• Anonym (felicia)

Skaffa hund, i princip omöjligt

Jag och sambon har funderat lite löst på att skaffa hund inom ett par år. Ingen av oss har haft hund förut, men vi känner båda att det skulle vara något som kompletterar oss. Men efter vad jag hört från omgivningen lutar det åt att vi nog aldrig kommer kunna ha hund...

Jag menar... Man ska gå ut med hunden var tredje/fjärde timme, man ska inte lämna den ensam mer än max fem timmar o.s.v... Det funkar ju inte för "vanligt" folk som jobbar/studerar på ställen där man inte kan ha hunden med sig. Vi kan vara borta hemifrån upp till 11 timmar vissa dagar, men under en normal dag just nu är vi båda borta i snitt ca 7-9 timmar p.g.a studier, jobb och fritid. Vi kan heller inte ha någon av våra föräldrar här p.g.a avstånd, grannarna funkar inte för dom jobbar också... Fattar inte hur alla andra gör som har hund??

• Svar på tråden Skaffa hund, i princip omöjligt
  • Deceree1

Du kan sätta upp lappar i ex affärer om att du vill ha hundvakt. Det är säkert någon som gillar hundar och behöver lite pengar :)

Fast varför ha hund om man inte har tid med den. Den är ju en familjemedlem.

• Mallemamma
    Deceree1 skrev 2016-12-03 13:32:50 följande:

Du kan sätta upp lappar i ex affärer om att du vill ha hundvakt. Det är säkert någon som gillar hundar och behöver lite pengar :)

Fast varför ha hund om man inte har tid med den. Den är ju en familjemedlem.

Men kan man inte ha ett heltidsjobb om man har familj då? med barn etc..

Finns det hunddagis i närheten?? De som har hund har väl annars oftast möjlighet att åka hem på raster, har en pensionär i familjen som gladeligen spenderar tid med hunden eller har barn som kommer hem tidigare från skolan..

Kolla med grannar/sätt upp lappar om det finns intresse av att promenera med hunden mot en liten slant..
  • Ulltand

Olika hundar kan ha olika behov. Vår vovve klarar lätt att rastas 3 ggr per dygn. Valpar måste ut oftare och klarar sämre att vara ensamma. Tar man det lite försiktig  och hunden är trygg kanske tom 7-8 timmar går att nå. Men om huden är ensam (och sover då) behöver den nog desto mer stimulans när ni är hemma.

• Ulltand

Fundering. Skaffa två hundar.  Kanske kan ge varandra sällskap och trygghet när de är ensamma?

• Anonym (suzy)

Vi har vår hund på hunddagis på dagarna. Men klart det hjälper att ha familj eller vänner i närheten som kan hjälpa till när saker och ting kör ihop sig, om hunden t.ex. måste till veterinären när vi måste jobba. 

• Anonym (123)

Vår hund klarade sig alltid med promenad 2 ggr/dygn. Men den kunde ju också vara ute i trädgården själv.
    Den var också ensam ca 7-8h/dag, men då hade den mat/vatten, uppvärmd hundkoja och ca 30kvm inhängnad ute att springa i.

• BandAnna
    Ulltand skrev 2016-12-03 13:56:39 följande:

Olika hundar kan ha olika behov. Vår vovve klarar lätt att rastas 3 ggr per dygn. Valpar måste ut oftare och klarar sämre att vara ensamma. Tar man det lite försiktig  och hunden är trygg kanske tom 7-8 timmar går att nå. Men om huden är ensam (och sover då) behöver den nog desto mer stimulans när ni är hemma.

Hur ska absolut inte lämnas ensamma 7-8 timmar på en dag. Då ska man inte ha hund. 
  • Anonym (självisk)

Visst klarar en hund att vara ensam 7-8 timmar. Om den är vuxen. Men det är faktiskt olagligt! En liten valp kan inte vara ensam överhuvudtaget. Man får hem valpen när den är cirka 8 veckor. Den ska ut minst varannan timme (efter den sovit, ätit och lekt). Man påbörjar också ensamhetsträning - här måste man läsa på för att göra rätt. Annars binder ni ris åt er egen rygg. Tryggheten är viktigast i all hundfostran.

Jag lämnade vår vuxna hund i 8 timmar en gång. Hon klarade sig bra, men jag fick otroligt dåligt samvete. För övrigt hade vi dagmatte åtminstone halva dagarna. Har man inte tid med hund TS, så ska ni verkligen inte skaffa hund. Hunden har rätt till optimalt leverne. Att själviskt skaffa hund för att man vill är inte ok. Inte om man är borta 8-10 timmar om dagen. Jag hade anmält er omgående. Bor ni i lägenhet så finns risk att, om hunden ylar och skäller hela dagarna, ni förlorar ert kontrakt (vare sig om ni bor i brf eller hyresrätt).

Skaffa inte hund om ni inte kan ge den ett bra liv. Läs hundböcker. Många såna. Så får ni ett hum om vad det innebär att skaffa hund.

• Mooomin

Våran hund är ensam bara när både jag och sambon jobbar dagtid. Då åker jag hem på lunchen och rastar henne och ger henne mat. Annars jobbar vi som sagt olika skift. Men det funkade bra även när jag hade henne själv, men jag har alltid åkt hem på min lunchrast.

• Ulltand
    BandAnna skrev 2016-12-03 14:30:45 följande:
    Hur ska absolut inte lämnas ensamma 7-8 timmar på en dag. Då ska man inte ha hund. 
    Som jag skrev så förutsätter det då att hunden är trygg och får tillräckligt med stimulans övrig tid.

En storvuxen hund kan ha sömnbehov på upp mot 18 timmar per dygn. Om huden då sover den tid den är ensam är det svårt att se varför den skulle fara illa. Detta kan ha koll på med tex en webbkamera.

Svar på tråden Skaffa hund, i princip omöjligt