• Anonym (Nobody)

Är det rätt eller fel att fråga under sex?

Hej!

Har alltid frågat tjejerna som ja varit med under sex om det vill suga av mig och om jag får komma i munnen.

Får oftast ett ja, men det jag undrar är om det är rätt eller fel att fråga innan?

Är det avtändande? Skulle ju kännas lite fel att bara stoppa in den i munnen på henne när hon kanske inte ens vill det.

Eller vore det bästa att skita i att fråga och låta henne ta initiativet till en avsugning?

• Svar på tråden Är det rätt eller fel att fråga under sex?
  • Anonym (Jag)

Jag tycker det låter avtändande att fråga innan sexet. Det är inte så kul att planera sånt.. så hellre att du frågar under sexet eller låter henne själv ta initiativet.

• Anonym (Karin)
    Anonym (Jag) skrev 2016-11-29 05:18:56 följande:

Jag tycker det låter avtändande att fråga innan sexet. Det är inte så kul att planera sånt.. så hellre att du frågar under sexet eller låter henne själv ta initiativet.

Sex kall vara spontant och kul så att göra upp i förhand är ganska trist och avtändande. Det mesta löser sig rätt naturligt om man läser av signaler och kroppsspråk. Är man osäker är det klart att det är bättre att fråga lite försiktigt men sex har man med alla sinnen så det får absolut inte bli någon diskussionsklubb. 
  • Anonym (Nobody)
    Anonym (Jag) skrev 2016-11-29 05:18:56 följande:

Vem har sagt att jag gjort det innan sexet? I rubriken står det Under sexet
  • Anonym (Jag)

"Får oftast ett ja, men det jag undrar är om det är rätt eller fel att fråga innan? "

Jag tolkade det som, är det rätt eller fel att fråga innan, alltså innan sexet.

• Anonym (Hmm.)

Konstigt formulerat men nu när det blivit förtydligat så är svaret ja det är bättre att fråga. Bara göra det kan bli en riktig flopp och väntar du på hennes initiativ så händer det kanske inte.

• Meriall

Är det en tillfällig kontakt typ ons så låt henne ta initiativet, är det långvarig relation eller kk så fråga gärna när det inte är sex så att hon får idén till att ta initiativ.

• Anonym (tydlighet)

Bra att vara så tydlig som möjligt om du frågar mig :)...sen kan ju timingen finslipas lite. Går ju att prata om intima saker på andra ställen och vid andra tidpunkter än just när man är där nakna och sugna :) KAN ju bli en lustdödare för vissa. Ändå bra att ställa frågan innan du stoppar in den eller innan sexet :)

• Anonym (Karin)
    Anonym (tydlighet) skrev 2016-11-29 07:43:10 följande:

Bra att vara så tydlig som möjligt om du frågar mig :)...sen kan ju timingen finslipas lite. Går ju att prata om intima saker på andra ställen och vid andra tidpunkter än just när man är där nakna och sugna :) KAN ju bli en lustdödare för vissa. Ändå bra att ställa frågan innan du stoppar in den eller innan sexet :)

