Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Julfirande utan bonusen?

Vad vill killen? Vill han följa med er till dina föräldrar eller vill han fira med mormor och morfar. Ni ska självklart inte ändra era planer, men det bästa är väl att fråga honom (om han är stor nog att veta vad han vill).

• sextiotalist
    Anonym (va fan?) skrev 2016-11-28 10:35:45 följande:

Stackars barn. Verkligen. 

Är det mammans jul är hon en jävla rövhatt som tänker dra iväg utan sitt barn. Och pappan är inte mycket bättre han.

Klart att det är bättre för grabben att vara hos mormor och morfar än att följa med er på nåder och känna att ni inte vill ha honom med, men ärligt...

Tycker att du kan åka till dina föräldrar och så kan pappan stanna hemma med grabben och fira mysjul ihop, eller kanske följa med honom till mormor och morfar.

Varför skulle de ändra sina planer?

Det kan ju vara så att killen verkligen vill fira med sina morföräldrar, hellre det än att sitta ensam med pappa (som kanske inte vill fira på det sättet).

Jag vet att sambons barn inte alls gillade att fira med min familj när de var yngre, de följde inte med på nåder, men de gillade det inte. Hade de valt, så hade de hellre velat fira med sina morföräldrar. Det var annorlunda när vi firade med sambons familj när de var med.
    Mina syskon och min mamma var väldigt måna att de hade det bra, så det var inte att de möttes av ovilja, men de tyckte det inte var en riktig jul sa de senare.

• sextiotalist
    Anonym (Skäms på dig) skrev 2016-11-28 11:45:18 följande:

Vad ledsen jag blir när jag läser sånt här. Hur tänker ni människor som skaffar barn med någon som redan har barn. Ska man då skita i sina "gamla" barn för att man har ett "nytt" barn. Tror ni att de nya barnet är mer värdefullt än det andra. Barnet ska känna sig älskad o välkommen till båda hemmen och inte som en påse kläder som far hit o dit.

Varför är det TS som ska skämmas, inte mamman som struntar i sitt barn, har inte ts man styrka nog att säga hur han vill ha det?

Varför ska de nya partnerna få skulden för det föräldrarna inte hanterar?
  • sextiotalist
    Anonym (Cilla) skrev 2016-11-28 13:04:56 följande:
    Mina barns pappa har ett otal gånger valt att resa bort med sin fru istället för umgänge med barnen. Tycker du att jag hade varit en bra förälder om jag hade dumpat barnen hos farmor varje gång det inträffade?

TS man bör definitivt lastas om han inte tar hand om sitt barn, oavsett vems vecka det är.
    Nej, men om dina barn hade gärna firat med sina farföräldrar, så hade du inte varit en dålig förälder om de hade fått göra det.
    Vi är flera som skrivit att ts och sambon bör kolla upp vad killen vill. Vill han fira med ts familj (det finns ingen anledning att ändra de planerna) eller med sina morföräldrar
  • sextiotalist
    Anonym (Cilla) skrev 2016-11-28 13:35:34 följande:
    Och vart enligt dig framgår det att pappan vill ta sitt ansvar? Med tanke på att du inte tycker att han kan lastas?
    Jag håller med. Det finns två personer som har ansvaret över denna kille, det är föräldrarna.
    Den som smitit från sitt ansvar, är mamman, eftersom hon, vad jag förstått, skulle ha killen den här julen och pappan och ts (inte alls konstigt) valde att spendera julen hos hennes föräldrar.

Att ts vill fira jul med sina föräldrar de år de inte har killen, är väl inte konstigt.

• sextiotalist
    Anonym (Cilla) skrev 2016-11-28 13:39:52 följande:
    Just mina barns farföräldrar firar inte jul av religösa skäl men det hör inte till tråden. Jag var mera inne på att om man nu (som jag samt ts man) har valt att skaffa barn med fel person så får man lov att ta ett betydligt större ansvar för barnen. Barnen ska inte behöva lida mer än nödvändigt för mitt dåliga val.
    Absolut, men det är inte ts som ska hängas, hon får vara besviken att det inte blev exakt som hon önskade, nu verkar ju morföräldrarna vara ett alternativ.

Fast du håller väl med om att de kan prata med killen och fråga vad han vill (och förbereda ts föräldrar att det kanske kommer ett barn till). Vem vet, killen kanske tycker det skulle vara en drömjul att vara hos mormor och morfar. Eller så vill ha gärna vara med pappa och sitt syskon.
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2016-11-28 13:51:18 följande:

Men... hur kan barnets pappa inte vara glad för möjligheten att fira jul med sin son? Menar du på fullt allvar att pojken förtjänar julumgänget med sin förälder mer än vad din bebis gör?
    Han är ju ett oskyldigt barn som har blivit dumpad av sin mamma. Hur kan du ens tänka tanken på att göra det värre?

Stackars liten... :(

Men egentligen så står det ingenstans att killen inte får fira jul med dom. Ts blev (med all rätt) besviken av att den första jul som förälder inte blev som den önskade och om jag går till mig själv, så brukar min reaktion när något inte blir som jag önskat, jag blir sur, irriterad och svartmålar allt. Men när besvikelsen får lägga sig och jag fått ur mig frustationen, så ser jag lösningar istället.

Så ja, TS får blir besviken, rejält besviken, men sedan gäller det att hitta en lösning, så att alla blir tillräckligt nöjda.

Och ts, om killen firar jul med er och dina föräldrar, det kan gå riktigt bra.
  • sextiotalist
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-01 15:54:12 följande:
    ungbrunett skrev 2016-12-01 15:15:15 följande:
    Instämmer med föregående talare. Det är ett etablerat begrepp som är kort och lätt och som alla förstår innebörden av. När folk får reda på att min sambo har ett barn så är det alltid "jaha, så då är du bonusmamma då" "jaså, du har ett bonusbarn" utan att de för den sakens skull har någon som helst insikt i vår enskilda situation. Jag brukar oftast säga att jag inte är bonusmamma när folk säger så. För mig betyder det att man på något sätt tagit på sig att ha en föräldrarroll och att det finns ett känslomässigt band och bonusbarn är för mig något man ser som just en bonus. De som säger så har väl oftast ingen insikt i styvfamiljer själv, alternativt att de delar någons åsikt här ovan om att man måste ta till sig ungen som sin egen oavsett vad.
    Då måste jag protestera!
    Ordet styvbarn är bra mycket mer etablerat och har funnits länge, länge.
    När jag var barn existerade inte ordet bonusbarn, det hörde jag för första gången för säg... 10-15 år sedan.

Styvbarn var etablerat, sedan hette det plastbarn under en kortare tid, så jag skulle nog hålla med om att bonusbarn är nog etablerat idag, styvbarn används fortfarande, men inte alls i samma utsträckning, platsbarn har jag inte hört på säkert 15 år
  • sextiotalist
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-01 20:42:11 följande:

Ja det är väl just det, jag är inte uppväxt med ordet "bonusbarn/mamma/pappa. Ingen sa så när jag var ung. Jag är 60-talist.

Som jag skrev innan. När vi växte upp så sa man styvbarn, sedan sa man plastbarn, plastbarn är helt borta. Nu används både styvbarn och bonusbarn. Bonusbarn mer frekvent.
Svar på tråden Julfirande utan bonusen?