• Madeloo

Hur mycket sparar ni varje månad till era barn?

Undrar hur ni sparar till era barn och i vilken form.

Har ett barn och sparar 500kr/månad väntar ett till och vi tänker samma till denne.

• Svar på tråden Hur mycket sparar ni varje månad till era barn?
  • Madeloo
    Mallemamma skrev 2016-12-03 14:46:14 följande:

Ingenting än. Studerande och låg inkomst och har inte prioriterat det. I min umgängeskrets var det inte många som hade några större summor undanlagda från sina familjer så jag har inte tänkt det som en självklarhet. Planerar att spara i framtiden när vi har råd så barnen har iaf till körkort och lite extra till examen t ex. 500kr/månaden?

När ska de få dessa pengar? Vad är tänkt de ska göra med dom? Kommer ni ställa krav vad de används till eller får de spendera dom hur dom vill?

Vi har mest tänkt som till en buffert, insats till lägenhet. Detta sparar vi i fonder, sen har vi ett vanligt sparkonto där sätter vi in de pengar som tex mor och farföräldrar gett i dopgåva , födelsedagar etc. Dessa pengar tänker vi att barnen kan använda när de vill ha nått större under åren, tex moppe eller vad det nu kan va. Så tänker vi ,
  • Madeloo
    Mallemamma skrev 2016-12-03 15:40:54 följande:

Jag är inne på samma spår som du, är nyfiken på vad alla tänker att pengarna ska sparas till och om barnen kommer få fri tillgång till dem vid en viss ålder, skriv gärna om ni vill, ni som sparar större summor :)Får de fri tillgång till pengarna vid en viss ålder eller kan man spara med "villkor" typ? Menar om de t ex verkligen vill ha pengarna till något annat än insats till lägenhet, har ni tänkt att de kan göra det då?

Ja vid 18år får de tillgång till pengarna, vi funderade på kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare först. ( med det alternativet kan man tex bestämma själv när barnet ska få pengarna, nackdelen är välkomna tex gåvoskatt införs igen, då blir det mycket att skatta.

Men visst, det kan ju va så att barnen när det är 18 åker till KOS och festar upp alla pengarna men vi får försöka fostra dem till att det inte skall bli så
  • Madeloo
    Studentpappa skrev 2016-12-03 17:01:47 följande:

Barnens morfar sparar 1500:-/mån/barn som jag sedan hanterar i en varsin ISK, blandat fonder och aktier. Vi sparar inget till barnen själva så länge han sätter in så mycket, utan sparar till familjen generellt och jobbar deltid.

5-åringen har snart 150 tkr på banken och det kommer bli mycket pengar innan dom är vuxna. I dagsläget är kontot i deras namn men skulle det visa sig att dom inte är mogna för det så ändrar vi innan dom fyller arton. Sambon fick ett ganska stort sparande av sin pappa och har inte rört det ännu (35+). Vad det ska gå till vet jag inte, det får visa sig när de växer upp.

Problemet är att du inte får ändra namn om du startat ett konto i barnets namn, däremot kan du direkt avbryta sparandet men dom pengarna du redan hunnit spara kommer tillfalla barnet vid 18års ålder.

Med en kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare kan du själv bestämma när barnet ska få tillgång till pengarna.

Annars får man spara i sitt eget namn och själv ha dom " öronmärkta" till barnet/barnen
  • Madeloo
    Tonårsmamman1 skrev 2016-12-03 19:18:15 följande:

Vi hade barnens sparande i deras egna namn till en början. Men innan den äldsta fyllde 18 år ändrade vi det, och sparade i mitt namn istället. Inga problem alls. Alla pengarna flyttades över till mig.

Pengarna och summan tillhör fortfarande barnet och är i deras ägor från det att de fyller 18.

www.konsumenternas.se/spara/spara/spara-till-barn

Som förälder får man fram tills dess att barnet fyller 18 disponera men inte röra, för att skydda barnets tillgångar
  • Madeloo
    Studentpappa skrev 2016-12-03 19:30:45 följande:

Okej, frågade kontakten på banken det och det skulle gå påstod hon. Är iofs inte första gången hon har fel, men det gör väl mindre jag tror inte det är ett problem. Vi får väl isf låta bli att berätta att dom har pengar på banken om det mot förmodan inte går att uppfostra dem.

Eller ta ut dem och sätta in på eget konto något man verkar få göra så länge beloppet är under 8pbb. Det kan ju vara så hon menade att det går att komma runt.

Man får disponera kontot, tex flytta olika sparanden och även ändra fonder osv men inte ändra till sitt eget namn, för att skydda barnets tillgångar

www.konsumenternas.se/spara/spara/spara-till-barn

Detta va vår bankman väldigt tydlig med att säga till oss. Men iprincip kan man tex ta ut pengarna och säga att man skall köpa något åt barnet ( då man som förälder har dispositionsrätt till barnet är 18år). Dock kommer barnet få ditt konto utdrag när den fyller 18 år och kommer se all aktivitet)
Svar på tråden Hur mycket sparar ni varje månad till era barn?