• Äldre 28 Nov 21:30
    15519 visningar
    22 svar
    22
    15519

    Allergisk ettåring - nötter

    Hej. Jag vet inte vad jag vill med tråden, men är orolig för min 13-månaders flicka, då hon fick en ordentlig reaktion med nässelutslag i ansiktet efter att hon ätit något med hasselnötter i, det gick 60 min innan jag kunde vara där och ge henne antihistamin (långt från jobbet). Hon blev bättre, men fick en sekundär reaktion om natten igen, och fick antihistamin igen. I helgen provade vi försiktigt med hasselnöt igen, och fick ge antihistamin omgående. Hennes reaktion gick snabbt ner.

    Andra med allergiska barn, som kan dela erfarenheter? Jag vet ju inte hur svår hennes allergi är, men är livrädd för att de ska råka ge henne något med nötter i av misstag, och för att hon ska få en anafylaktisk chock...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-28 21:31
    *De som i dem på förskolan...

  • Svar på tråden Allergisk ettåring - nötter
  • Äldre 28 Nov 21:55
    #1

    Jag trodde det var totalt nötförbud på alla förskolor och skolor i Sverige...

  • Äldre 28 Nov 21:58
    #2

    Man ska gärna vara försiktigt med nötter till småbarn just för att de så lätt blir/är allergiska. Har ni nötallergi i familjen? Tror att man isf brukar rekommendera att vänta till 4-års åldern innan man introducerar det.

    Ta kontakt på vårdcentral annars så att de kan testa henne och evt skriva ut så att ni har adrenalin hemma ifall det skulle behövas.


    Nicole 110322
  • Äldre 28 Nov 22:03
    #3

    Men ni måste ju utreda allergierna nu, ta kontakt med vårdcentralen snarast. Blir hon mer allergisk behöver ni ju ha mycket starkare medicin än bara antihistamin.

  • Äldre 28 Nov 22:12
    #4

    Oj serverar dom nötter på hennes förskola? Inte okej. Det trodde jag var förbjudet på dom flesta ställen.

  • Äldre 28 Nov 22:16
    #5
    Emmeliina skrev 2016-11-28 21:58:03 följande:

    Man ska gärna vara försiktigt med nötter till småbarn just för att de så lätt blir/är allergiska. Har ni nötallergi i familjen? Tror att man isf brukar rekommendera att vänta till 4-års åldern innan man introducerar det.

    Ta kontakt på vårdcentral annars så att de kan testa henne och evt skriva ut så att ni har adrenalin hemma ifall det skulle behövas.


    Nya rön pekar på motsatsen!

    www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2015/05/Tidig-introduktion-av-jordnotter-forebygger-jordnotsallergi/
  • Caramb­olan
    Äldre 28 Nov 22:34
    #6

    Får inte förskolan ge antihistamin? Verkar vansinnigt att vänta på att du ska komma från jobbet om det riskerar att bli allvarligt.

  • Äldre 28 Nov 22:53
    #7
    Emmeliina skrev 2016-11-28 21:58:03 följande:

    Man ska gärna vara försiktigt med nötter till småbarn just för att de så lätt blir/är allergiska. Har ni nötallergi i familjen? Tror att man isf brukar rekommendera att vänta till 4-års åldern innan man introducerar det.

    Ta kontakt på vårdcentral annars så att de kan testa henne och evt skriva ut så att ni har adrenalin hemma ifall det skulle behövas.


    Tydligen nya rekommendationer som gäller, träffade överläkare ang allergi på vår son för 3v sedan, tydligen bör man ge innan barnet är ca 6 månader pga immunförsvaret. Jag var lika chockad som läkaren tror jag ;) så var snabbt hem och testa nötter, fisk och soja.
  • elyse
    Äldre 28 Nov 23:21
    #8

    Jag trodde att alla förskolor var nötfria...

    Om jag var barnets pedagog hade jag ringt 112.

  • Äldre 28 Nov 23:21
    #9

    Min dotter är allvarligt allergisk mot främst jordnötter. Hon går i skolan nu och måste alltid ha med sig 2st adrenalinpennor vart hon än är.

    Vi har aldrig några sorts nötter hemma och i skolan har de inte det heller. Vi har varit tvungna att många ggr uttrycka hur viktigt det är att inte klasskompisar har med sig nötter osv eftersom hennes allergi är förenad med livsfara.

    Väntar på att få komma på en sk provokation, där man ger nötter (dock ej jordnötter) och ser ifall hon reagerar på dem. Detta görs på sjukhus där personal och ev maskineri osv står i beredskap.

    Det är så klart ett väldigt stort handikapp och ju äldre hon blir desto högre är risken att något ska hända. Vi försöker lära henne att alltid fråga först vad maten innehåller. Förklara vikten av att vara försiktig. Och så småningom ska vi även lära henne hur hon själv kan injicera sig med sprutorna ifall olyckan är framme.

  • Äldre 29 Nov 00:43
    #10
    Alexi skrev 2016-11-28 21:55:22 följande:

    Jag trodde det var totalt nötförbud på alla förskolor och skolor i Sverige...


    Vi bor I DK.... så antagligen andra regler...
Svar på tråden Allergisk ettåring - nötter