• Tudelu

Förslag på ändra planlösning?

Vi har köpt ett mysigt hus i ett lika mysigt område, men skulle vilja ha en bättre planlösning på sikt. Vi klurar och klurar men vet inte hur man kan lägga upp det riktigt, med tanke på tex vattenledningar och ventilation till spisfläkten.

Det vi tycker är lite besvärligt nu är att man i princip bara kan ha soffan och tvn på ett sätt. Dvs soffan längs fönstret och tvn vid väggen mitt emot fönstret. Vi vill gärna ha en öppnare planlösning men kan ju inte riva "tv-väggen".

Gästtoaletten och klädkammaren känns överflödiga och är ingenting vi måste ha kvar. Ev kan vi tänka oss en större klädkammare någonannanstans.

Hur skulle ni gjort om planlösningen?

Alla ideer är välkomna!

• Svar på tråden Förslag på ändra planlösning?
  • Carambolan

Jag tycker inte att vardagsrummet känns så begränsat. Jag hade satt tv mot antingen garage eller sovrumsväggen, alltså med soffan mitt i rummet med kortsidan mot fönstret. Då är det perfekt utrymme för en avgränsad kontorshörna i andra delen av rummet.

• Anna37
    Tudelu skrev 2016-11-29 07:53:37 följande:

Vi har köpt ett mysigt hus i ett lika mysigt område, men skulle vilja ha en bättre planlösning på sikt. Vi klurar och klurar men vet inte hur man kan lägga upp det riktigt, med tanke på tex vattenledningar och ventilation till spisfläkten.

Det vi tycker är lite besvärligt nu är att man i princip bara kan ha soffan och tvn på ett sätt. Dvs soffan längs fönstret och tvn vid väggen mitt emot fönstret. Vi vill gärna ha en öppnare planlösning men kan ju inte riva "tv-väggen".

Gästtoaletten och klädkammaren känns överflödiga och är ingenting vi måste ha kvar. Ev kan vi tänka oss en större klädkammare någonannanstans.

Hur skulle ni gjort om planlösningen?

Alla ideer är välkomna!

Såga ner alla väggar och gör en stor yta, som en gymnastiksal, det är tydligen inne har jag hört!
  • Tudelu
    Anna37 skrev 2016-11-29 07:59:44 följande:

Såga ner alla väggar och gör en stor yta, som en gymnastiksal, det är tydligen inne har jag hört!

Hahaha, nu ska vi inte ta det till det extrema ! ;)
  • Tudelu
    Carambolan skrev 2016-11-29 07:58:20 följande:

Jag tycker inte att vardagsrummet känns så begränsat. Jag hade satt tv mot antingen garage eller sovrumsväggen, alltså med soffan mitt i rummet med kortsidan mot fönstret. Då är det perfekt utrymme för en avgränsad kontorshörna i andra delen av rummet.

Problemet är att vardagsrummet inte är så brett. Ställer man soffan rakt ut så finns det inte mycket utrymme att gå förbi på ..
  • enmamma

Först och främst ta inte bort gästtoaletten.

Ta med planritningen till möbelaffären, möbler för kanske 30000kr är en baggis mot vad ombyggnad kostar.

• GavinGadget

Kanske kan ta bort klädkammaren, förlänga köksväggen som ligger mot vardagsrummet, eventuellt med ett litet fönster mellan bänk och skåp. Vill ni ha öppet kan man göra den avskiljaren mellan kök och vardagsrum till en köksö/bardisk.

Då får ni ett större vardagsrum och kan sätta tv på garageväggen med soffan med kortsidan mot altanen. Bakom ryggen på soffan mot sovrummen kan ni ha ett matbord.

Kan också sätta upp en vägg mellan vardagsrum/tvrum och matsal om så önskas.

Vill nu hellre ha klädkammare än gästtoalett kan ni riva ut toan och göra det till klädkammare. Personligen tror jag dock att en gästtoa är högre värderat när ni ska sälja någon gång i framtiden.

Gick det att hänga med i beskrivningen?

• sextiotalist
    Carambolan skrev 2016-11-29 07:58:20 följande:

Ni har köpt ett hus med en begränsad yta. Efter att ha bott i många olika typer av boende (hus och lägenhet) så har jag två råd.
    Ett, två toaletter är nödvändigt om man är mer än två i familjen.
    Klädkammare är guld värd, man bör inte bygga bort förvaringsutrymme.
    Anpassa möblerna till de utrymme ni har. Det är billigare, man behöver inte ha en mastodontsoffa, man kan köpa en mindre (eller två mindre) och få plats.

Vi hade en hörnsoffa som fick plats även i de mindre vardagsrum vi har haft
  • Tudelu
    sextiotalist skrev 2016-11-29 11:30:36 följande:

Ni har köpt ett hus med en begränsad yta. Efter att ha bott i många olika typer av boende (hus och lägenhet) så har jag två råd.

Ett, två toaletter är nödvändigt om man är mer än två i familjen.

Klädkammare är guld värd, man bör inte bygga bort förvaringsutrymme.

Anpassa möblerna till de utrymme ni har. Det är billigare, man behöver inte ha en mastodontsoffa, man kan köpa en mindre (eller två mindre) och få plats.

Vi hade en hörnsoffa som fick plats även i de mindre vardagsrum vi har haft

Ja i framtiden kommer vi förmodligen bygga en övervåning så utrymmeb löser sig så småningom ändå. Tänkte mest se om vi missat någon ide! :)

En toalett har vi klarat oss på galant dock, vi är 4 i faniljen :)
  • sextiotalist
    Tudelu skrev 2016-11-29 12:41:21 följande:
    Ja i framtiden kommer vi förmodligen bygga en övervåning så utrymmeb löser sig så småningom ändå. Tänkte mest se om vi missat någon ide! :)

En toalett har vi klarat oss på galant dock, vi är 4 i faniljen :)
    Då har du rätt små barn väl?

• Tudelu
    sextiotalist skrev 2016-11-29 12:47:06 följande:

Då har du rätt små barn väl?

Jo , en 5åring och en bebis . Men vi har ofta besök av föräldrar som sover kvar osv. Det har aldrig varit några problem. Som mest var vi 8 personer under 5 dagar ;P

Så det är väl mest därför vi känner att två toaletter är överflödigt, aldrig känt behov av det riktigt.

Men ska vi ha två våningar sedan så blir det en toalett uppe och en nere :)
Svar på tråden Förslag på ändra planlösning?