Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

    Den heltäckande slöjan är inte acceptabel!

    KillBill skrev 2017-03-25 18:20:02 följande:

    Självklart ska hedersförtryck bekämpas men alla kvinnor som bär slöja är inte förtryckta. Det finns både kristna, judiska och  muslimska kvinnor som bär slöja av fri vilja och det kan vara lika mycket förtryck att kritisera en kvinna som bär slöja som att kritisera en kvinna som inte gör det. 


    Precis så.

    Det är lite som när vissa feminister menade att BHn var ett plagg för att förtrycka kvinnor. Och för vissa var det definitivt sant - medan det för andra inte var det. Och för vissa rentav var en nödvändighet för deras fysiska hälsa.

    Men jag tror inte att diskussionen egentligen handlar om slöjan, det gör ju liksom aldrig egentligen det - ingen gnäller på nunnor, gamla tanter eller sjukvårdspersonal som skyler håret på olika vis. Nej, det har inget med plagget i sig att göra.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    K Kalle skrev 2017-03-31 09:14:51 följande:
    Det spelar för tusan ingen roll om man bär slöjan frivilligt eller inte. Själva slöjan i sig är en symbol för att kvinnan är underordnad mannen oavsett om man bär den frivilligt eller ej. De som "frivilligt" bär den accepterar detta, men jag anser inte att vi ska acceptera det i ett jämställt samhälle.

    Det är tyvärr inte så att det bara är männen från dessa kulturer som tycker att kvinnor ska ha en underordnad roll utan även de flesta kvinnorna, men i vårt land har vi hunnit längre än så. Om svenska kvinnor hade haft slöja på detta sätt i början på 1900-talet hade kampen mot den ingått i kampen för jämställdhet.
    Ditt inlägg, KALLE (typiskt mansnamn, sist jag kollade), visar på att du faktiskt har fel. Du försöker, som man, diktera hur kvinnor ska klä sig. Det är ju precis det du hävdar att "de" gör.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    K Kalle skrev 2017-04-03 07:49:03 följande:
    Och du, Dorian, gör misstaget att tro att jag faktiskt är en man. Jag är en kvinna med ett manligt nick. Jag är en övertygad feminist och jag håller fullständigt med de i riksorganisationen GAPF - "Glöm Aldrig Pela och Fadime" . De är 100% emot slöjan. Du kan läsa vad en av dem skriver här: www.gp.se/nyheter/debatt/de-som-f%C3%B6rsvara...

    "Det går inte att se slöjan utan sitt sammanhang; när detta förnekas, förnekas även den ofrihet som många kvinnor lever med. Hur många kvinnor skulle välja att bära slöja om det inte fanns förväntningar, bestraffningar och religiösa belöningar för att bära den? skriver socionom Devin Rexvid."

    Fair enough, du är kvinna som använder manligt nick. Det gör inte att du har rätt dock.

    GAPF står långtifrån oemotsagda i frågan, och de anses av många vara farligt nära ren islamofobi.


    Uttalandet är inte särskilt smart - ALLA plagg ska i så fall ses i sitt sammanhang, och med de skulle högklackat, klänning, smink och praktiskt taget alla kvinnliga plagg åka i samma fyrbåk som slöjan, och av exakt samma anledning.


    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Wench85 skrev 2017-04-03 11:54:25 följande:
    Exakt så.

    Varför ses söljans om en sån symbolhandling som visar på att kvinnor är underordnade män, när inte andra symboler gör detta?

    Ta exempelvis vigselringen. Ringen som mannen sätter på kvinnans finger för att visa ägarskap, Bibeln fastslår att kvinnor ska underordna sig och foga sig till männen (Ef 5:22ff). Kvinnan är genom lagen budnen vid sin man så länge han lever (Rom 7:2). Om skilsmässa inte tillåts är enda sättet att bli av med frun att hon dör (heja Henrik VIII?). I stora delar av världen har hustrun mindre bestämmanderätt över sig själv än maken. Inte bara genom avsaknad av rösträtt eller rentav slaveri i de tydligaste fallen, det finns även många exempel på sambeskattning, tillåtande av hustrumisshandel, tillåtnade av hustruvåldtäkt etc.