Tydlighet och kommunikation är viktig. Kommunikation behöver dock inte vara verbal. Är det en ny relation är det klokt att ta det lite lugnt, visa sina avsikter och ge sin partner en chans att med en hand eller genom att vända bort huvudet avvisa. Sedan är det alltid trevligt att vid en god middag eller vid mys i soffan prata lite sexfantasier och vad man tänder på.
  • Anonym (tydlighet)
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-29 07:59:49 följande:
    Tydlighet och kommunikation är viktig. Kommunikation behöver dock inte vara verbal. Är det en ny relation är det klokt att ta det lite lugnt, visa sina avsikter och ge sin partner en chans att med en hand eller genom att vända bort huvudet avvisa. Sedan är det alltid trevligt att vid en god middag eller vid mys i soffan prata lite sexfantasier och vad man tänder på.
    Riktigt...men då är vi där i gråzonen och helt överlämnad till individernas förmåga att tolka signaler. Kan bli tokfel! Därav nämnde jag tajmingen :)...takt och ton är viktigare än mer eller mindre vaga signaler beroende på uppfattningsförmågan hos individen. Även om du anser att du är och var tydlig behöver inte det innebära att den andre ser det så vet du.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (tydlighet) skrev 2016-11-29 08:05:00 följande:
    Riktigt...men då är vi där i gråzonen och helt överlämnad till individernas förmåga att tolka signaler. Kan bli tokfel! Därav nämnde jag tajmingen :)...takt och ton är viktigare än mer eller mindre vaga signaler beroende på uppfattningsförmågan hos individen. Även om du anser att du är och var tydlig behöver inte det innebära att den andre ser det så vet du.
    Har fungerat bra i många år för mig att tolka signaler och ge rätt tydliga signaler. Beror säkert på att jag väljer mina älskare och älskarinnor med omsorg och redan innan vi hamnar säng så att säga redan känt av att det fungerar med subtila signaler. En annan förklaring är att jag är aktiv swinger och i dom kretsarna utvecklar folk en god förmåga att läsa av varandra. Skulle bli ett jävla tjatter på träffarna om man skulle verbalt be om lov hela tiden.
  • Anonym (tydlighet)
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-29 08:18:58 följande:
    Har fungerat bra i många år för mig att tolka signaler och ge rätt tydliga signaler. Beror säkert på att jag väljer mina älskare och älskarinnor med omsorg och redan innan vi hamnar säng så att säga redan känt av att det fungerar med subtila signaler. En annan förklaring är att jag är aktiv swinger och i dom kretsarna utvecklar folk en god förmåga att läsa av varandra. Skulle bli ett jävla tjatter på träffarna om man skulle verbalt be om lov hela tiden.
    Aha...förklarar en del. Du har tränat upp denna förmåga att både läsa av och att ge signaler utan att säga det. Där är långtifrån alla. Tror du inte det? Sen kan ju de flesta öva upp detta givetvis. Menar bara att jag tror att verbal kommunikation utanför sängkammaren om intima saker högst troligt hade underlättat en hel del i fasta relationer. Även innan eller under den intima stunden om man har lite takt och ton. Kan ju uppfattas som respektfullt att ställa frågan...föredrar det framför att bara göra och skapa eventuellt fler problem och låsningar i relationen.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (tydlighet) skrev 2016-11-29 08:26:46 följande:
    Aha...förklarar en del. Du har tränat upp denna förmåga att både läsa av och att ge signaler utan att säga det. Där är långtifrån alla. Tror du inte det? Sen kan ju de flesta öva upp detta givetvis. Menar bara att jag tror att verbal kommunikation utanför sängkammaren om intima saker högst troligt hade underlättat en hel del i fasta relationer. Även innan eller under den intima stunden om man har lite takt och ton. Kan ju uppfattas som respektfullt att ställa frågan...föredrar det framför att bara göra och skapa eventuellt fler problem och låsningar i relationen.

Det är  det absolut bättre att fråga än att göra fel. Alternativt så tar man det lugnt och låter växa fram. Allt behöver inte ske på första träffen. 

• Anonym (Karin)
    Anonym (tydlighet) skrev 2016-11-29 08:26:46 följande:
    Helt klart att att många tycks ha svårt att tala om sex och relationer med sin partner. Så var tyvärr den man jag var gift med i många år. Inget han vill eller kunde tala om och vårt sexliv blev därefter. Nu var han sådan som person att han redan visste allt och var inte speciellt öppen för andras åsikter och erfarenheter.

För min del är det just att man lär sig varandra under resans gång som är grunden till bra sex och man också vara öppen för att saker förändras under tiden. För min del tar det oftast några träffar innan jag är bekväm med vissa saker, och bara för att jag kände för en sak förra veckan är det inte alls säkert att jag känner för det i dag.
  • Anonym (47yo-tuppruskare)

Det är ju lätt att det hela förvandlas till en diskussion istället för sex.
    Å vi vet ju hur det kan gå med diskussioner här, antingen blir det raka besked som i omröstningar, eller så blir det kanske en maratondiskussion där alla blir osams till slut.

