Inlägg från: viseversa |Visa alla inlägg
  • viseversa

Bichon havanais

Varför ska man inte kunna klippa ner den? Låter konstigt. Visst om ni ska ställa ut ska pälsen ha en viss längd men som sällskapshund borde det kunna vara kort. Vi har en Yorkshire terrier själva. Också en ras som "ska" ha lång päls men vi håller vår kortklippt. Just för att det är lättare att sköta.

• viseversa
    Dexter dot com skrev 2016-11-29 05:56:03 följande:

Dom flesta seriösa uppfödare vill ju att deras valpar ställs ut för att kunna utvärdera sitt avelsarbete och då behöver ju pälsen naturligtvis vara i utställningsskick. Men hittar du en uppfödare som inte har dom kraven alt har en valp som inte håller rasstandarden så kan du självklart klippa ner hunden för att få en mer lättskött päls. 

Fast det är ju väldigt konstigt att som uppfödare kräva att alla som vill ha en valp även ska vara intresserade av utställning. Dom flesta köper ju ändå hund för sällskapet.
  • viseversa
    Dexter dot com skrev 2016-11-29 17:20:10 följande:
    Personligen tycker jag inte alls det är konstigt att man som uppfödare av bra hundar vill att hundarna ställs ut, BPHbeskrivs, testas för rasbundna sjukdomar mm för att kunna utvärdera sin avel. Det handlar ju inte om att man behöver ställa ut sin hund massor och ha utställning som sin största hobby utan att göra det några gånger för att få hunden bedömd och se om den håller rasstandard och är rastypisk.
    Jag tycker det är konstigt. Inget man kan ha som krav på en ny ägare att denne ska ställa ut hunden. Inte ens en gång. Som uppfödare
    får man väl ställa ut dom hundar man själv har om man nu vill men man kan såklart inte kräva att ev köpare ska göra detsamma. Och man kan inte heller bestämma vilken längd pälsen ska ha på en valp man väljer att sälja.
  • viseversa
    Dexter dot com skrev 2016-11-29 17:56:26 följande:
    Eftersom dom helt väljer vem dom ska sälja till så visst kan dom ha dom kraven vilket är seriöst enl mig.Sen kan ju en valpköpare alltid ljuga vilket är oseriöst enl mig. Om vi ska kunna få en bra avel och sluta avla sönder våra hundar måste aveln kunna utvärderas och då ställs det krav på oss som valpköpare.
    Vilken tur då att det finns uppfödare som inte har dessa krav.
  • viseversa
    Dexter dot com skrev 2016-11-29 19:39:25 följande:
    Tragiskt tycker jag då det är dom som tyvärr inte ser till rasens bästa vad det gäller friska och sunda individer och seriös avel. Finns ju mängder med köksavlare som prånglar ut mängder med valpar som varken är bra mentalt eller fysiskt till okunniga valpköpare och i slutänden är det hundarna som betalar priset. Kan man inte ställa upp och testa sin hund för rasbundna sjukdomar, ställa ut den några gånger och genomföra ett beteendetest undrar jag vad man har för intresse för hundar, rasen och dess framtid.
    Vad du tycker struntar jag i. Om jag skulle köpa en hund så gör jag det för sällskap. Är inte det minsta intresserad av utställning och skulle inte ställa ut ens en gång. Kan lika gärna ha en blandras. Nästan hellre en blandras. Nu har vi en yorkshireterrier och jag kommer INTE ställa ut henne.
Svar på tråden Bichon havanais