• hammarhajen

Varför vill alla bli sjukskrivna?

Oj, så hårda ord i tråden.

Sjukskrivning i sig löser inga problem, det har ju TS helt rätt i. Under en akut fas kan det absolut behövas och man har all rätt till det då, men ingenting i livet blir bättre om man kör på som vanligt efter sjukskrivningen. En sjukskrivning lindrar symptom kortsiktigt, men löser inga problem och går inte till botten med orsakerna, 

Man HAR ett eget ansvar, även om man blir sjukskriven. Behöver man en sjukskrivning ska man inte skämmas, men samtidigt måste man också inse att det inte är hållbart att ha ett liv som kräver sjukskrivning i perioder. Lever man så galet att man behöver sjukskrivning har man ett eget ansvar att sedan ta tag i nödvändiga förändringar för att inte hamna där igen gång på annan. 

I själva akuta fasen orkar man kanske inga åtgärder. Men när man börjar må bättre sedan måste man ta ansvar och ställa krav på partnern, eller köpa in städhjälp, eller ta tuffa samtal på jobbet, eller gå i terapi, byta jobb, skola om sig eller dra ner på standarden för att kunna jobba deltid. Eller vad som nu krävs. 

• hammarhajen
    Anonym (nn) skrev 2016-12-04 09:27:18 följande:
    Sansat och förståndigt inlägg!

En del av problematiken, upplever jag, är att just utmattningssyndrom betydligt oftare tycks drabba de som har en begränsad förmåga att påverka sin vardag.

När diagnosen först började användas var det oftast väldigt högpresterande individer som kört på i 110, jobbat galet mycket extra etc. Numera är den övervägande majoriteten av de som erhåller denna diagnos kvinnor i yrken som inte är så välbetalda och där man har en begränsad förmåga att påverka på sin arbetsplats. Det går tex, i runda slängar, 50 undersköterskor eller personliga assistenter på varje läkare som sjukskrivs med denna diagnos.

Man ser också ett växande antal väldigt unga människor som precis kommit in på arbetsmarknaden och inte har en heltidstjänst som sjukskrivs för utmattningsbesvär.

Detta visar på, tycker jag, att det inte är så enkelt som jobba mindre = håll dig frisk. Känslan av att inte kunna påverka, inte vara uppskattad, ekonomisk oro, psykosocial problematik etc är - tillsammans eller var för sig - minst lika utmattande som långa och ansvarsfyllda arbetsveckor i sig.
    Sedan tror ju jag att jobbet sällan är enda anledningen till att någon mår dåligt, även om arbetsplatsen ofta pekas ut som boven. Tänker t.ex. att det finns fler personer med bristfällig utbildning, som har svårare att reflektera och se sin egen del, ensamstående med flera barn de fått tidigt osv. i gruppen undersökterskor än i gruppen läkare. Om man generaliserar grovt vill säga, klart det finns folk av alla sorter överallt. 

Och det är ju inget konstigt. Det är klart att det går att bli läkare trots att man får barn vid 19 med en kille som inte engagerar sig, men det blir svårare. Och många av de tidiga föräldrarna hamnar därför (fullt förståeligt) i yrken som inte kräver högskoleutbildning och där autonomin av naturliga skäl är lägre. Och så sliter förvisso jobbet, men lika mycket det ensamma ansvaret över barnet och DET är faktiskt inte arbetsplatsens fel eller ansvar... och ingenting som en sjukskrivning från jobbet löser.

Och det är ju också ganska självklart att personer som tycker att man kan sjukskriva sig så fort det kniper i en tå har svårt att klara en krävande universitetsutbildning (ingen annan kan ju plugga åt en). Så personer med väldigt låg smärttröskel kanske också tenderar att samlas i enklare yrken där man enkelt kan vara hemma utan att själv drabbas (dvs inga papper samlas på hög om man är borta). Det är ju egentligen inte heller yrkets fel, utan snarare en logisk följd av kvalifikationerna som krävs så att säga. Och det omvända att ta en alvedon och jobba på trots smärta eller en halv grads feber kanske inte heller är så bra alltid.. Men det som många i akademikeryrken känner sig tvugna att göra. 

Jobbar själv i skola och det är skillnad på sjukfrånvaron på lärare och fritidspersonal. Trots att vi borde vara utsatta för exakt samma smittor, har samma chefer etc. Men ena gruppen kan vara hemma utan att drabbas personligen, den andra får arbete som samlas på hög vid frånvaro. Och med tiden kanske ena gruppen blir lite tåligare, helt enkelt? 

Missförstå nu inte, människor HAR olika fysisk hälsa. Men också olika inställning till när man kan/ska/bör/vill vara hemma. Och olika möjlighet att vara det. 
  • hammarhajen
    Fuckedupp skrev 2016-12-04 11:35:08 följande:
    Sen hade jag gladeligen hellre krattat eller klippt gräset i trädgården eller bytt däck på bilen och istället lämnat över barnet till mannen. Så alla är inte som din fru för att man råkar vara kvinna.
    Varför gör du inte det då? Är det inte här en stor del av svaret ligger? Kvinnor som faktiskt TILLÅTER mannen att smita undan ansvar, och kanske rent av skaffar ännu ett barn med någon som inte fullt ut tar ansvar för den första. 

