birken skrev 2016-12-01 14:21:39 följande:
Hej Lilly,
Tack för ett superbra svar.
Jag skall använda bodelnings intyg för att jag inte vill ha nogåt av makens testament. och att jag intygar att en annan person som står i testamentet får allt. vet du hur man skall skriva det på ett enkelt sätt.
Mvh Anders
Man kan inte tvingas att ta emot ett arv. Om du är legal arvinge eller testamentstagare efter den avlidne så kan du bifoga ett arvsavstående till bouppteckningen. Det finns (mig veterligen) ingen mall för detta men det bör räcka att du skriver ungefär "Härmed avstår (ditt namn och personnummer) från den arvslott som enligt testamente upprättat av (avliden persons namn och personnummer), skulle tillfalla mig. Sedan underskrift av dig, datum för arvsavstående och möjligtvis även två vittne som intygar att du gör arvsavståendet av egen vilja. Handlingen ska bifogas bouppteckningen. Om du avstår arv bör du inte heller vara antecknad som dödsbodelägare, men är inte helt säker på den punkten.
Om du menar att du inte vill ha ut något från bodelningen så har du rätt att åberopa den s.k. "12:2 regeln". Det innebär att den efterlevande maken kan kräva att var make behåller sitt giftorättsgods. Det innebär att ingen bodelning görs, eftersom var och en behåller sitt.