna få skulden för det föräldrarna inte hanterar?

Mamman bör skämmas för att hon inte vill vara med sitt barn. Pappan oxå om han lyssnar på TS.

Men ja, TS bör oxå skämmas. Att överhuvudtaget tänka tanken att förbjuda ett barn att följa med sin familj ...

Föräldrarna har största ansvaret men det gör inte att man som vuxen person i barnets liv kan behandla barnet hur som helst.
  • Brumma
    Anonym (märkligt) skrev 2016-11-28 19:49:23 följande:

Därför att ingen av föräldrarna vill ha honom.

Hur vet du det?

TS har ju inte drivit vad pappan vill..

Bara att mamman reser bort och vad TS själv vill..
  • Brumma
    SHB skrev 2016-11-29 13:24:38 följande:

då kanske man ska söka om ensam vårdnad.

antingen är man förälder el inte.

vaddå fått andra planer-

för övrigt, varför är det så hemskt att fira jul m morföräldrarna?

Ensam vårdnad har ju nu i get med umgänget och boendet att göra..

Det är väl inget hemskt att fira jul med morföräldrar a i sig. Det är att inte vara MEDRÄKNAD och VÄLKOMMEN hos vare sig mamma eller pappa som är rent katastrofalt och ren o skär misshandel.
  • Brumma
    SHB skrev 2016-11-29 17:20:20 följande:

men det är OK att mamman skiter i sitt ansvar???

Nä, ungen är inte TS ansvar.

Att inte ha det övergripande ansvaret innebär inte att det är ok att utesluta någon och behandla andra - speciellt barn - illa.

Naturligtvis är det inte ok att mamman inte tar sitt ansvar (OM det nu var hennes jul - TS har inte svarat på det..). Men det rättfärdigar liksom inte att TS överväger att behandla barnet illa.
  • Brumma
    SHB skrev 2016-11-30 10:43:03 följande:
    precis min åsikt...mammans jul, mamman fixar.. åker hon bort så får hon fixa det på ngt sätt.. som sagt, det är ingen som lider av att fira jul med morföräldrarna.

barnet är inte ts ansvar.. nästa år när det är pappans tur så ansvarar han...
    Först och främst så ja, om det är mammans jul enligt överenskommelse (något TS inte svarat på) är det hennes ansvar att ordna.
    Men om hon nu inte gör det?
    Skall barnets övriga familj skita i pojken på julafton menar du?
  • Brumma
    SHB skrev 2016-11-30 11:20:38 följande:

Mammans vecka mammans ansvar, varför skall barnet fira jul med TS föräldrar.

Mkt bättre att hen firar med sin biologiska morföräldrar.

Jag förstår TS, men inte mamman. Julen är endast en dag...

Enligt resonemang så är det ok att mamman skiter i sitt ansvar och skjuter över det på pappan. Nä du. 

Har man delad vårdnad så har man, annars kallas det ensam vårdnad.

Mammans vecka, mamman fixar nästa år när det är pappans tur så ansvarar han.

Precis. Julen är endast en dag...

Men för ett litet barn betyder den dagen väldigt mkt...

Nej, mamman är en stor skit - fortfarande om det är hennes jul - men det ger inte ngn frikort att själv bete sig som en skit.

Delad vårdnad innebär inte att man kan avsäga sig ansvaret när den andra vårdnadshavarens brister. Tvärtom. Som vårdnadshavare har du ett ansvar att göra vad som är bäst för ditt barn. Och om den andra vårdnadshavarens brister i detta är det ens ansvar att ta tag i det. Umgänge har dessutom inget med vårdnad att göra - och, man kan aldrig tvinga en förälder att ha umgänge mot sin vilja. Inte ens om det finns en dom på umgänge. Då får den som är mer ansvarstagande även fånga upp när det brister.

Återigen skall barnets övriga familj skiva i pojken på julafton. Att rabbla mantrat "mammans vecka mammans ansvar" håller inte om det inte finns någon mamma där att ta emot barnet vid byte. Så - skall de skita i barnet?
  • Brumma
    SHB skrev 2016-11-30 12:22:39 följande:
    Och jag förstår inte hur man resonerar att barnet skall fira jul med TS och hennes föräldrar.

Vill mamman slippa sitt ansvar (jul, påsk, födelsedagar you name it) så kan pappan ansöka om ensam vårdnad. Men som mamma kan man inte säga "Nu har jag bokat resa så alla andra får anpassa sig efter mig"...

Nej, jag anser att barnet kan fira jul med morföräldrarna och det blir minst lika mysigt... Man kan även fråga vad barnet vill... 

Men jag förstår TS att hon har planerat att dom skall få en mysig jul med hennes föräldrar. Får hon inte tycka det...? Julen är inte endast för barnen...

Visst är jag en hemsk människa som tycker så... Varsågoda och kritisera mig... Här får man visst inte ha ngn annan åsikt som skiljer sig från mängden...
    Barnet ska ju inte främst fira jul med TS och hennes föräldrar - känns som om du missar ngt väsentligt här..
    Barnet ska få fira jul med sin familj - sin pappa och syskon..

klart du får ha en åsikt. Men förespråkar man utfrysning av ett litet barn får man även räkna med att bli ifrågasatt och oemotsagd.
    Vi har yttrandefrihet i sverige - vilket inte är samma sak som att stå oemotsagd.. (konstigt att vissa människor inte kan se skillnaden..)
  • Brumma
    SHB skrev 2016-11-30 12:35:15 följande:
    Du behöver inte bli oförskämd.

Vill pappan fira med barnet, fine.. Det betyder inte att barnet behöver följa med till TS föräldrar. För dom är trots allt inte släkt med barnet.

Barnen kan fira med sin far och TS kan åka till sina föräldrar med sitt barn. I det här läget gör mamman fel, inte TS. 

Men JAG ANSER fortfarande att mamman inte ska slippa sitt ansvar och komma på en lösning och då kanske hon tar sitt förnyft till fånga och ställer in resan.. Fn dansar alla efter hennes pipa.
    Blir man beskylld för att inte låta folk ha åsikter så svarar man därefter. 

Du menar att TS barn inte skall få fira jul med sin bror och pappa?
    Hur är det att ta sitt föräldraansvar tycker du? Att tvinga isär två syskon för att man vill stänga det ena syskonet ute?
    Jo, jag anser att TS gör fel. Som sagt så fryser man inte medvetet ut ett barn.

Naturligtvis är det först och främst mammans uppgift att ordna - fortfarande är det väl ingen som sagt något annorlunda? Det är ju i fallet det inte skulle ske vi pratar om här..
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2016-11-30 17:03:10 följande:

Ja,man kan absolut rent moraliskt tycka som du gör.

Men saken är den att det är biomamman som gör fel rent juridiskt /lagligt.

Du kan - rent juridiskt - aldrig tvinga en förälder till umgänge.

Moraliskt gör hon fel - OM det är hennes jul - men juridiskt?

Vilken lag syftar du på isåfall?
Svar på tråden Julfirande utan bonusen?