• fritijoff

Vilken barnvagn?!?!

Vilken barnvagnsdjungel!!

Väntar nu mitt första barn och försöker komma fram till vilken barnvagn som passar oss bäst.

Bor ute på landet så kommer mestadels gå promenader på landsväg. Vår uppfart är i grus och uppförsbacke så ska vara lätt att köra i det.

Vi har två stora hundar (rottweiler) som ska samsas med barnvagnen i bilen (V70). Vilken vagn blir minst? Jag antar att den tiden som vi har liggdel så blir det att liggdelen kommer förvaras i baksätet eftersom ingen vagn blir tillräckligt liten ihopfälld med den på. Vilken vagn har minsta chassit ihopfällda, och då utan att behöva skruva bort hjul osv, det ska gå smidigt att packa in i bilen! Hur ser det ut när sittdelen blir aktuellt? Finns det någon vagn som är liten ihopfälld utan att behöva ta bort sittdelen eller får vi köra samma lösning där, att ha sittdelen i baksätet?

Önskar ha en vagn med vändbar sittdel.

Och framhjulen får gärna gå att låsa i fast läge då jag förstått att det är smidigare att gå med i snö/grus?

Hoppas på några bra förslag :)

• Svar på tråden Vilken barnvagn?!?!
  • Orkide
    fritijoff skrev 2016-12-01 14:04:46 följande:

Vilken barnvagnsdjungel!!

Väntar nu mitt första barn och försöker komma fram till vilken barnvagn som passar oss bäst.

Bor ute på landet så kommer mestadels gå promenader på landsväg. Vår uppfart är i grus och uppförsbacke så ska vara lätt att köra i det.

Vi har två stora hundar (rottweiler) som ska samsas med barnvagnen i bilen (V70). Vilken vagn blir minst? Jag antar att den tiden som vi har liggdel så blir det att liggdelen kommer förvaras i baksätet eftersom ingen vagn blir tillräckligt liten ihopfälld med den på. Vilken vagn har minsta chassit ihopfällda, och då utan att behöva skruva bort hjul osv, det ska gå smidigt att packa in i bilen! Hur ser det ut när sittdelen blir aktuellt? Finns det någon vagn som är liten ihopfälld utan att behöva ta bort sittdelen eller får vi köra samma lösning där, att ha sittdelen i baksätet?

Önskar ha en vagn med vändbar sittdel.

Och framhjulen får gärna gå att låsa i fast läge då jag förstått att det är smidigare att gå med i snö/grus?

Hoppas på några bra förslag :)

De små vagnarna brukar inte vara så bra på landsvägar vad jag sett i alla fall..
  • MeandHim

Emmaljunga nxt90 blir sjukt liten ihopfälld. Kolla Emmaljunga hemsida för en video :)

• cameleon

Vi bor som ni och har en Britax go next, är sjukt nöjd :) Lätt att köra, svängbara hjul (som går att låsa) och jättebra fjädring. Jag kör mest på grus-och traktorvägar.

• fritijoff
    JA77 skrev 2016-12-01 14:26:37 följande:

Kolla Kronan. 

Någon speciell sort? :)
  • fritijoff
    cameleon skrev 2016-12-01 19:59:59 följande:

Vi bor som ni och har en Britax go next, är sjukt nöjd :) Lätt att köra, svängbara hjul (som går att låsa) och jättebra fjädring. Jag kör mest på grus-och traktorvägar.

Hur stor blir den ihopfälld? :)
  • fritijoff
    MeandHim skrev 2016-12-01 19:12:06 följande:

Emmaljunga nxt90 blir sjukt liten ihopfälld. Kolla Emmaljunga hemsida för en video :)

Den såg ju inte alls dum ut. Har du testat den? Alltid skönt att veta att någon som testat den tycker det är bra
  • fritijoff
    MeandHim skrev 2016-12-01 21:46:39 följande:

Nja, inte personligen men jag säljer barnvagnar :)

Aha, då passar jag på med ännu en fråga :)

Vi var och tittade i en butik som då föreslog bugaboo buffalo/donkey, teutonia bliss och Britax smile då dessa också blir små ihopfällda. Har dock hört att bugaboo kan vara lite "skranglig" bla. Har du några erfarenheter från något av dessa och då jämfört med emmaljungan? :)
  • Dockan

Jag har också brukshund hemma, men bara 1 visserligen och bor lite lantligt (grusväg ibland). Vi köpte Kronan med svängbara framhjul kombivagnen. Hade med en kompis som hade en Bugaboo ocv den var på tok för ostadig för att gå mycket på skogsvägar som jag gör.

När vi köpte sulky, också Kronan valde jag fyra fasta hjul för att promenerar man bara lite på skogsväg är svängbara hjul hopplösa även som låsta (de ledas ju uppe inte mitt i hjulet).

