Inlägg från: Anonym (Lena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lena)

Sen abort?

Anonym (Ts) skrev 2016-12-03 20:19:51 följande:
    Jag tror att det är betydligt lättare att få till en såpass sen abort än många vill tro.
    Du tror? Men du vet inte, men du vill gärna sprida det.

Var finns fakta som stöder det du skriver här?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (nä) skrev 2016-12-04 00:12:34 följande:
    Jo. Fast vecka tolv används ju i många länder. Är deras forskare och experter sämre än våra? Eller är det bara så att här i Sverige har vi alltid rätt och alla andra länder är dumma i huvudet??
    Ja, de är sämre om de sätter gränsen vid 12 veckor, för att de tror fostret kan leva utanför livmodern.

Förstår du verkligen inte att de som sätter så låga gränser har andra skäl till att göra det än medicinska?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:16:09 följande:
    Läs tråden så får du din fakta. Tror du inte på vad som skrivs kan du ju fortsätta leva i den tron.
    Då kan du ju ta fram fakta som visar vad TS tror.

I vilket inlägg står det?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 14:08:27 följande:
    Det är rätt skrämmande hur man som du kan se dig som mer korrekt än någon som lever i detta varje dag.

Säger mer som dig som människa. Du kan ta dina siffror och ...

Jag kommer fortsätta se till de (enligt dig) obetydligt få foster som behöver leva efter en abort. Varken du eller jag kan säga om de är medvetna, känner smärta.

JAG anser att det är fel, både mot fostret, föräldrarna och vårdpersonal att abortera i så sena veckor utan att medicinsk indikation finns.

Det vi ser är så pass mycket mer betydelsefullt än dina siffror och din statistik någonsin kommer bli.
    Vad gör du  och dina arbetskamrater för att ändra på detta?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 14:00:18 följande:
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 13:56:37 följande:

Då kan du ju ta fram fakta som visar vad TS tror.

I vilket inlägg står det?

Läs mina inlägg. Om mina erfarenheter inte duger för att få dig att tro på att det är som ts "tror" får du fortsätta leva i förnekelse.
    Det finns alltså ingen fakta som stöder dina erfarenheter?

OK, då  vet jag det.
  • Anonym (Lena)
    blairw skrev 2016-12-04 14:16:32 följande:
    För du ser inte till helheten, det är problemet. Grundfrågan i svensk lag handlar om kvinnans rättighet vs. fostrets rättighet. De utgår alltså från NÄR fostret anses livsdugligt, det är inte förrän tidigast v.22, därav inga aborter godkänns efter v.21(6). Innan dess trumpar kvinnans rättigheter, för fostret är inte en juridisk person. Efter v.22 så trumpar fostrets rättighet till liv, för denne anses då vara en juridisk person. Rätt till liv trumpar rätt till att fatta egna beslut och rätt till sin egen kropp. 

Så det spelar ingen roll hur synd du, jag eller någon annan tycker det är om ett barn som kanske hade kunnat överlevt om den fick stanna i livmodern 1-2 veckor till (alltså, då skulle det vara försent för abort). För det är inte så svensk lagstiftning på abort ser ut. Vill vi ändra abortgränsen i Sverige måste vi ge tillräckliga bevis så det finna bra underlag för att säga "nej, livsdugligheten är faktiskt tidigare". 
    Håller med. 
  • Anonym (Lena)
    Turandot skrev 2016-12-04 11:56:03 följande:
    Som sagt - jag tror att en hel del av våra svenska galenskaper kommer att upphöra efter valet 2018... *räknar dagarna* (Fast tyvärr faller väl Kd ur Riksdagen i stället...)
    Oj, du ogillar när man gör abort på foster, men har inget emot att man skickar tillbaka människor till länder med krig? Är inte alla människoliv lika heliga för dig?

Vilken fin människosyn du har...
  • Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 14:19:21 följande:
    Det är mer ditt ansvar som helt utomstående att inte sitta och förneka hur det går till. Du vet ju inte. Det enda du är bra på är att svänga dig med fina ord och statistik som för dig endast är siffror. För mig är dessa siffror potentiella liv, barn.

Själv skulle jag aldrig sitta och säga att någon ljuger.. I ett ämne jag inte har någon erfarenhet av.

Jag gör mitt jobb. Vissa dagar är tuffare än andra. Har ingen mer avsikt än att upplysa personer som du, som inte har en aning om hur det går till i praktiken, som sitter och skriver på fotum att "så går det minsann inte till".

Jag har arbetskamrater som fått gå pga att de protesterar mot hur en del sena aborter går till.
    Så din "omsorg" om dessa barn sträcker sig inte längre än att sitta och gnälla på ett anonymt forum?

Ditt jobb är viktigare än barnen, är det det du säger? Varför ställer du högre krav på oss andra än du gör på dig själv? Du förnekar det som händer lika mycket som du säger att vi andra gör, ännu mer faktiskt, eftersom du, trots att du vet hur det går till, inte gör något för att ändra på det.