    Borde vi inte stå på barrikaderna och protestera mot vigselringen, om vi nu ska 
    protestera mot slöjan? 

    Japp. Eller högklackat, ett plagg som inte bara är ett enkom kvinnligt plagg, utan också ett som de facto är farligt för bäraren - utöver de direkta farorna (såsom massivt ökad risk för skador i fot - vet inte hur många gånger jag sett kvinnor trampa snett, speciellt vid gallerbrunnar vid tex tunnelbaneingångar), så leder de till långsamma skador på ben och fot och rygg. De utgör dessutom ett hinder vid hot från andra - inte så lätt att springa ifrån en rånare eller våldtäktsman i sådana skodon.


    Smink ska vi inte heller glömma - dyrt gift som man (kvinna) ska smeta på sig för att behaga andra. Något som män slipper helt.


    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    K Kalle skrev 2017-04-03 15:32:56 följande:
    Jag har hittills aldrig hört talas om föräldrar som misshandlar sin dotter för att hon vägrar sminka sig eller gå i högklackat. Det är inte heller så att familjens heder hänger på att flickan ska ha smink och högklackat. Du spottar de som på olika sätt måste använda slöja rakt i ansiktet med denna kommentar. Du fattar verkligen inte!

    Ja, smink, skönhetsoperationer, raka benen, gå i högklackat har med patriarkala strukturer att göra, men de är inte knutna till heder. Det missar du helt.

    Jag blir väldigt upprörd å slöjvägrarnas vägnar av kommentarer som dessa. Gå in på GAPF:s hemsida och läs på eller följ dem på Facebook.
    Och du spottar i ansiktet på de som känner sig tvungna att använda smink för att passa in OCH i ansiktet på de som VILL använda slöja av ett eller annat skäl.

    Jag skiter högaktligen i om de är knutna till heder, sexuella förväntningar, normer eller något annat. Ett otyg är ett otyg oavsett vad det kopplas till.

    Jag är inte obekant med GAPF, men som sagt, GAPFs motiv och agenda är långtifrån problemfritt eller fritt från kritik.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    K Kalle skrev 2017-04-03 15:35:09 följande:
    Jag sminkar mig inte. Jag går inte i högklackat. Jag har aldrig blivit hotad eller misshandlad på grund av detta.

    Du går slöjförtryckarnas ärenden, men tror att du är god - du är med andra ord en sk nyttig idiot.
    Och många som inte bär slöja har inte heller blivit hotade eller misshanlade på grund av det. Jag har själv inte utsatts för våldtäkt, betyder det att våldtäkt inte förekommer? Knappast. Du borde veta bättre än att använda dig själv som något slags exempel.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Wench85 skrev 2017-04-04 08:43:42 följande:

    Misshandel inom familjen sker sällan av enbart en anledning. Även om offren ofta påförs skuld enligt "om jag bara inte hade gjort xx/varit yy/sagt zz hade hen inte behövt misshandla mig" är det oftast mer komplext än så. Det brukar de flesta även förstå när det kommer till så kallat hedersrelaterat våld.
    Men visst finns det fall av misshandel och annan vanvård av barn kopplat till barnens utseende. Allt från barn som tvingas svälta sig av föräldrar som hävdar fetma exempelvis till barn som får skavsår av att tvingas i den kliande finklänningen på släktkalaset. 

