• Anonym (Hjälp!)

Det står fel i journalen!!

Fyfan vad jag är upprörd just nu! Jag har sökt hjälp i flera månader för nån jävla sjukdom jag har men ingen vill ta emot mig. Vårdcentralen säger att jag får söka själv till nån avdelning på sjukhuset. Urologen tar inte emot kvinnor, urogyn säger att urologen ska ta mig, ingen tar emot mig. Har nu sökt privat och läste just vad hon skrivit i journalen och remissen hon skickat och allt är fel!

Jag har extremt mörk urin fast jag dricker mycket, har även blod i urinen. Det är det som är det mest oroande, sen har jag en massa andra grejer som jag inte vet om de är kopplade till detta, typ obefintligt immunförsvar, ständig magsmärta, stora blåmärken, feber osv. Sökte privat och fick ett bra bemötande men det hon skrivit i journalen och remissen är helt uppåt väggarna. Hon har inte undersökt mig utan bara pratat med mig men hon skriver att undersökning av mage/blåsa/njurområdet är utan anmärkning. Hon skriver att min urin är normalfärgad trots att hon inte ens har sett den, hon bortförklarar med att jag har ångest och är överdrivet orolig. Jag har tagit blod- och urinprov och har blodkroppar i urinen och mitt njurvärde är lågt men det skriver hon inte nånstans, "provsvar u.a." står det. Hon har skrivit att jag har extrem törst vilket inte stämmer, har varit tydlig med att jag druckit mycket för att se om min urin blir mindre mörk, inte för att jag är törstig.

Hur fixar jag det här? Hon skulle skicka remiss till njurmedicin men de lär ju skita i mig när hon skrivit att allt bara är inbillning från min sida. Hon har t.o.m skrivit i remissen att hon egentligen borde remittera mig till psykolog eller vulvamottagningen för min "smärt- och ångestproblematik", och gör tydligt att remissen till njurmedicin bara är för att få mig att hålla käften med mitt tjat typ.

• Svar på tråden Det står fel i journalen!!
  • Anonym (Omg)
    TeamRocket skrev 2016-11-28 22:02:22 följande:

Du kanske är hypokondriker? Testa kbt

Vilket jävla okänsligt svar. Fy fan. Ts fråga kärringen vad fan hon sysslar med? Gör även en anmälan. Hon ska fan inte komma undan.
  • Bettanck

Angående njurvärdet (kreatinin och urea) så skall det vara lågt.

Ju lägre desto bättre. Det är ett högt njurvärde som visar att njurarna inte fungerar som de ska, ett högt värde visar att det finns "gifter" kvar i kroppen för att njurarna inte rensat bort det tillräckligt bra.

Doktorn kanske inte förklarade detta för dig på ett bra sätt.

• Anonym (Hjälp!)
    Bettanck skrev 2016-11-28 22:08:17 följande:

Angående njurvärdet (kreatinin och urea) så skall det vara lågt.

Ju lägre desto bättre. Det är ett högt njurvärde som visar att njurarna inte fungerar som de ska, ett högt värde visar att det finns "gifter" kvar i kroppen för att njurarna inte rensat bort det tillräckligt bra.

Doktorn kanske inte förklarade detta för dig på ett bra sätt.

Ja, men blod i urinen är väl knappast bra?
    Anonym (Omg) skrev 2016-11-28 22:05:27 följande:
    Vilket jävla okänsligt svar. Fy fan. Ts fråga kärringen vad fan hon sysslar med? Gör även en anmälan. Hon ska fan inte komma undan.

Hur gör jag detta? Vill ju att det ska stå rätt i journalen och i remissen så snart som det bara är möjligt, annars får jag vänta flera månader igen på att nån skickar en remiss! Vem ringer man?
    TeamRocket skrev 2016-11-28 22:02:22 följande:

Du kanske är hypokondriker? Testa kbt

Lite svårt att vara inbillningssjuk när provsvaren visar att det är nåt fel.

• Anonym (Hur ska du ha det)

Du skriver att det har påvisats blod i urinen, samtidigt skriver du att hon inte sett ditt urin.
    Vem tog isf ditt urinprov?

En läkare skulle inte skriva att proverna var u.a om det var så att det fanns grund för oro.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Hur ska du ha det) skrev 2016-11-28 22:21:35 följande:

Du skriver att det har påvisats blod i urinen, samtidigt skriver du att hon inte sett ditt urin.
    Vem tog isf ditt urinprov?

En läkare skulle inte skriva att proverna var u.a om det var så att det fanns grund för oro.

Jag har en kontakt i psykiatrin också som sa att min medicin kunde ge förhöjda leverenzymer så han skickade mig på blodprov. Kunde inte själv se de provsvaren eftersom det var psykiatrin som skickat dem, men innan jag hann få svaren därifrån träffade jag privatläkaren som visade mig dem. Så hon har sett provsvaren, men hon menar att hon sett att min urin inte är mörk eller har synligt blod fast hon inte ens sett den. Hon sa till mig där att proverna inte var normala men det är inte det hon skrivit i remissen och journalen.

Ta upp din oro med psykiatrin, så kan ni samtala om det. Dom kan säkert ge dig verktyg som underlättar för dig att hantera din oro.

Kan ju vara så att du missförstått privatläkaren.
    Skulle det finnas något i proverna som tyder på att du är njur/leversjuk så skulle inte läkaren ignorera det.
    Ta det lugnt!

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Hur ska du ha det) skrev 2016-11-28 22:41:16 följande:

Ta upp din oro med psykiatrin, så kan ni samtala om det. Dom kan säkert ge dig verktyg som underlättar för dig att hantera din oro.

Kan ju vara så att du missförstått privatläkaren.
    Skulle det finnas något i proverna som tyder på att du är njur/leversjuk så skulle inte läkaren ignorera det.
    Ta det lugnt!

Jag har tagit upp min oro, det är därför jag har en kontakt där. Gjorde även misstaget att berätta det för privatläkaren, så hon har skrivit i remissen att allt beror på min oro. Läkaren som beställde proverna sa också att de var avvikande men jag sa att privatläkaren skulle följa upp det så han gjorde inget mer med det.

För 2 år sen var det en liknande historia med liknande symptom, var dock mycket mer medtagen då då jag gick med skiten i nästan ett halvår. Ingen hittade nåt eftersom ingen ville undersöka nåt pga en läkare i början som avfärdat allt som inbillning. Hon missade att kolla mina provsvar som visade på kraftig urinvägsinfektion som till slut gick upp i njurarna. Fick äntligen vård och blev frisk. Pga detta är jag orolig denna gång då det börjar likadant som förra gången och bemötandet nu visar sig bli likadant. Klarar inte av att bli så dålig igen.
  • Anonym (L)

Har du sett blod i urinen? Eller är det mätt med sticka? Vet du i så fall värdet (1+, 2+...)?

På vilket sätt är ditt immunförsvar obefintligt? Är du sjuk ofta? Ses det påverkan på dina prover?

Vilka av dina prover är det som är påverkade? Vilka värden?

När/hur ofta har du feber? Hur hög?

Om du tror att du har uvi så ringer du till vårdcentralen och säger det. Be dom ta en sticka så får du det svart på vitt.

Svar på tråden Det står fel i journalen!!