• lisa889

Gröt 4 månader . Vad rekommenderar ni

Hej ! Ska börja ge min 4 månaders gröt. Vad rekommenderar ni, Nestlés eller sempers?

• Svar på tråden Gröt 4 månader . Vad rekommenderar ni
  • aztec
    Noran skrev 2016-11-28 22:43:31 följande:

Här rekommenderas gröt från 6 - 8 månader. 

• Bertram

gör egen, men inte förrens barnet är typ 6 månader, vid 4 månader kan de få smaka mat med ett slick på fingret från eran mat

• Mascaraklumpar

En tsk gröt några gånger per vecka med långsam upptrappning kan man börja med vid 4 månader enligt rekommendationerna. Fördelen med att börja redan så tidigt är att man då har mer tid på sig innan barnet behöver få i sig lite större mängder för att täcka järnbehovet, och därmed kan man ta det långsammare vilket är viktigt för att förebygga glutenintolerans.

Nestle, Semper, Hipp eller vad det nu finns spelar ingen roll, de innehåller i princip samma saker.

• lisa889

Aha okej, tänkte mest vilken som var bäst för magen. Min son har fått Nestlés Nan H.A sen dagen han föddes på neo.

• Carambolan

Ingen är riktigt bra för magen så tidigt :) Säger som övriga: ge små slick av din egen gröt ett tag först.

• lisa889

Ah okej :) min bvc sköterska sa att jah kan börja ge han någon enstaka sked av den gröten som är för 4 månader.

• Carambolan
    lisa889 skrev 2016-11-29 08:24:52 följande:

Ah okej :) min bvc sköterska sa att jah kan börja ge han någon enstaka sked av den gröten som är för 4 månader.

Ja absolut kan du det! Jag tänkte mer att det är svårt att tillaga bara en sked gröt så det kan kännas lättare att ge en enstaka sked av nåt ni ändå redan äter istället för att slänga massor varje dag :)
  • Sommar15

Du kan absolut börja ge små mängder gröt, det där är så olika. Tror inte sort/märke spelar nån roll, men kör på en neutral först utan frukt eller ngt sånt i, så de vänjer sig vid grundsmaken först. En liten sked räcker absolut i början som ovan skriver. Kan vara bra att ha katrinplommonpuré hemma sedan när babyn är äldre och äter lite större mängd (typ en halv portion), om de skulle bli lite hårda i magen av gröten.

• Carabellis kusp

Vi valde att börja med grönsaker istället vid 4 mån. Ffa rotfrukter, men även lite mosad broccoli typ.

Svar på tråden Gröt 4 månader . Vad rekommenderar ni