• Anonym (En tjej som gärna vill va frisk)

illamående av p-piller ?

Hej
    Började bara för några dagar sen med p-piller då jag hade haft oskyddat sex bara en vecka innan. Barnmorskan sa att dom ej börjar gälla som preventivmedel förns om tio dagar eftersom jag ej börjar efter mensen första dag. Hon nämnde biverkningar som spända bröst och små blödningar som kan tillkomma. Inte sa hon något om illamående... undrar om det kan tillhöra p-pillret? Hittar ingenstans på google!

• Svar på tråden illamående av p-piller ?
  • Carambolan

Kan göra men du ska nog ta ett graviditetstest för säkerhets skull. Gravidillamående kickar ofta in 2-3 veckor efter oskyddat samlag.

• Meriall

Jag mådde jätteilla av p-piller. De gör så att kroppen tror att den är gravid (och därför kan man inte bli gravid när den tror att man redan är det) och det är alltså graviditetsillamående. På samma sätt som vanligt graviditetsillamående ska det gå över efter 3 mån användande av pillrena men jag klarade inte att vänta så länge, mådde jätteilla och kräks man funkar ju inte pillrena. (Jag får dock hyperemesis som gravid så var kanske därför jag reagerade så starkt på pillrena) Mår du bara lite illa så prova ta dem på kvällen så du sover bort illamåendet eller byt till cerazette/minipiller som fungerar på annat sätt.

• Bertram

Jag mådde jätteilla av ppiller, efter ett år insåg jag att det märket inte var bra för mig alls och fick byta

• IvanS

När man är orolig att man är gravid kan man reagera på varje lilla minsta detalj och börjar söka på internet vad det kan bero på som oftast leder till graviditet. Därför är det bra att du testar dig så att du inte går runt orolig, det kan få dig psykisk dålig. Men när man testar olika graviditetsskydd så tar det tid tills hormonerna vänjer sig därför blir det biverkningar.

• Fairydust

Jag mår illa av p-piller. Har provat många olika men inget funkar.

• Dagens
    Fairydust skrev 2016-12-02 10:34:54 följande:

Jag mår illa av p-piller. Har provat många olika men inget funkar.

Var glad om du bara får illamående som biverkningar. Av min stav fick jag värre humörssvängningar än djävulen själv, vallningar, hattande med blödningar (över 2 månader mensfri - sedan PANG, Niagarafallet och hemska kramper som kunde pågå lika länge som jag varit utan dem...) migrän, håravfall, hudproblem, tja, listan över biverkningar var lång och jag kryssade i 110% procent av dem alla. 

TS: Jag är också illamående av mina nya p-piller, och det bästa man kan göra är att ta ett eller fler gravtest. Är det "bara" pillerna så tror jag att du vänjer dig. När mina biverkningar från p-staven inte minskat (tvärtom) efter 2 år så tog jag ut fanskapet. Låt det inte gå två år, men någon månad för att ge det en chans. 
  • Fairydust
    Dagens skrev 2016-12-02 13:55:43 följande:

Var glad om du bara får illamående som biverkningar. Av min stav fick jag värre humörssvängningar än djävulen själv, vallningar, hattande med blödningar (över 2 månader mensfri - sedan PANG, Niagarafallet och hemska kramper som kunde pågå lika länge som jag varit utan dem...) migrän, håravfall, hudproblem, tja, listan över biverkningar var lång och jag kryssade i 110% procent av dem alla. 

TS: Jag är också illamående av mina nya p-piller, och det bästa man kan göra är att ta ett eller fler gravtest. Är det "bara" pillerna så tror jag att du vänjer dig. När mina biverkningar från p-staven inte minskat (tvärtom) efter 2 år så tog jag ut fanskapet. Låt det inte gå två år, men någon månad för att ge det en chans. 

Nej, det är bara en av alla biverkningar jag får. Men illamåendet mer eller mindre varje dag är tillräckligt jobbigt bara det och inget jag vänjer mig vid iaf, tyvärr. Men det beror väl kanske på hur pass illa man mår.
  • Dagens
    Fairydust skrev 2016-12-02 20:53:04 följande:
    Nej, det är bara en av alla biverkningar jag får. Men illamåendet mer eller mindre varje dag är tillräckligt jobbigt bara det och inget jag vänjer mig vid iaf, tyvärr. Men det beror väl kanske på hur pass illa man mår.
    Oj, jag som hoppades att någon därute kunde få slippa, haha... Nej tycker inte att man ska behöva vänja sig vid biverkningarna, korkat uttryckt av mig. Är väl för van för detta med "du är kvinna, det tillhör din livsplikt att ta ansvar för allt samliv och trycka i dig hormonella preventativa medel oavsett vilka biverkningar de kan ge" xD 
Svar på tråden illamående av p-piller ?