Och än en  gång: skev fördelning i hemmet är inte arbetsgivares ansvar eller fel. Sjukskrivning från arbetet kommer inte hjälpa om det är relationsproblem som orsakar ohälsan. Även om det kan vara nödvändigt med vila i en akut fas. Men sedan måste ju den som är sjuk ta ansvar för att ordna upp sitt liv.

Blir ju jättefel om arbetsgivare ska ha olika krav på sina anställda beroende på hur jämlikt de lever hemma..
  • hammarhajen
    Och nej, jag anser att arbetslivet måste anpassa sig mer efter människorna och inte tvärtom! Att man faktiskt SKA ta hänsyn till att någon kollega kanske inte alltid kan vara 100% produktiv. Blir det så kommer förutsättningarna för att människor klarar av sitt arbete att öka!
    Det beror väl på varför kollegan inte är produktiv. Jag kan faktiskt inte hålla med om att varken min arbetgivare eller jag som kollega ska drabbas av att en kollega finner sig i att leva med en egoist som inte alls tar ansvar för barn och hem.

Livets upp- och nergångar styr man inte över, självklart får man vara lite under sin fulla kapacitet vid kriser och dödsfall, sjuldomar osv. Men sådant man faktiskt styr över, som jämlikheten på hemmaplan, det är en annan sak. 
  • hammarhajen
    Kirenaj68 skrev 2016-12-04 17:13:38 följande:
    Ja. Lite utanför ämnet kanske, men man kan ju fundera över vilket system som är bäst. Ett socialt skyddsnät där vänner och familjen hjälper varandra eller ett skyddsnät där man förväntar sig att staten (skattebetalarna) ska fixa grejen åt en. Visst är vi väldigt individuella i Sverige, men det var inget jag reflekterade över innan jag blev bekant med Filippinerna. Banden inom familjen och vänner emellan är mycket stark därborta. Vid ett tillfälle åkte jag på en lättare flunsa därborta. Inget jag behövde söka läkare för, men den omsorg folk, bekanta som obekanta, visade mig var något enastående och djupt rörande. Men det är så det fungerar därborta. Man tar hand om varandra.
    För den som har en väldigt liten släkt eller ingen släkt är det ett mycket enkelt svar på den frågan. Precis som för alla som av olika skäl tvingats bryta med sin släkt.
  • hammarhajen
    Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-04 19:33:59 följande:
    Egentligen spelar det ingen roll vad som är orsaken till den nedsatta arbetsförmågan, det är en orimlighet att du ska moralisera och godkänna vissa saker men inte andra. En del bryter ihop totalt för att hunden har dött, andra arbetar på som vanligt fastän deras egna barn avlidit. Vi är alla olika rustade helt enkelt.

Om du som kollega "drabbas" av kollegans brist på effektivitet är det arbetsgivaren som inte anpassar sin verksamhet. Det jag menade är att det måste gå att arbeta fastän man inte presterar till 100%, dvs tvärt emot det du tycker. 

Vad vet du att man styr själv? Alla konstellationer ser inte ut som ditt. Det är inte helt ovanligt med totalt hunsade partner, oavsett kön, som faktiskt inte KAN ta sig från förhållandet. Din sista ansats är faktiskt bara fördomsfull och visar en stor brist på förståelse för omvärlden.
    Nja, nu drar du väl stora växlar. Och vadå "stor brist på förståelse för omvärlden"? Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig tokigt, men vad är det här? Snacka om påhopp!

Vi diskuterade ju sjukskrivningar och dess effekt på hälsan i tråden, eller hur. Och det jag menade var att sjukskrivning från arbetet inte löser problemet om orsaken till den psykiska ohälsan finns på hemmaplan, t.ex. i en dålig relation. Och jag menar också att en sådan orsak kan inte en arbetsgivare lösa. Däremot har jag aldrig sagt att jag inte lider med personen som är i en dålg relation. Och absolut att en sjukskrivning kan behövas i en akut fas, men när man så småningom ska behandla orsakerna kan man inte bara titta efter hur människors arbetssituation ser ut. Jag upplever att många skyller ohälsan i samhället ensidigt på arbetsgivarna, vilket inte känns helt rimligt. I en del fall ja, men långt ifrån alla. 

Jag tycker visst att man kan arbeta trots att man inte är helt på topp. Vilket jag också skriver. Sluta lägg åsikter i min mun tack. Men det ÄR skillnad på sådant man inte styr över, som att hunden dör, och sådant man KAN påverka som t.ex. att kräva av partnern att dela på dagishämtningar. 
Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?