• Äppelpaj80

bodelning med olika andelar %?

Min man och jag har det inte särskilt bra men har inte bestämt oss för skilsmässa.

Har två frågor.
    Vi skrev ett (enligt mig ganska otydligt äktenskapsförord) när vi gifte oss. Ett papper som vi aldrig registrerade hos skatteverket. Men som vi muntligt har sagt gäller. Har det någon som helst juridisk/laglig bindning om jag av någon anledning ändå skulle kräva 50-50 vid en eventuell skilsmässa?

Fråga två. Vi har också muntligt sagt att vi frångår äktenskapsförordet. Han hade ungefär 800'000 kr mer när vi träffades. Vi har då i stället skrivit i huspappren att han äger 60% och jag 40% av huset men vi står 50-50% på lånen.
    Vid en försäljning hur ska man räkna ut vad vi får? Vi tänker olika där vilket ger helt olika resultat såklart. Jag tänker att vi delar 60-40% på värdeökningen men det gör inte han.

Ex vi har 4 miljoner i huslån, huset köptes för 4.2 miljoner och huset säljs för 6 miljoner.

Han räknar min del på 40% såhär.
    6 miljoner x 0.40% - 2 miljoner lån =X
    X - (vinsskatt+ mäklare) = min del

Jag räknar 6 miljoner - totalt huslån på 4 miljoner = X
    X - (vinstskatt +mäklare) x0.40%= min del

Hur ska man räkna?

• Svar på tråden bodelning med olika andelar %?
  • Aniiee

Senaste muntliga avtalet gäller, enligt mig. Ni borde ha rivit pappret, förvisso, men men. 

Vad gäller huset så är det enda rätta, igen, enligt mig, att ni säljer huset, betalar lånet, vinstskatten och märklarvodet och delar på resten. I den ordningen.

Vad som gäller strikt juridiskt är jag inte tvärsäker på.....

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-11-28 19:24:09 följande:

Om jag tolkar Lawline rätt så har du utan samboavtal rätt till 50% av vinsten. Om samboavtalet gäller så har du rätt till 40% (där kan jag tänka mig att formuleringar spelar in också). 

Olika kontantinsatser vid köp av bostadsrätt - 

Samboavtal kan inte appliceras då de har ingått äktenskap.
  • Kerubmamman
    Noname00 skrev 2016-11-28 19:36:07 följande:
    Samboavtal kan inte appliceras då de har ingått äktenskap.
    Sorry, slarvfel. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

Vad står i äktenskapsförordet, ifall ni ska använda det? 
    Frångår ni äktenskapsförordet ska ni dela lika på allt (under förutsättning att ingen har nån enskild egendom, ex arv)

• Äppelpaj80
    Kerubmamman skrev 2016-11-28 20:26:23 följande:

Vad står i äktenskapsförordet, ifall ni ska använda det? 
    Frångår ni äktenskapsförordet ska ni dela lika på allt (under förutsättning att ingen har nån enskild egendom, ex arv)

Jag minns faktiskt inte riktigt, men något om att de pengar man hade dags datum ska vara enskild egendom. Inte tittat på det på länge, inte heller känts viktigt då vi sagt att det inte gäller längre. Jag tror ju inte att det är juridiskt hållbart heller eftersom man måste registrera ett äktenskapsförord som jag förstått det?

Jag känner själv att det är rättvist att han får lite mer då han hade mycket mer, men inte så mycket som han tänker.
    Jag kan tycka det är rättvist om han får 6-700'000 kr mer, då han stoppade in det som kontantinsats på första huset vi köpte gemensamt. De pengarna kom från en försäljning på en lägenhet som var hans.

Vi har även pengar från en tomtaffär vi gjort tillsammans där vi delar på 1 miljon. Men där delar vi såklart 50-50.

Frågan är? Räknar han rätt som han gör på 60-40% av huset? Visst borde man räkna 60-40 enbart på vinsten?
  • Äppelpaj80
    Aniiee skrev 2016-11-28 17:53:08 följande:

Senaste muntliga avtalet gäller, enligt mig. Ni borde ha rivit pappret, förvisso, men men. 

Vad gäller huset så är det enda rätta, igen, enligt mig, att ni säljer huset, betalar lånet, vinstskatten och märklarvodet och delar på resten. I den ordningen.

Vad som gäller strikt juridiskt är jag inte tvärsäker på.....

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    Vi har ju dock kommit överens om 60-40 men problemet är att när vi pratat om det här har jag tänkt att det är vinsten man delar 60-40. Han har inte räknat så alls tydligen?! ????
  • Kerubmamman
    Äppelpaj80 skrev 2016-11-28 21:24:53 följande:
    Vi har ju dock kommit överens om 60-40 men problemet är att när vi pratat om det här har jag tänkt att det är vinsten man delar 60-40. Han har inte räknat så alls tydligen?! ????
    Det är inte rätt att dra 50% lån från 40% andel. 
  • Äppelpaj80
    Kerubmamman skrev 2016-11-28 21:36:05 följande:
    Det är inte rätt att dra 50% lån från 40% andel. 
    Nej men visst kan man inte? Han är väldigt bra på att räkna i övrigt och vettig, så fattar inte hur han fått till det här? Önskeräknande? Han blir bara arg när vi diskutera det och eftersom vi försöker lappa ihop nu så vill jag inte prata om det i onödan med honom först vi måste. :-/
    Men det är något jag grubblat över sen jag insåg hur knasigt han räknar?
  • Kerubmamman
    Äppelpaj80 skrev 2016-11-28 21:45:10 följande:
    Nej men visst kan man inte? Han är väldigt bra på att räkna i övrigt och vettig, så fattar inte hur han fått till det här? Önskeräknande? Han blir bara arg när vi diskutera det och eftersom vi försöker lappa ihop nu så vill jag inte prata om det i onödan med honom först vi måste. :-/ Men det är något jag grubblat över sen jag insåg hur knasigt han räknar?
    Nej, för ni har knappast ett lån på 2 miljoner var, va? Utan ni har ett gemensamt lån på 4 miljoner som ni är solidariskt betalningsansvariga för? 

Ska ni försöka lappa ihop förhållandet så ska du inte diskutera det mer med honom. Men för att få ro i själen kan det vara bra att fråga ex på Lawline hur det ligger till. 

Finns det nån formulering kring huset och lånet i äktenskapsförordet? Gifte ni er före ni flyttade in i huset? 
Svar på tråden bodelning med olika andelar %?