• Anonym (Man)

Varför vill alla bli sjukskrivna?

Anonym (Intressant) skrev 2016-12-03 12:26:42 följande:

Det jag tycker är intressant är egentligen varför det blir så här. Och hur hade det varit om vi inte hade haft så generös sjukförsäkring?

Om man tittar på andra länder där man inte kan vara sjukskriven så länge, ibland inte alls för de här diagnoserna, så ser det ju helt annorlunda ut. Det finns säkert en del som har det riktigt illa i de samhällena och som skulle behövt hjälp, men de är mycket färre än vad vi ser i Sverige.

Tittar man sen i länder och samhällen där livet handlar mer om att överleva så försvinner dessa problem nästan helt. Och det är ju väldigt intressant!

Jag tror att många av de system vi har (som egentligen ska vara ett skyddsnät för oss) faktiskt har lett till många nya problem istället. Kanske behöver människan kämpa lite för sin överlevnad för att må bra, eller nåt.

Trots att vi lever i ett land med världens bästa föräldraförsäkring, oerhört starkt anställningsskydd, bland den högsta ledigheten, starkaste sociala skyddsnät, bästa sjukvård, högsta levnadsstandard, i princip inget att oroa sig för helt enkelt, så har vi ändå bland den högsta psykiska ohälsan.

Våra sociala skyddsnät har tagit bort människors förmåga och vilja att förbättra sin egen situation. Folks kämpaglöd har fostrats bort. Det var av en god anledning, men den mörka baksidan börjar visa sig. Vägen tillbaka kommer att vara oerhört tuff...

Så sant!

Folk har orealistiska drömmar om livet och när detta inte uppfylls så blir folk stressade, känner sig misslyckade och olyckliga även om de faktiskt har det väldigt bra. Och eftersom man lever väldigt bra på bidrag så finns låga incitament till att börja jobba, en outbildad som får ett lågbetalt jobb kanske inte ens når över sin bidragsgräns vid heltidsarbete och då jobbar man inte.

Men varför har kvinnor generellt högre ohälsa än män?

Press från omvärld ex från feminister/jämställdhetstänk att återvända till arbetslivet även om man som mamma egentligen helst vill vara hemma?

Sämre gener för psyket?

Generllt tycker jag kvinnor överanalyserar, tävlar individuellt om vem som är bäst mamma, bäst kompis etc betydligt mer än män.
  • Anonym (Man)
    Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-03 16:23:32 följande:

Vad är inte lögn?

Bevisa ditt påstående att 60-70% procent går till skatt som sen går till invandring och kvinnor. Bevisa även ditt påstående att det är dessa som föraktar dig och sprider hat mot dig

Bevisa betyder att länka till källor med redovisning som håller akademisk kvalité. Dina åsikter eller diverse obskyra websidor typ avpixlat räknas inte som bevisning.

Det är statiskt bevisat att kvinnor sjukskriver sig mer än män. Varför?

Jag gav ett par möjliga anledningar, har du någon annan?
  • Anonym (Man)

Jag var faktiskt tvungen att kolla upp påståendet om kvinnor vs män och det stämmer, allt från rapport från regeringen.

m.imgur.com/nflR29s

Sen finns det väl även brister ex att män är överrepresenterade i brott mm vilket skapar stora kostnader där. Men den stora skillnaden ligger i sjukskrivningar och kvinnor lever längre.

• Anonym (Man)
    Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-03 16:57:09 följande:

Tack för länken!

Man har konstaterat att kvinnor är mer sjukskrivna men från den rapporten till dina slutsatser av feministisk påverkan, svaga gener etc saknas det en ocean av logik.

Så de kvinnor du känner är representativa för ALLA kvinnor samt att det de uttryckt till dig gäller alltid i alla stunder och inte i en viss specifik situation?

Med tanke på dina åsikter tror jag att du har ett mycket litet, icke-representativt urvalsgrupp.

Du har fortfarande inte gett mig någon annan anledning?

Om kvinnor sjukskriver sig mer i alla typer av yrken då kan det rimligen inte bero på val av yrke utan andra orsaker?
  • Anonym (Man)

Tror polisen fick 40 miljarder 2015.

Detta betyder då ca 4000 kr/person årligen, killar lever ca 80 år om vi rundar uppåt vilket betyder att om killarna skulle bekosta polisen så kan vi dra av ca 300 000kr på beloppet men det betyder fortfarande att ni beräknas bidra med 2,9 miljoner mindre än män under er livstid.

Ja jag vet att du ifrågasätter mina slutsatser men jag vill gärna veta dina? Varför sjukskriver sig kvinnor mer än män?

• Anonym (Man)
    Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-03 17:37:10 följande:

Du jämförde med kriminalvården så vilken budget polisväsendet har är irrelevant i sammanhanget.

Gör om, gör rätt helt enkelt. Framförallt - innan du letar rätt på relevant statistik - fundera varför du jämför kriminalvård med kvinnors sjukskrivningar. Fundera helt enkelt  på hur det ena är relaterat till det andra.

Jag har aldrig sagt kriminalvård, jag sa män är överrepresenterade i brott, det var du som sa kriminalvård.

Men min polissiffra är för hela rättsväsendet dvs åklagare,kriminalvård osv även om jag skrev Polis, så detta är all inkl.

Varför jag skriver om detta i en tråd om sjukskrivning, du kan inte följa händelseförloppet själv upp till den punkt där du frågar mig efter just denna siffra?
  • Anonym (Man)

Men argumentet yrkesgrupper håller inte eftersom kvinnor är överrepresenterade inom alla yrken. Om det var yrkesrelaterade så hade man sett att kvinnor i andra yrken var lika mycket sjukskrivna som männen.

Vem ställer högre krav på kvinnor i yrkeslivet? Jag tror ni ställer dessa kraven själva.

Den skeva arbetsfördelningen köper jag, men ofta så har jag ofta erbjudit mig att vara "barnpassaren" men efter en vecka på jobbet så vill helst min fru vara den som är inne och umgås med barnen, och jag är ute i trädgården. Dvs detta blir ett medvetet val från kvinnans sida.

Men samtidigt förnekar du att kvinnor skulle kunna känna press på sig att börja jobba tidigare pga jämnställdhets/feminism och detta i sin tur skapar stress? Att man inte i Sverige blir accepterad som hemmafru, ex USA Tyskland är detta inget tabu.

Och jag får det inte till ngt annat än kvinnor ofta själva skapar sina problem, att de personligen sätter krav på sig och även andra kvinnor mer än vad män gör. Och då betyder det att våra hjärnor i grunden fungerar olika och kan tackla olika moment annorlunda.

Ni som blivit sjukskrivna för psysikohälsa, kvinnor som män, hur byggdes det upp och vad tror ni själva orsakade det?

• Anonym (Man)

Men om man går ytterligare ett steg,

Vad orsakar din depressioner? Hur går dina tankar innan etc.

Jag kan förstå hur det blir när man väl kommit in i en depression men det hade varit intressant om hur den byggs upp rent mentalt innan?

• Anonym (Man)

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Kvinnor-mer-sjukskrivna-i-alla-yrkesgrupper/

Jag har aldrig sagt att alla tänker som min fru och hennes vänner, däremot säger jag att flera troligen gör det, vilket inte verkar vara socialt accepterat av vissa.

När man visar statistik att kvinnor är överrepresenterade i alla yrken så håller inte argumentet att kvinnor jobbar inom vården och det är slitigt.

Vab kan säkert ha viss inverkan, däremot så kan det inte förklara att kvinnor har 50% mer sjukskrivning inom vissa yrken.

Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?