Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Sen abort?

Läste nyligen om ett barn som klarade sig och föddes i v 22.Är inte förvånad över såna lagar i Sverige,mördare och misshandlare går fria här.Tycker bara att det är hemskt och inget förvånar mig längre.

• Anonym (Sara)

Har läst att fostret kan känna smärta och kämpar emot vid sen abort.Den vill ju leva!Men mamman vill inte ha barnet av olika skäl.

• Anonym (Sara)
    Turandot skrev 2016-12-03 19:26:54 följande:

Ja. Det kan t.ex. hända att det inte finns plats för förlossningen som det är, och då skjuts aborter upp. Då kan det gå över 23 veckor innan den utförs... 

Fast det är väl sista dagen i v 21+6 dagar man får göra abort?Så man får inte planera abort i v 22,med tanke på att den kan överleva?Eller?
  • Anonym (Sara)

Så det är tydligen vanligare än man tror att en frisk kvinna med frisk foster kan lätt genom ett brev till soc få genom abort i v 21?Eller har nån hört nåt annat ?

• Anonym (Sara)
    blairw skrev 2016-12-03 22:15:44 följande:

Låt oss prata om något intressant förresten. Inget preventivmedel är 100% säkert, kondom är ca 98% och p-piller 99.99% säkert. Detta är med perfekt användade. Få människor använder sina preventivmedel fullt korrekt 100% av tiden. Av olika anledningar, kanske man inte fick lära sig hur grundligt, kanske man en gång spydde och glömde det, eller fick diarre och glömde att det kan påverka skyddet m.m. Alla dessa saker kan bidra till att preventivmedlet inte fungerar lika bra. Kanske man bara tillhörde de där 2% eller 0.01% som preventivmedlet inte fungerade för. Oavsett anledning kan man trots att man är ansvarig råka bli gravid. Sen kan jag tycka också att utöver dessa graviditeter som hände trots ansvarshet hos kvinnan så gör människor misstag och det borde vara okej utan att för den sakens skull straffa de med en 9 månaders graviditet och en livstid av ansvar för en annan människor (dessutom vad gör du inte mot ett oönskat barn vars förälder kanske inte har resurser att ta hand om denne på ett bra sätt).  

Iallafall, tillbaka till det intressanta. Visste du också att det är relativt många gravida som fortsätter få blödningar i många månader trots att det är gravida? Inte jättemånga, men en del iallafall. En del har också helt oregelbunden mens, så det är inte heller ett särskilt tillförlitligt tecken på graviditet. En del får ingen mens pga sitt preventivmedel. 

Visste du också att 93% av alla aborter utförs innan v.12? Och 98.5% innan v.18? Så ca 2% av kondomer failar, och 0.01% så failar p-piller och dyl. och för en del grupper är utebliven mens inget tecken på graviditet. Och endast ca 2.5% av alla aborter utförs efter v.18, men ändå så handlar det om "de får väl se till att inte bli gravida då".

Om det här är nivån på dina argument så tror jag att ger upp med dig från och med nu. 

Har hört talas om tjejer som inte skyddar sig och när dom blir gravida springer till abortklinik flera gånger i sitt liv.Tyvärr det finns såna.
  • Anonym (Sara)

Sena aborter efter v 16 borde bara tillåtas om fostret är allvarligt sjuk.efter v 20 borde det vara förbjudet i alla fall.

• Anonym (Sara)

Hela grejen att ta ut en liten mini-bebis känns ju sjukt..särskilt om det inte är nåt fel på denna.Skulle nog mått dåligt länge om jag varit med om detta.Har aldrig gjort abort,känns bra!

• Anonym (Sara)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:03:21 följande:

Och? Har de inte rätt att slippa bli avlivade för att de har skador eller? Skulle inte ett alkoholskadat barn kunna få ett gott liv tänker du?

Vet en person vars mamma var alkis-ochså under graviditeten.barnet föddes minst 2 månader för tidigt.Nu är han vuxen,helt normal.Ja,han växte upp utan sin mamma.Men det har gått bra ändå.
  • Anonym (Sara)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 21:37:18 följande:

Förövrigt händer det även att abort av sociala skäl beviljas efter vecka 22 till och med.

