• Anonym (Ts)
    Äldre 30 Nov 15:08
    2028 visningar
    9 svar
    9
    2028

    Tvinga fram umgänge

    Kan Familjerätten tvinga igenom ett umgänge trots att barnet inte vill?

    Barnet är 9 år gammalt.

  • Svar på tråden Tvinga fram umgänge
  • Anonym (nej)
    Äldre 30 Nov 15:11
    #1

    Nej,det kan Familjerätten inte göra,

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 15:16
    #2
    Anonym (nej) skrev 2016-11-30 15:11:04 följande:

    Nej,det kan Familjerätten inte göra,


    Så om det ska kunna bli något umgänge så måste då den andra föräldern stämma på mer umgänge och dra hela domstolsvalsen!?
  • Äldre 30 Nov 15:18
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2016-11-30 15:08:29 följande:

    Kan Familjerätten tvinga igenom ett umgänge trots att barnet inte vill?

    Barnet är 9 år gammalt.


    Familjeätten kan fastställa ett umgänge som föräldrarna är överrens om men barnen inte vill. Sen kan en föräldrar kräva verställighet som i extremfall kan innebära polishämtning.
  • Anonym (nej)
    Äldre 30 Nov 15:18
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2016-11-30 15:16:22 följande:

    Så om det ska kunna bli något umgänge så måste då den andra föräldern stämma på mer umgänge och dra hela domstolsvalsen!?


    Ja,precis.

    Familjerätten har inte några befogenheter att tvinga till umgänge.

    Dom fungerar som en frivillig medlingspart, så att säga.
  • Anonym (...)
    Äldre 7 Dec 16:33
    #5

    Folk här inne på FL verkar ha väldigt svårt att förstå!

    Familjerätten är INGEN DOMSTOL! Dom kan inte döma enligt svensk lag, detta kommer upp gång på gång...

    Dom kan in princip inte göra ett skit, dom kan medla. Som vilken annan instans som helst kan, min granne skulle kunna medla, skriva ett avtal som vi sedan skriver på. Som man sedan kan använda som bevis i en RIKTIG DOMSTOL!

    Du behöver inte ens komma till familjerätten, även hur mycket den andre föräldern vill det. Det är HELT frivilligt!

  • Anonym (Lilo)
    Äldre 7 Dec 16:36
    #6
    Anonym (...) skrev 2016-12-07 16:33:34 följande:

    Folk här inne på FL verkar ha väldigt svårt att förstå!

    Familjerätten är INGEN DOMSTOL! Dom kan inte döma enligt svensk lag, detta kommer upp gång på gång...

    Dom kan in princip inte göra ett skit, dom kan medla. Som vilken annan instans som helst kan, min granne skulle kunna medla, skriva ett avtal som vi sedan skriver på. Som man sedan kan använda som bevis i en RIKTIG DOMSTOL!

    Du behöver inte ens komma till familjerätten, även hur mycket den andre föräldern vill det. Det är HELT frivilligt!


    Familjerätten fungerar inte mycket annat än en frivillig "medlingspart"
  • Äldre 7 Dec 16:58
    #7
    Anonym (...) skrev 2016-12-07 16:33:34 följande:

    Folk här inne på FL verkar ha väldigt svårt att förstå!

    Familjerätten är INGEN DOMSTOL! Dom kan inte döma enligt svensk lag, detta kommer upp gång på gång...

    Dom kan in princip inte göra ett skit, dom kan medla. Som vilken annan instans som helst kan, min granne skulle kunna medla, skriva ett avtal som vi sedan skriver på. Som man sedan kan använda som bevis i en RIKTIG DOMSTOL!

    Du behöver inte ens komma till familjerätten, även hur mycket den andre föräldern vill det. Det är HELT frivilligt!


    Felet är kanske att det heter/kallas just "Familjerätten". Kanske behövs ett annat namn för denna frivilliga instans, så den inte förknippas riktigt så mycket med "lag och rätt"....
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 21:37
    #8

    Men man börjar alltid med Familjerätten, alltså även om en förälder skulle få för sig att stämma den andre på mer umgänge eller har jag fått fel för mig?

    Det verkar ju helt knäppt att stämma någon utan att ha försökt att få igenom en förändring via Familjerätten först.

  • Anonym (mia)
    Äldre 7 Dec 21:42
    #9
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-07 21:37:18 följande:
    Men man börjar alltid med Familjerätten, alltså även om en förälder skulle få för sig att stämma den andre på mer umgänge eller har jag fått fel för mig?
    Det verkar ju helt knäppt att stämma någon utan att ha försökt att få igenom en förändring via Familjerätten först.
    Man behöver inte göra det men det är bra OM man gör det. Jag gissar att det kan vara en nackdel om det går till domstol att man vägrat ställa upp på sådana  samtal.
Svar på tråden Tvinga fram umgänge