• Kirenaj68

Varför vill alla bli sjukskrivna?

Anonym (Intressant) skrev 2016-12-03 12:26:42 följande:

Det jag tycker är intressant är egentligen varför det blir så här. Och hur hade det varit om vi inte hade haft så generös sjukförsäkring?

Om man tittar på andra länder där man inte kan vara sjukskriven så länge, ibland inte alls för de här diagnoserna, så ser det ju helt annorlunda ut. Det finns säkert en del som har det riktigt illa i de samhällena och som skulle behövt hjälp, men de är mycket färre än vad vi ser i Sverige.

Tittar man sen i länder och samhällen där livet handlar mer om att överleva så försvinner dessa problem nästan helt. Och det är ju väldigt intressant!

Jag tror att många av de system vi har (som egentligen ska vara ett skyddsnät för oss) faktiskt har lett till många nya problem istället. Kanske behöver människan kämpa lite för sin överlevnad för att må bra, eller nåt.

Trots att vi lever i ett land med världens bästa föräldraförsäkring, oerhört starkt anställningsskydd, bland den högsta ledigheten, starkaste sociala skyddsnät, bästa sjukvård, högsta levnadsstandard, i princip inget att oroa sig för helt enkelt, så har vi ändå bland den högsta psykiska ohälsan.

Våra sociala skyddsnät har tagit bort människors förmåga och vilja att förbättra sin egen situation. Folks kämpaglöd har fostrats bort. Det var av en god anledning, men den mörka baksidan börjar visa sig. Vägen tillbaka kommer att vara oerhört tuff...

Du har en poäng i ditt resonemang. Vi är nog lite välfärdsskadade i Sverige. Jag har stora erfarenheter av Filippinerna, där den stora majoriteten av folket har ett mål och det är att få ett jobb så att man har mat för dagen och tak över huvudet. Allt annat är bonus. Något socialt skyddsnät för den vanlige knegaren finns inte, såvida man inte har haft en statlig anställning. Då får man en viss statlig pension.

Men för den vanlige knegaren är det slit och släp ända tills man blir för gammal för att orka jobba mer. Då är det barnen som får försörja sina föräldrar resten av livet. Filippinarna har rätt stora barnkullar och det inte enbart för att de är mycket barnkära. Ju fler barn, desto tryggare ålderdom. Det är inte så många decennier sedan det var så i Sverige också.

Visst finns det filippinare som mår psykiskt dåligt av sina livssituationer, men det enda de kan göra att kämpa vidare. De måste ju överleva. De har inte råd att gå till läkare och fenomenet "gå in i väggen" som vi som har i Sverige existerar knappt därborta. Åtminstone inget som det pratas om därborta.

Visst är det bra att vi har det skyddsnät vi har i Sverige. Det ska vi vara rädd om. Den ger ju varje individ många möjligheter i livet. Problemet är kanske att folk tar på sig för mycket. Ny bil, sommarstuga, husbil, fritidsbåt, resor till fjärran länder o.s.v. Jag har varit med om kollegor som gått pigga och glada på semester för att  återkomma till jobbet totalt nedbrutna. Det är ju så mycket som ska hinnas med på semestern. Efter en tid orkar man inte mer och "går in i väggen". Ofta skyller man på jobbet när det i själva verket beror på att man har för många järn i elden vid sidan av. Så är det naturligtvis inte för alla som går in i väggen, men för rätt många tror jag.

Det ser lite oroväckande ut framöver tycker jag. När jag var tonåring på 80-talet var det inte alls lika stressigt. Det var skolan det var fokus på. På fritiden var det mopeder, fotboll och tjejer som gällde för oss pojkar. Just i den ordningen . Någon oro för  framtida arbetslöshet fanns inte för jobb var det gott om. Någon internet som stal fokus från skolan fanns inte då. 

I dagen IT-värld där FaceBook, Instagram och fan och hans moster tar mycket fokus hos ungdomarna i kombination med dagens betygskrav i skolorna förstår jag att många ungdomar känner sig superstressade. Hur ska de hinna med allt???

Dags för många i Sverige att börja göra klokare prioriteringar i sina liv!!
  • Kirenaj68
    Fuckedupp skrev 2016-12-04 11:08:34 följande:
    Jovisst men i andra länder är det sociala skyddsnätet familjen, släkten och människorna man omger sig. Det är ett kollektivt samhälle medan vi är ett individcentrerat samhälle där individen har allt ansvar att försörja sig själv. Istället för att lägga ansvaret på familjen så får staten hjälpa individen när den inte klarar sig själv.

Då handlar det om att ha en stor familj som kan hjälpa eller snälla grannar och människor omkring som ställer upp och kommer med mat när man blir sjuk och inte kan ta hand om sig själv.
    Ja. Lite utanför ämnet kanske, men man kan ju fundera över vilket system som är bäst. Ett socialt skyddsnät där vänner och familjen hjälper varandra eller ett skyddsnät där man förväntar sig att staten (skattebetalarna) ska fixa grejen åt en. Visst är vi väldigt individuella i Sverige, men det var inget jag reflekterade över innan jag blev bekant med Filippinerna. Banden inom familjen och vänner emellan är mycket stark därborta. Vid ett tillfälle åkte jag på en lättare flunsa därborta. Inget jag behövde söka läkare för, men den omsorg folk, bekanta som obekanta, visade mig var något enastående och djupt rörande. Men det är så det fungerar därborta. Man tar hand om varandra.
  • Kirenaj68
    Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-04 17:23:38 följande:
    Något man helt bortser från när man försöker jämföra det svenska trygghetsystemet med andra länder är att man helt bortser från att den där täta familjesamanhållningen inte alltid är av godo. De som behöver hjälp är i det närmaste helt utlämnade till den goda viljan - som påfallande ofta saknas. Men de fallen "glömmer" man därför att de går en för tidig död till mötes.

Vidare "glömmer" man att de som saknar familjens skyddsnät, vilket handlar om en relativt stor andel, råkar mycket illa ut - med förtidig död som resultat. Jag har besökt vårdinrättningar i ett hyfsat rikt land i Asien där människor hamnar som saknar dessa omhuldande familjer. Det gjorde att jag såg familjesammanhållningen med helt andra ögon. Så jag rekommenderar att ni gör ett sådant besök nästa gång ni är där så att ni får en mer korrekt bild av deras välfärdssystem.

Så ska man jämföra ska man göra det på ett realistiskt sätt. Vill vi ha svensk trygghet eller ett samhälle där man slipper betala skatt men som har enorma kostnader på individnivå? Varför nämner jag ordet skatt? Därför att det är det saken handlar om i grunden. Ältande som att "svensk trygghet" passiviserar är rent BS sprunget från gnidna jäklar som vill ha allt men betala inget.
    I vilket land var detta?
  • Kirenaj68
    hammarhajen skrev 2016-12-04 19:14:30 följande:
    För den som har en väldigt liten släkt eller ingen släkt är det ett mycket enkelt svar på den frågan. Precis som för alla som av olika skäl tvingats bryta med sin släkt.
    Det är sant, men en annan skillnad mellan länderna är att därborta är släktena oftast mycket stora samt att de bor i samma område. Inte som i Sverige där de kan vara spridda över hela landet. Men nu är det utanför ämnet i tråden på allvar. Jag vilar mitt fall nu
Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?