Fråga är ju inte fel, för att bara stoppa in den i munnen är ju inget man gör utan tydlig signal att det är ok. Och att spruta I tjejens mun utan förvarning är aldrig ok, alldeles för många tjejer som inte gillar det. Men man behöver ju inte aktivt fråga, man kan ju säga t.ex. herregud va skönt du suger, fortsätter du suga nu så får du nog munnen full.... då har hon ju chansen att styra vart satsen landar.
Frågan man kan det bli en viss press, ibland kan det ju vara lättare att helt sonika säga vad man gillar. Jag brukar säga att jag framgör allt gillar att ge oralsex, men att det är sjönt att få också. Så får tjejen själv avgöra vad hon vill göra.
Däremot brukar jag sällan be om lov att utföra oralsex (skulle bara kännas krystat). Jag kysser hennes kropp helt enkelt närmare och närmare, dvs gör det uppenbart var jag är på väg med tungan. Om tjejen då inte vill ha oralsex så får hon säga ifrån, eller markera på något sätt att hon ogillar det. Har funkat hittills i alla fall.
Att inte säga vad man gillar o hoppas motparten tar rätt initiv funkar väl kanske om man har en ons (eller en partner som är tankeläsare), men inte om man är ett par. Då måste man kunna kläcka ur sig vad man tänder på i sängen, vad man kan acceptera att göra sängen (vad man ställer upp på).
Sen kan man ju fundera på när man ska säga det. Jag brukar nog passa på att prata sex efter vi har haft sex. Då kan man passa på att fråga om man gjorde rätt (rätt tempo, tryck vinkel etc), passa på att ge sin partner lite beröm, fråga om det är något som hon saknar i sängen, och kanske flika in önskemål på aktiviteter i framtiden.... Min partner är lite tillknäppt och har svårt att prata sex. Framför allt kinky sex har hon svårt att prata om. Men just när hon fått en orgasm är hon rätt öppen för att diskutera vad hon gillar, även sådant som är lite kinky (som dp).