    Jag är uppvuxen i en hederskultur. Det tog mig många år att inse det, men nog är min kritvita lilla byhåla i mellansverige ett praktexempel på hederskultur. Ett ögonblick som i efterhand tydligt definierar det är när en kompis mamma, som hade barn med tre män inkl min kompis far, inlett en ny relation och en äldre kille kastade elaka och sexistiska kommentarer över min vän och att hon antagligen var lätt att få i säng och antagligen skulle få lika många ungar som sin mor. Vi var då 13 år, och nog smittade mammans "heder" av sig på dottern. 

    Eller för den delen nu som vuxen och etablerad, när en vän berättade om sin bakgrund. Jag trodde att hon var alldeles vanlig medelklass med ett par barn och en trevlig man. Jag noterade ett adligt efternamn, men hon skojade om att det enda det gav var möjlighet att hon kunde få studiestipendier från riddarhuset. Efter några år berättade hon sanningen. Hon kommer från en väldigt "fin" familj, äger flera företag, flera nära släktingar har wikipediaartiklar, och hennes utbildningsinriktning valdes utifrån kommande roll i familjekoncernen. Sedan blev hon kär i en man familjen inte accepterade. Familjen gjorde allt för att få henne att välja annorlunda och slutligen blev hon kastad ut ur släkten och arvslös. 

    Var och varannat mord på kvinnor handlar om en man som upplever sig förlorat heder när kvinnan lämnat honom. Var och varannan misshandel inom en relation handlar om en man som upplever att kvinnan är för trevlig/flirtig/snygg/social/fucking mänsklig i närvaro av andra män. Jag är fullt medveten om att hederskultur är långt mycket starkare i vissa delar av världen, och i vissa delar av Sverige, än i min kulturella bakgrund, men nog finns det. 
    Precis. Bilden av att hedersvåld skulle vara något strikt muslimskt, och inte finnas bland svenskar, är just det - en bild. En felaktig sådan dessutom.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    K Kalle skrev 2017-04-04 15:07:05 följande:
    HEDERSFÖRTRYCK finns inte i Sverige, möjligtvis med undantag från religiösa sekter. Ojämställdhet och patriarkala strukturer finns dock. I vårt land leder dessa strukturer till att kvinnor tar den absolut största majoriteten av föräldradagarna, att det finns tjejer som förstorar brösten så fort de fyller 18 och att kvinnor fortfarande har något lägre lön än män. Dessa resultat av de patriarkala strukturerna är dock en liten västanvind jämfört med det hedersförtryck som finns i exempelvis Mellanöstern och Nordafrika. Att jag hellre lever här än där beror inte bara på att jag inte kan språket om man säger så. Att jag kan ta bussen till stan en lördag förmiddag, utan att någon tittar konstigt på mig eller försöker tafsa, och sedan gå och fika själv eller med en tjejkompis och det utan att täcka mig i heltäckande slöja - det är en frihet som kvinnor i många länder drömmer om.

    Vi har inte klantänkande av den typ som finns i de länder där hederssystemet finns. Vi är väldigt individualistiska - vilket såklart har baksidan att vå är ensammare än man är i många andra länder.

    Om det är lika illa här som "där". Skulle det vara OK för dig om det blev lag på att alla kvinnor ska klä sig i slöja? Det kan ju inte vara så farligt. Inte värre än att många kvinnor ofrivilligt jobbar deltid (!)


    Jo, det finns det.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    K Kalle skrev 2017-04-05 11:25:54 följande:
    Ge exempel... och inte exempel från någon liten sekt.
    Du menar utöver alla svenska män som misshandlar, förföljer och mördar sina fruar, sambos, flickvänner, väninnor eller ex? Och utöver alla föräldrar som förskjuter sina barn som visar sig vara homo eller trans?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    K Kalle skrev 2017-04-05 11:25:22 följande:

    "I kvällens Kalla Fakta i TV4 vittnar förortskvinnor om hur de trakasserats av moralpoliser. En kvinna som i programmet kallas "Marie" berättar om ungdomsgäng som kastat stenar på henne och hennes hundar, om grannar som läxat upp när hon med sina vänner tagit ett glas vin på uteplatsen, om folk som har ifrågasatt henne som ogift kvinna.


