• Kelsson1

Tillåta sorgen eller positiv inställning?

Känner igen mig i det du skriver.
    De som inte har varit där förstår inte alls hur det är och hur stark längtan är.
    Jag hittade stöd och förståelse här på FL där andra var i exakt samma situation och kämpade med samma sak.

Själv har jag lyckats få barn men tog 8 långa år innan första barnet kom.

Det jag kan säga är att det är viktigt att tillåta sig själv att bli ledsen och sörja när det kommer bakslag annars orkar man inte kämpa vidare.
    Jag grät och var riktigt ledsen vid bakslag i ett par dagar, sedan torkade jag tårarna och kämpade vidare.

Håller tummarna att ni får hjälp och att ni lyckas få en egen bebis!

• Kelsson1
    honeybunch skrev 2016-11-28 13:18:50 följande:

Tack för ditt svar!

8 år... Det är så lång tid. :( Men grattis till att ert efterlängtade barn äntligen kom!

Jag tror att en del av sorgen är just föreställningen jag alltid haft om att jag ska bli en ung mamma. Jag har ju fått inse nu att det inte bara går att bestämma sig för det. Och nu under utredningens gång vet vi förstås inte vad som är fel eller ens om de kommer hitta ett fel. Men oavsett så menar jag att vi inte längre räknar med att ha vårt första barn inom en särskild tidsram.

Förstår att det kan vara sorgligt att inte kunna motsvara sina förväntningar.
    Försök trots det att tänkta på att det finns fördelar med att vara en äldre mamma också. Man har förhoppningsvis mer erfarenhet och klokhet som man saknar som yngre och kanske mer tålamod också.
    Visst spelar det roll vad man är för person också och meningen nu är absolut inte att klanka ner på unga mammor utan försöker bara säga att det finns fördelar och nackdelar med båda varianterna .
    Vill det sig inte inom en snar framtid kan du ändå kanske hitta tröst i att när bebis väl dyker upp spelar din ålder ingen roll.
    Jag var en väldigt mycket äldre mamma än vad jag hade tänkt mig men det har gått bra.
    Det positiva är att jag varje dag kan titta på mina barn och vara tacksam över att ha fått de.
    Har man fått kämpa för att få något känns det extra roligt när man lyckas

De dagar allt är jobbigt, stress på jobbet, barnen är besvärliga, dåligt med sömn etc som hör småbarnsår till så kan jag sitta o tänka att det kunde vara så illa att vi inte hade några barn alls och fick sova ut varje natt, ha det städat utan leksaker över hela lägenheten och kunde slippa konflikter med barnen. 
    När jag tänker så blir det inte lika jobbigt längre
  • Kelsson1
    honeybunch skrev 2016-11-29 21:21:02 följande:
    Åh gud, förlåt!! Inser nu hur dumt jag uttryckte mig. Min önskan om att få bli en ung mamma är inte på grund av hur jag tror att jag själv kommer att vara baserat min unga ålder - utan jag menar mer att jag alltid vetat att jag vill ha barn och att jag vill ha det ganska tidigt, helst nu förstås. :) Jag tror inte alls att det är en nackdel att vara en äldre mamma. Att jag vill vara en ung mamma beror bara på att jag fortfarande är relativt ung (eller hur ska man definiera det egentligen?) och jag har velat ha barn sen många år tillbaka men varit på riktigt redo ett tag nu.

Jag tror inte att jag kommer att vara en sämre mamma eller att det kommer att vara sämre timing om jag får vänta några år. Jag menar bara att längtan varit så stor så länge och att jag vill att den ska få slå in med en gång.

Förlåt för att jag uttryckte mig klumpigt. <3 Det var inte alls meningen att lägga någon värdering i ålder.
    Ingen fara alls, jag tog inte illa upp.
    Hoppas du inte uppfattade det jag skrev som något negativt, försökte bara lyfta fram att det finns som sagt fördelar och nackdelar med båda varianterna av mammor (unga som gamla) .
    Nu hoppas jag innerligt att ni snart får er efterlängtade bebis så du fortfarande kan vara en ung mamma!
Svar på tråden Tillåta sorgen eller positiv inställning?