• MammaBecca

Jag är full

..på en tisdag!! 

Vad gör ni?

Efterklokhet är en exakt vetenskap
  • Svar på tråden Jag är full
  • Aniiee

Spelar FFXV.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • MammaBecca
    Aniiee skrev 2016-11-30 02:23:19 följande:

Spelar FFXV.

Fan vad najjs!
  • Aniiee
    MammaBecca skrev 2016-11-30 02:24:56 följande:
    Fan vad najjs!
    Yup, Riktigt nice. Suki (vilket är japanska för "gillar")..
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • MammaBecca

Jag tittar för mycket på youtube så det enda jag kan är senpai.... fast det kanske inte ens är japanska!? Hahahaha

• Aniiee
    MammaBecca skrev 2016-11-30 02:43:46 följande:

Jag tittar för mycket på youtube så det enda jag kan är senpai.... fast det kanske inte ens är japanska!? Hahahaha

Jodå, det är japanska. Det betyder typ "äldre person (än mig) som kan lära mig något/jag ser upp till" och är ett sk "honorific", som jag för mitt liv inte kan översätta till svenska just nu av någon anledning. Skyller på klockan.

Närmaste egna svenska ordet för senpai skulle nog vara mentor, men det är inte riktigt rätt heller. Yngre elever i skolan kan kalla äldre elver för senpai om de blir vänner, och även på arbetsplatser används det.

Sorry... nördar ner mig här....
  • MammaBecca
    Aniiee skrev 2016-11-30 02:57:01 följande:
    Jodå, det är japanska. Det betyder typ "äldre person (än mig) som kan lära mig något/jag ser upp till" och är ett sk "honorific", som jag för mitt liv inte kan översätta till svenska just nu av någon anledning. Skyller på klockan.

Närmaste egna svenska ordet för senpai skulle nog vara mentor, men det är inte riktigt rätt heller. Yngre elever i skolan kan kalla äldre elver för senpai om de blir vänner, och även på arbetsplatser används det.

Sorry... nördar ner mig här....
    Nörda på! I love it!
    Jag är alltid villig att veta mer! :)
  • Aniiee
    MammaBecca skrev 2016-11-30 03:08:53 följande:
    Nörda på! I love it!
    Jag är alltid villig att veta mer! :)
    Lol, det är bra. Nyfikenhet är en dygd.
Svar på tråden Jag är full