    I en videosnutt när hon filmar ett hotfullt gäng hör man unga män skrika fucking hora, slå sönder och du ska få se i kväll. Marie, som kände sig totalt rättslös i situationen säger att hon till slut blev fånge i sitt eget hem och tvingades flytta från Hjulsta.


    En annan kvinna, kallad Sara", vill av rädsla vara helt anonym. Hon berättar att hon började höra glåpord när sommaren kom och hon bar klänningar och shorts. Plötsligt kunde hon höra barn skandera hora och kasta sten mot henne. Områdets moralpoliser gjorde klart för henne att de vet var hon bor. Hon fick skräp kastad på sin balkong och vid ett tillfälle, när hon sov, väcktes hon av att en stor sten krossade hennes fönsterruta. Det bör för ordningens skull nämnas att en ytterligare intervjuad kvinna i programmet, som har bott många år i Rinkeby och Husby i Stockholm, är en anhörig till mig."

    -------------------------------------------------- ------------------------

    Hur lätt är det att gå utan slöja i en sådan miljö? Hur fritt är valet att ha slöja när alternativet är folk kastar ste'n efter en och skriker "hora"?


    Har du ens VARIT här ute? Kvinnor går i de här områdena utan slöja hela tiden, utan stenkastning och utan att kallas någonting.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    K Kalle skrev 2017-04-07 11:16:35 följande:
    Hedersförtryck har sitt ursprung i klansamhället (och därför kan hedersförtryck drabba både kristna och muslimer i dessa samhällen - Fadimes föräldrar var exempelvis kristna - även om det är betydligt vanligare bland muslimer eftersom det just är en majoritet muslimer i dessa områden). Vi har inte haft klansamhället sedan ätternas makt började minska på medeltiden och sedan Gustav Vasa har vi en stark statsmakt.
    Och klansamhällen finns också i Sverige. Småorter där det är mer tabu att vara homosexuell eller trans än att råka ta någon av daga.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    K Kalle skrev 2017-04-07 11:20:46 följande:
    Inget av detta har med hedersförtryck att göra. Männen som misshandlar sina fruar gör det därför att de inte kan kontrollera sin ilska och däremot gärna vill kontrollera sin fru. De gör inte det därför att släktens heder kräver att de gör det. Du vet verkligen inte vad hedersförtryck är!
    Felet du gör är att tro att det är olika saker. Det är det inte. Kontrollbehovet ÄR heder. Och släkt är släkt, även om släkten bara är mamma, pappa, barn, och inte alla bryllingar i världen.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Johan75 skrev 2017-04-08 08:39:29 följande:
    Jag håller med, men systemet ger kvinnor rösträtt, det finns inget förbud mot att inte rösta. Lite samma med slöjan kan jag tycka. Jag är mot slöjan som företeelse men även mot ett förbud. 
    Jag är inte så brydd om slöjan. Slöjan skadar inte. Inte på det sätt som smink, högklackat, bantningshysteri och liknande gör. Det finns ett tryck för VISSA att bära slöja - men i vårt samhälle finns det MYCKET tryck för att sminka sig, klä sig enligt mode (oavsett om det får dig att förfrysa, svettas sönder, ha sönder dina fötter och rygg) och banta, banta, banta.

    Jag har hört ett talesätt om att först sopa rent runt egen dörr. Men det kanske är förlegat, det kanske är mer mode att först hacka på "de där andra", vad vet jag...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Moderno skrev 2017-04-08 20:38:02 följande:
    Jag ser att du förstod att jag ställde frågorna retoriskt. Jag tror att samhället (och dess institutioner) har en viktig funktion att skapa ett jämställt och fritt samhälle. Strävan efter dessa mål kan innebära att den enskildes uppfattningar får stå tillbaka. 