Så gott som alla som ansöker om sen abort pga fosterskador får detta beviljat även om det bara handlar om att fostret saknar en arm eller har DS. Vilket också är en absurditet man häpnar över..

Va,är det sant?"nu är du i v 22+3 och du får abort beviljat?"Seriöst?
  • Anonym (Sara)

Läste nyligen om en sen abort i v 22(inte i Sverige)där barnet skrek när den kom ut och levde i 10 min.efter förlossningen.Hemskt.Barnmorska bytte jobb efter det och mådde väldigt dålig av detta händelse.

• Anonym (Sara)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 23:03:02 följande:

Och det läste du på en seriös sida, ett foster i vecka 22 kan inte skrika eftersom de inte har lungor som fungerar.

Kanske inte skrika,men lite ljud och viftade med händerna..ville ju leva,så tragiskt.
  • Anonym (Sara)

Läste att i våran grannland kan man få göra abort till v 24,om fostret/barnet är allvarligt missbildad/handikappat.Nej,det här verkar inte klokt.

• Anonym (Sara)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-05 09:02:05 följande:

Ett foster i vecka 22 har inget viljetänk utan bara reflexer, inte ens nyfödda barn har någon vilja utan gör saker rent reflexmässigt.

Jodå,det är ett liv och vill leva.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-05 12:27:38 följande:

Så det är alltså bättre att fostret tvingas genomgå en förlossning, som i sig är stressande för barnet, kanske tvingas leva under otroliga plågor bara för att "det är fel med abort".

Du har tappat bort betydelsen av humanitet och mänsklighet.

Ibland har läkaren sagt fel,eller det skulle inte varit så allvarligt.Det har vi ju sett bevis på att ut kom friskt barn ändå.
  • Anonym (Sara)

Vid sena aborter ger man nån medel till barnet,så att den får svårt att andas och dör.Visst är det så?

• Anonym (Sara)
    Anonym (fg) skrev 2016-12-13 12:50:51 följande:

Kan även tillägga att ett foster får medvetande tidigast vecka 24, det är då fostret kan börja känna och uppfatta saker. Innan den veckan är det bara reflexer precis som i t ex vecka 12.

Så kan någon förklara för mig varför det är så mycket mer ok att göra abort i vecka 20 än 21? gör man aborten i t ex vecka 20+3 så handlar det också om några dagar till livsduglighet.

Och var har du fått det ifrån?Har läst helt tvärtom ,dom känner och hör tidigt,ett liv som lever skyddat i livmodern,tills man tar bort det med tvång.
  • Anonym (Sara)

Fr

Anonym (fg) skrev 2017-01-01 19:09:51 följande:

Jaha okej. Jag vet inte om abortgränserna ska gå hand i hand med neonatalvården, jag menar den går ju hela tiden framåt och kommer göra de i alla år. En dag går de att rädda barn i vecka 19-20, och då måste gränserna sänkas enbart p g a det och det ska även klassas som ett barn med personnr och grejer bara för att de KANSKE går att rädda. Först var det ett barn vid vecka 28, sen var det plötsligt vecka 24? och nu 22?? lite konstigt att resonera på de sättet enligt mig. Enligt mig är ett foster ett barn när medvetandet kommer vilket verkar vara runt vecka 24-25, inget medvetande, ingen individ.

Jag tycker inte gränserna ska sänkas, den är bra som den är men bättre blir de om man slutar blanda in socialstyrelsen för de är bara kränkande.

Du som jobbar på neo kanske vet hur Storbritannien ser på saken när ett foster blir ett barn? med tanke på att dom har fri abort till vecka 24? dom räddar ju även inte barn innan vecka 23 har jag läst vilket måste bero på någonting?

Från vecka 22 kan barnet klara sig.Det "medvetande"du skriver i v 24 har jag svårt att förstå.
Svar på tråden Sen abort?