Hyckleriet har fått ett ansikte!
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 14:40:20 följande:
    Han var ju inte ens läkare!
    Är du det?  
  • Anonym (Lena)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:22:44 följande:
    Ofta handlar en ansökan om sen abort givetvis om en komplex problematik men även sena aborter av så simpla skäl som "min kille ångrade sig, och jag är arbetslös" beviljas skrämmande nog.
    Och det har du fakta på?
  • Anonym (Lena)
    fjanten skrev 2016-12-04 19:42:31 följande:
    Men vet du att de flesta här fattar att det enligt svensk lag inte anses vara en juridisk person - samt varför - men oavsett all fakta som du presenterar och argumenterar för så finns det många människor som anser att dessa foster är för utvecklade för att det ska vara etiskt rätt att abortera. Jag förstår vad forskningen säger, men håller inte med om att den är etiskt försvarbar! JAG anser att den fria abortgränsen borde sänkas, oavsett vad forskningen säger. JAG anser att abortgränsen för speciella omständigheter OCKSÅ borde sänkas, och att sociala fall dessutom ska vara sociala (inte att man är 28 år med krasslig ekonomi i ett studentboende, utan typ drogmissbrukare som bor på gatan). Jag tycker att många andra länder har en vettigare lagstiftning än Sveriges, även om den inte är byggd på samma forskning.
    Och vad gör du för att få till en förändring?
  • Anonym (Lena)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:51:42 följande:
    Ja det har jag. Finns statistik på vilka skäl som legat till grund för aborten. Men jag anser som sagt att inga aborter av sociala skäl ska beviljas efter vecka 18 oavsett hur komplex problematik som ligger bakom.
    V v visa den statistik som säger att man kan göra abort i vecka 21 för att pojkvännen gjort slut.
  • Anonym (Lena)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:00:18 följande:
    Nej, det får du leta upp själv precis som jag gjorde, orkar inte serva dig med det faktiskt. Jag vill minnas att det finns att hitta på socialstyrelsen. Den som söker skall finna..
    Så du kan alltså inte visa på fakta som styrker det du skriver?

Där ser man...
  • Anonym (Lena)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:49:38 följande:
    Skulle kunna om jag hade lust att sitta å googla och klistra länkar som en service till dig en söndagskväll vilket jag inte har. Men eftersom du är så intresserad av ämnet och har åsikter så tycker man att du kunde vara intresserad av attsjälv söka upp informationen istället för att bara "tro"
    Det konstiga är att ingen lyckats visa att man kan få en abort i vecka 21 för att ens pojkvän har lämnat gjort slut.

Konstigt att ingen vill visa att de vet vad de pratar om. 

Hur vet du vad jag tror? Jag tror inget, men däremot finns här många som skriver en massa saker utan att visa källor. Trovärdigt? Nej, inte ett dugg.

Du snackar om att bedriva opinion, men det funkar inte om man inte kan bevisa det man säger. Vill du kunna påverka folk måste du vara trovärdig. Just nu snackar du bara...
  • Anonym (Lena)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 20:54:13 följande:
    Och när man söker på de kriterierna så står det inte enda enda gång att det beviljas pga. kvinnan lämnats ensam däremot så står det att det kan vara en kombination av flera olika skäl som tillsammans gör situationen omöjlig och där kan att ha blivit ensam vara en komponent.
    Det är väl därför ingen vill länka till det. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 21:01:45 följande:
    Jaha då får du väl fortsätta leta då för vi är ju tydligen två stycken som sett det.
    Men ingen av er kan länka. Konstigt. 

Trovärdigt? Nej, lika mycket hyckleri som när du beskriver hur hemskt det är att hålla ett aborterat foster som lever, men ändå inte vill göra något åt det. 
  • Anonym (Lena)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 21:13:38 följande:
    Ungefär som du gör då...
    Tack för att du bekräftar det jag skriver.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 21:28:21 följande:
    Men vad fan är ditt problem? Jag utför mitt jobb. Det är inte alltid så roligt men jag gör det för att lagen ser ut som den gör och jag är där som stöd för kvinnan.

Varför är du så satans elak och otrevlig?
    Jag är inte elak, men jag ifrågasätter din trovärdighet när du skriver som du gör och sedan inte gör något åt det. De barn du säger du vill värna, deras parti tar du ju inte.

Verkar som att du bara vill lätta ditt eget samvete. Varför jobbar du där du gör, när du mår dåligt av det? Det är inte svårt att få jobb inom vården idag.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-04 21:42:26 följande:
    Va,är det sant?"nu är du i v 22+3 och du får abort beviljat?"Seriöst?
    Nej, det är inte seriöst. Finns inga källor, även om vissa hävdar det.
Svar på tråden Sen abort?