    Dock anser jag (liksom Johan75 i inägget nedanför det jag citerar) att rena förbud inte är bra, mycket på grund av svåra och ofta helt onödiga gränsdragningar.

    Däremot bör man se till indirekt minska inflytandet av uppfattningar som jag anser  är oförenliga med ett jämställt och gott samhälle. Ett exempel är att ge arbetsgivaren rätt att förbjuda religiösa symboler i arbetslivet. En annan sak som jag anser är helt självklar är att helt förbjuda religiösa symboler i skolan. Där ska endast religionskritik läras ut. 

    Sedan är det ju alltid en svår balansgång (som jag nämnde) eftersom jag är stark motståndare mot rasism och främlingsfientlighet. Min religionskritik har dock inget samband med det tycker jag. 
    Nej det ska det inte. ReligionsKUNSKAP ska läras ut. Och kritiskt tänkande. Inte samma sak som religionskritik dock. Det vore lika mycket övertramp som att propsa på för just en religion (såsom tex SD gör när de vill tvinga in alla i kyrkan).
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    pyssel skrev 2017-04-08 20:28:57 följande:
    Är du medveten om att samma skönhetspress ligger på unga kvinnor och flickor som lever i en hederskultur vare sig det är slöjpåbud eller inte? Att förutom att hormobbas av omgivningen får du höra av din mamma hur ful, finnig och fet du är om du är "obstinat". Jag har för mig att du skrivit att du jobbat i skolan(?). Hur involverad och uppmärksammad har du blivit på de unga kvinnor som lever med hedersförtryck? De där unga som har smink, tajt topp och jeans och vars föräldrar "älskar utbildning, Sverige, osv" och flytt talibaner eller IS, och ändå har järnkoll och gifter bort sina döttrar (och söner). Jag har många kollegor, särskilt män, särskilt inom samhällsvetenskaperna, som bröstar sig och mansplainar om svenska patriarkala föreställningar när någon kvinnlig lärare, ofta med invandrarbakgrund och obeslöjad, påtalar problemet. Men allra mest har jag totalt ovetande kollegor om hur många utlandsfödda elever (eller 2a generation) som lever med daglig kontroll och en kontrollerad framtid. Varför förminskar du detta? Och varför förminskar du de framsteg västerländsk feminism åstadkommer och åstadkommit? Till exempel att manliga kollegor inte får sitta där oemotsagda längre.
    Jag är medveten om detta. Är DU medveten om att det inte har något att göra med religion eller etniskt ursprung?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    pyssel skrev 2017-04-08 23:12:35 följande:
    Självfallet har graden och utövandet av hedersvåld och förtryck sin grund i kulturella och religiösa föreställningar. Hur menar du att det inte har något med det att göra? ( Eller du menar kanske att skönhetsidealet inte har sin grund i religiositet? Ja där är pressen på alla). Har du erfarenhet av att arbeta med hedersrelaterat våld på individ- och gruppnivå? Förstår DU skillnaden i elevhälsoarbete i att arbeta normkritiskt utifrån en västerländsk demokratisk plattform och att arbeta med hedersrelaterat förtryck med invandrade elever som trots 15 år i Sverige blivit övertygade av släkten att barnkonventionen och svensk lag är underordnade familjens vilja?
    Nej, det är inte alls "självfallet".

    Och jag upprepar - sådant sker även i ursvenska familjer.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    hipsterpappan skrev 2017-04-14 10:20:13 följande:
    Två tjejer som har fått nog av utvecklingen i våra förorter genomför en manifestation 22/4 i Tensta. Alla uppmanas att klä sig "utmanande" dvs i korta kjolar etc.. Och för att provocera ännu mera så medtag gärna hunden. Mycket bra initiativ som förhoppningsvis följs av fler liknande aktioner.
    De kommer nog känna sig ganska ignorerade bland alla andra i kort kjol...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Den heltäckande slöjan är inte acceptabel!