• Lantis1975

FPS spel för 13 åring

Min sons högsta önskan är att i julklapp få ett "skjutar-spel", något som alla hans kompisar redan har sedan flera år tillbaka men vi har dragit på. Nu har han verkligen uppfört sig och varit skitduktig med skolan och uppgifter i hemmet och jag känner att han faktiskt visat att han verkligen vill detta.

Jag själv spelar aldrig tv-spel utan undrar om någon/några kan hjälpa mig på vägen, vilket är minst våldsamt och blodigt, min önskan är att det inte ska bli för tydligt vad som händer.

GTA kommer aldrig på frågan och det har han heller inte önskat sig. Battlefield står på listan, CS go (men det kan jag inte hitta att man kan få tag på till typ PS4), Call of Duty.

Någon som är mera insatt i detta än jag som känner att de vill komma med förslag?

• Svar på tråden FPS spel för 13 åring
  • grolian11

Jag rekommenderar varmt Star Wars eller Battlefield 1!

Viktigt du bör verkligen se över hans rutiner angående när och hur han spelar, om han t.ex spelar sent på kvällarna kan blåljuset störa hormonbalansen och han kan få problem med sömnen =/

Jag köpte ett par gaming glasögon åt min tonåring efter att ha läst ett blogginläg .. ska försöka hitta det!

Update: Här är inlägget -> bestgear.se/gaming-glasögon/ det är tydligen skrivet av ett tv-spels "proffs" som heter "Zimpstar". Värt att kolla in faktiskt, då ett par spelglasögon bara kostar ca 500ingen och faktiskt hjälper ..

• i-o

Inget spel som innehåller skjutande är speciellt tamt. Då ska du snarare satsa på äldre spel som är typ abandonware där det är orealistiskt pixlat splatter hellre än något modern lir, för där är samma sak rakt igenom.

• i-o
    i-o skrev 2016-12-15 04:08:44 följande:

Inget spel som innehåller skjutande är speciellt tamt. Då ska du snarare satsa på äldre spel som är typ abandonware där det är orealistiskt pixlat splatter hellre än något modern lir, för där är samma sak rakt igenom.

Kolla f.ö. på open source alternativ så kostar det inget om du redan har en hyffsat modern dator.
  • Alica90

Overwatch +1

CS är mer sport än spel. Handlar mer om tävling och att vinna än att ha kul. Blir trist ganska snabbt om man inte är en väldigt tävlings-inriktad person.

• No Logo

Vad tror ni om Uncharted; the Nathan Drake Collection?

Den har fått ESRB rating Teen (men 16 årsgräns här i Sverige) och har fått "tonårs-ok" på många föräldraforum. Av filmklipp och beskrivningarna på forumen verkar spelet falla inom gränserna för vad de flesta 13-åringar skulle få se på film, men jag har inte testat spelet själv. Någon som provat?

• suziz
    No Logo skrev 2017-01-10 15:17:38 följande:

Vad tror ni om Uncharted; the Nathan Drake Collection?

Den har fått ESRB rating Teen (men 16 årsgräns här i Sverige) och har fått "tonårs-ok" på många föräldraforum. Av filmklipp och beskrivningarna på forumen verkar spelet falla inom gränserna för vad de flesta 13-åringar skulle få se på film, men jag har inte testat spelet själv. Någon som provat?

Jag håller faktiskt på att spela igenom The Nathan Drake Collection, är på andra spelet nu. Jag gillar personligen spelen skarpt hitintills, men det är inget spel min 11-åring skulle vilja spela då han inte har tålamod med de kluriga bitarna. Det blir även lite läskigt i slutet av spel 1. 
  • No Logo
    suziz skrev 2017-01-10 15:33:35 följande:

Jag håller faktiskt på att spela igenom The Nathan Drake Collection, är på andra spelet nu. Jag gillar personligen spelen skarpt hitintills, men det är inget spel min 11-åring skulle vilja spela då han inte har tålamod med de kluriga bitarna. Det blir även lite läskigt i slutet av spel 1. 

Tackar! Vad tror du om lämpligheten för en 13-åring?
  • Aniiee
    No Logo skrev 2017-01-10 16:01:30 följande:
    Tackar! Vad tror du om lämpligheten för en 13-åring?
    "Mina" (dvs brorsans) 13- och 14-åringar för spela Uncharted. Det fick de faktiskt redan som 11- och 12-åringar.... Men de är kanske lite luttrade, eftersom vi alltid spelat mycket.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • No Logo
    Aniiee skrev 2017-01-10 16:11:25 följande:

"Mina" (dvs brorsans) 13- och 14-åringar för spela Uncharted. Det fick de faktiskt redan som 11- och 12-åringar.... Men de är kanske lite luttrade, eftersom vi alltid spelat mycket.

Grazie. Försökte intressera sonen för Overwatch inför jul, men icke..
  • Ullabellasekreterare

Quake live såklart, kostar en hundring på steam. Askul, mkt fart, håller många år och är inte särskilt mycket splatter! (knappt nåt faktiskt) 

Svar på tråden FPS spel för 13 åring