Jag gillar Kronan, men även Emmaljunga har ju många modeller med stora lufthjul vilket behövs om man rör sig lite mer skogsväg. Kan även säga att Ergobabysele användes mycket till dagrastning när jag var själv på dagen hemma. Upp till sonen var 6 mån gick jag även långrundor med den. Ett alternativ om platsen är knapp i bilen. Hade en november bebis så hade en stor jacka som sonen fick plats under.

Så stadigt chassi, lite tyngre än de lättaste samt lufthjul och svängbara bara om man tror man kommer gå mycket i butiker är mitt tips.

• MeandHim

Absolut, ska svara så gott jag kan.
    Personligen skulle jag inte köpa en britax, då man får mkt "mer vagn" för pengarna i en emmaljunga tex, mkt bättre komfort för barnet.

Buggaboo och emmaljunga nxt90 är båda lite "skraltiga" kan man upplevas då dämpningen inte sitter i chassit utan vid ligg/sittkorgen. Mkt bra vagnar däremot kan jag tycka iom att dom blir väldigt små vid ihopfällning.
    Donkeyn är ju en syskonvagn och kan vara bra om man vill ha syskon tätt eller mkt förvaring med tanke på sidokorgen.
    Donkeyn blir nästa mindre ihopfälld än en emmaljunga super nitro.

Om ni har ont om plats så brukar man få låna med vagnar och prova att fälla ihop för att se om den fpr plats i bilen.

Tänk även på bilbarnstol om du vill kunna sätta babyskyddet direkt på chassit, funkar inte på alla modeller/vagnar så det kan va ett tips.

En ny superfin vagn som är min personliga favorit är Cybex Balios

Mkt säljinfo här nu, men svårt att korta ner det när man är lite yrkesskadad haha. Hoppas du blev lite klokare iaf

• Treansresa
    MeandHim skrev 2016-12-02 16:25:29 följande:

Absolut, ska svara så gott jag kan.

Personligen skulle jag inte köpa en britax, då man får mkt "mer vagn" för pengarna i en emmaljunga tex, mkt bättre komfort för barnet.

Buggaboo och emmaljunga nxt90 är båda lite "skraltiga" kan man upplevas då dämpningen inte sitter i chassit utan vid ligg/sittkorgen. Mkt bra vagnar däremot kan jag tycka iom att dom blir väldigt små vid ihopfällning.

Donkeyn är ju en syskonvagn och kan vara bra om man vill ha syskon tätt eller mkt förvaring med tanke på sidokorgen.

Donkeyn blir nästa mindre ihopfälld än en emmaljunga super nitro.

Om ni har ont om plats så brukar man få låna med vagnar och prova att fälla ihop för att se om den fpr plats i bilen.

Tänk även på bilbarnstol om du vill kunna sätta babyskyddet direkt på chassit, funkar inte på alla modeller/vagnar så det kan va ett tips.

En ny superfin vagn som är min personliga favorit är Cybex Balios

Mkt säljinfo här nu, men svårt att korta ner det när man är lite yrkesskadad haha. Hoppas du blev lite klokare iaf

Lånar tråden lite med en fråga. Vet du om city korgen passar på stora classic chassit av emmaljunga? Haha vill ha 2 färger på min vagn och måste ha det stora chassit pga snömängden.
  • Michaelaaaa

Easywalker mosey! Ett holländskt märke. Går att beställa på Jollyroom. Liten och nätt vagn som man kan fälla ihop med liggdel på. Är supernöjd. Bor själv på landet med bebis och två rottweilers!

• Treansresa
    MeandHim skrev 2016-12-03 10:02:34 följande:

Treansresa, vilka vagnar pratar vi om? :)

Vi kommer köpa en mondial eller edge med chassit med 4 stora lufthjul. Hade dock velat ha en vit liggkorg och hittar det till city crossen. Tror du den passar på mitt chassi även fast korgen är mindre?
  • MeandHim

Treansresa ja det passar :) men det finns vita läderkorgar för båda modellerna :)
    "Pure" färgen är riktigt snygg Irl. Vit läder med ljusgrått.

• Treansresa
    MeandHim skrev 2016-12-03 19:13:49 följande:

Treansresa ja det passar :) men det finns vita läderkorgar för båda modellerna :)

"Pure" färgen är riktigt snygg Irl. Vit läder med ljusgrått.

Åh tack för Hjälpen! Nu kan jag få min drömvagn. Vill hels ha svart eller gå sittdel och då man bara får en sufflet i de stora paketet så kändes det för dyrt med dubbla uppsättning av allt. Då ska ja kolla på pure också:)
  • Madeloo

Brio go är grym, vändbar åt alla håll, fjädrande och punkteringsfria däck, lätt att fälla ihop

Svar på tråden Vilken barnvagn?!?!