• Anonym (Anders)

Vi som är pappor, ska vi behöva göra ALLT hemma?

Ja... Vad ska vi göra? Jag gör allt hemma, städar tvättar, diskar, tar hand om barnen. Frun ligger bara i soffan och käkar chips.

Jag har fått uppfattningen att detta blir bara vanligare och vanligare. Säger man något till henne så blir det ett jävla liv. "Jag har minsann fött 2 barn", "Jag var hemma med barnen när dom var små, nu är det din tur att sköta hemmet" - Fast barnen är 5&7 år. Pratat med många av mina vänner som är pappor, dom upplever EXAKT samma sak. Vad är det för fel? Ska vi män per automatik ta hand om hemmet?

Hur har ni pappor hanterat detta? Funderar på att lämna henne. Orkar inte längre...

• Svar på tråden Vi som är pappor, ska vi behöva göra ALLT hemma?
  • Anonym (haha)

Ja, nu är det er tur att göra allt som vi kvinnor har gjort tidigare.

Sug på den!

• Anonym (Uno)

Om det verkligen är så som du beskriver så låter det som en god idé att lämna henne. I vanliga familjer går det inte till på det viset.

• i-o

Fy sjutton!

Aldrig bilda familj eller skaffa partner på de premisserna.

• Dixie

De flesta försöker nog hjälpas åt i hemmet - tvivlar starkt på att det är många som har som er - frågan är varför du går med på det?

• Anonym (Japp)

Min taktik var hitta bra man med flexibelt bra jobb. Föda några barn.

Nu sitter jag i soffan , shoppar och på sin höjd pysslar om blommorna.

Givetvis står jag för inköp av kläder, pynt och annat roligt.

• Anonym (pappa)

Ja, det tycker jag. Barnens andra pappa håller med. Vem skulle annars göra det?

• MEE83

Min sambo tar ett större ansvar för vårat hem än vad jag gör, och även till viss del vårat barn, idag är jag dock hemma då hon, dvs våran dotter, är sjuk. Sedan har hon också mer say på hur och vad som bör göras hemma, ibland kan jag bli lite trött på "hjälp mig flytta detta"... vilket betyder "flytta detta". Tungan ute

Skulle säga att arbetsfördelningen på de punkter du nämner ser ut ungefär så här

Hon/Jag

Matlagning - 70/30
    Disk - 10/90
    Städning - 60/40
    Tvätt - 60/40
    Inköp av livsmedel - 50/50
    Ansvar(och tid) med vårat barn 60/40

• MEE83

Det kanske skall sägas att hon pluggar på SU, och jag jobbar (mer än) heltid. Så hon har oftast mer tid över för hemmet.

• Anonym (H)

"Ska vi män per automatik ta hand om hemmet?"

JA! Självklart ska även män ta hand om hemmet, dom bor och nyttjar väl också de? Och detsamma gäller barnen, dom har väl också glädje av dom?

MEN kvinnor ska ju såklart också göra sin del, lever man i en familj så ska man tillsammans, som ett team, göra allt, ihop

Visst vissa saker kanske man delar upp efter möjlighet, praktiskt, intresse och så men målet ska väl vara att vara en familj där alla hjälps åt och mår bra

Problemet är alltså inte att du gör saker, problemet är att hon inte gör saker

Svar på tråden Vi som är pappor, ska vi behöva göra ALLT hemma?