• Höstaster

    Okej miniminivå på jobbet utan att vara sjukskriven?

    Jag är gravid i vecka 14 och är jättetrött, illamående och har börjat få fogbesvär. Utöver detta har det varit otroligt mycket privat med sjuka anhöriga och annat. Jag är med andra ord inte på topp. Jag är på jobbet varje dag, gör väl liksom det jag ska och har inte fått några klagomål, men mitt vanliga engagemang finns inte riktigt där - jag orkar inte. Var någonstans går gränsen för när man inte bör vara på jobbet? Jag är ju liksom inte sjuk, men det blir många pauser. Egentligen gillar jag mitt jobb jättemycket men nu längtar jag bara hem till soffan varje dag.

  • Svar på tråden Okej miniminivå på jobbet utan att vara sjukskriven?
  • Tokgurkan

    Jag tänker att alla är olika, lyssna på dig själv och din kropp för du vet innerst inne bäst själv om du behöver vara hemma. Vissa tycker att man ska jobba oavsett, att jobbet är viktigast. Jag säger att hälsan och din bebis är viktigast, så lyssna inåt.. vad säger din kropp?

  • Alexi

    Jag tycker man jobbar om man kan jobba. Det måste liksom få vara ok att vara på jobbet och göra 90 procent.

    Se till att ta lite långledigt i jul och vila upp dig då.

  • Ivana1988

    jag är I v33 och jobbar 100% fram tills jag ska föda typ... min ersättare har inte börjat än så jag är här för att vara snäll och hjälpa till och göra så mycket jag kan.. vissa dagar är det 130% vissa 50% men det får bli så! Ha inte ångest.

    SKulle du dock inte orka alls och ha massa andra problem än att du är trött osv. så kanske ska du fundera på sjukskrivning längre fram:)

  • Occam

    Jag tycker du bör prata med din chef. Hen kommer ändå att märka att du inte är på topp, de flesta chefer brukar också acceptera sådana tillfälliga problem - och gör det i högre grad om de är informerade.

  • Höstaster

    Tack för kloka svar! Min chef vet att jag är gravid och nu har jag faktiskt bokat ett möte med henne för att bolla lite. Vill nog mest ha bekräftelse på att det är okej att inte vara på topp alla dagar så jag hoppas jag får det

  • Laluna80

    Måste bara säga att så länge ingen blir lidande så är det HELT okej! Det är ju bara en kort period.

    Tänk på hur många som konstant missköter sina jobb och tex surfar bort halva tiden utan att ens ha dåligt samvete.

    Ta hand om dig!

Svar på tråden Okej miniminivå på jobbet utan att vara sjukskriven?