• Anonym (Ts)

Hjälp med tekniken, när barnen och jag har varsin Iphone med samma Apple-ID?

Någon som kan hjälpa mig? Jag har Iphone 6, dottern ska nu få sin första mobil, en Iphone 5. Vi har ställt in med mitt apple-ID, för att alla appar som finns på dotterns Ipad ska kunna laddas ner utan kostnad, jag ha koll på om hon vill ladda ner något osv.

Men hur gör man då så att våra Iphones förstår att de har olika mobilnummer och det inte ska se ut som att meddelanden och Imessage från hennes mobil ser ut som att de kommer från min?

Ni som kör Apple i familjen, har ni kört med samma Apple-ID till barnens Ipads och Iphones?

• Svar på tråden Hjälp med tekniken, när barnen och jag har varsin Iphone med samma Apple-ID?
  • ammela

Skapa ett nytt apple-id för att använda på ditt barns ipad. Apparna ligger kvar och när de behöver uppdateras loggar ni bara in med ditt konto igen för att sen logga ut och in på barnets konto. Lite jobb men värt det för alla appar som då blir gratis på den ena :)

• Mitarashi

Skapa ett apple-ID till dina barn så delar ni på apparna.

Inställningar -> Icloud

Sen bläddrar du längst ner och trycker på den blå texten "skapa ett apple-ID åt ett barn" och följ sedan instruktionerna.

Barnet får då ett eget konto som är kopplat till ditt och får tillgång till allt du köper utan att behöva betala igen.

• ammela
    Mitarashi skrev 2016-11-30 22:43:50 följande:

Skapa ett apple-ID till dina barn så delar ni på apparna.

Inställningar -> Icloud

Sen bläddrar du längst ner och trycker på den blå texten "skapa ett apple-ID åt ett barn" och följ sedan instruktionerna.

Barnet får då ett eget konto som är kopplat till ditt och får tillgång till allt du köper utan att behöva betala igen.

Åh så smart! Det viste jag inte! :) tack för infon!!
  • Mitarashi

Ja, det är väldigt smidigt :) Jag har själv nyss hittat funktionen och det löste alla problem för oss.

• Tihi
    ammela skrev 2016-11-30 22:36:33 följande:
    Skapa ett nytt apple-id för att använda på ditt barns ipad. Apparna ligger kvar och när de behöver uppdateras loggar ni bara in med ditt konto igen för att sen logga ut och in på barnets konto. Lite jobb men värt det för alla appar som då blir gratis på den ena :)
    Vi har en app som kräver ett ID som inte ska finnas på den telefonen utan bara på en annans telefon i familjen. Den går inte att uppdatera utan att skriva in lösenordet för det kontot. Jag är livrädd att det ska bli kaos om jag skriver in lösenordet för att uppdatera appen och att saker ska börja hoppa hit och dit och det får verkligen inte hända. Man vet ju aldrig hur saker kopplas i dagens teknik ju. Obestämd

Vad råder ni oss att göra? Fylla i lösenordet när appen ber om det för uppdatering? Är det riskfritt? Ladda ner appen igen med risk för att den hamnar på alla andras telefoner också och skapar kaos. Hur tusan ska jag göra för att uppdatera den där appen?
  • Carambolan

Både jag, mannen och barnen har separata apple-id men med familjedelning aktiverat så att vi delar på alla appar och en vuxen måste godkänna betalköp.

• Anonym (Ts)

Det här med familjedelning kände jag inte till, supersmart ju, så det löser alla problem, tack!

Svar på tråden Hjälp med tekniken, när barnen och jag har varsin Iphone med samma Apple-ID?