När jag själv vill att hon ska suga så kryper jag bara lite närmare med den och låter henne avgöra, tror inte man ska behöva fråga, gör det bara så uppenbart att det inte kan missuppfattas. Ska man fråga så ska man nog göra det vid ett helt annat tillfälle och dessutom tala om sex i största allmänhet så det inte bara blir fokus på en detalj. Fast jag kan ju erkänna att det inte är min starka sida att prata med henne om sex då jag är rädd att allt hon ska tycka att jag är pervers, eller rättare sagt,  jag vet att hon skulle tycka det om jag öppnade mej helt, å så känns det inte bra att behöva ljuga heller så här uteblir diskussionerna nästan helt tyvärr.

• Anonym (Man)

Fråga är ju inte fel, för att bara stoppa in den i munnen är ju inget man gör utan tydlig signal att det är ok. Och att spruta I tjejens mun utan förvarning är aldrig ok, alldeles för många tjejer som inte gillar det. Men man behöver ju inte aktivt fråga, man kan ju säga t.ex. herregud va skönt du suger, fortsätter du suga nu så får du nog munnen full.... då har hon ju chansen att styra vart satsen landar.

Frågan man kan det bli en viss press, ibland kan det ju vara lättare att helt sonika säga vad man gillar. Jag brukar säga att jag framgör allt gillar att ge oralsex, men att det är sjönt att få också. Så får tjejen själv avgöra vad hon vill göra.

Däremot brukar jag sällan be om lov att utföra oralsex (skulle bara kännas krystat). Jag kysser hennes kropp helt enkelt närmare och närmare, dvs gör det uppenbart var jag är på väg med tungan. Om tjejen då inte vill ha oralsex så får hon säga ifrån, eller markera på något sätt att hon ogillar det. Har funkat hittills i alla fall.

Att inte säga vad man gillar o hoppas motparten tar rätt initiv funkar väl kanske om man har en ons (eller en partner som är tankeläsare), men inte om man är ett par. Då måste man kunna kläcka ur sig vad man tänder på i sängen, vad man kan acceptera att göra sängen (vad man ställer upp på).

Sen kan man ju fundera på när man ska säga det. Jag brukar nog passa på att prata sex efter vi har haft sex. Då kan man passa på att fråga om man gjorde rätt (rätt tempo, tryck vinkel etc), passa på att ge sin partner lite beröm, fråga om det är något som hon saknar i sängen, och kanske flika in önskemål på aktiviteter i framtiden.... Min partner är lite tillknäppt och har svårt att prata sex. Framför allt kinky sex har hon svårt att prata om. Men just när hon fått en orgasm är hon rätt öppen för att diskutera vad hon gillar, även sådant som är lite kinky (som dp).

• Haskel

Tyvärr en totalt hopplös fråga att svara på.
    Även om jag är man, så skulle jag vilja påstå att närmare 100% av alla kvinnor, mer eller mindre skulle se det som avtändande.
    Men, om frågan inte ställs så kan det i värsta fall leda till våldtäktsanklagelser.

Detta är ju också problemet med en eventuell samtyckeslagstiftning. Sex skulle sannolik, många gånger, bli tråkigt eller avtändande. Om man hela tiden vill hålla sig på den säkra sidan. Rädsla för att fråga, skulle även kunna leda till att färre människors sexliv utvecklas.
    Sex bygger ju på förtroende. Om man tvingas fråga om allt, visar det ju på att det inte finns så mycket förtroende för varandra.

• Bjoer
    Haskel skrev 2016-11-29 16:29:42 följande:

Sex bygger ju på förtroende. Om man tvingas fråga om allt, visar det ju på att det inte finns så mycket förtroende för varandra.

Och tvärt om om någon gör saker utan att kolla av med den andra, verbalt eller med kroppsspråk, så visar den att den inte förtjänar något förtroende.

Ärligt talat har jag svårt att se varför ett sexliv skulle riskera att bli tråkigt eller avtändande med en samtyckeslagstiftning. Det är ju knappast "risken att råka våldta någon" som gör sex spännande. Har du sex med folk du inte vet samtycker som det är nu?
Svar på tråden Är det rätt eller fel att fråga under sex?