• Queennr1

Sen abort?

Vedervärdigt med så sena aborter av sociala skäl. Anser inte att någon abort av sociala skäl skulle tillåtas efter vecka 18. Inte under några omständigheter faktiskt. Förövrigt anser jag att det bör göras fler aborter..

• Queennr1
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-04 19:15:26 följande:

Jag tror att om det är så att man gör det av sociala skäl så finns det verkliga och påtalgliga orsaker varför man gör det. Att det kanske finns en komplex problematik som är så långt ifrån kan komma från medelsvenssons alla småbekymmer om de ska använda svarta eller gråa skor idag.

Det är bättre att barnet inte blir något barn än att det tvingas växa upp i kanske kaos, som oönskad och oälskad. Vad sånt ledde till vsåg man tydligt före abort blev tillåtet. Jag såg vad det gjorde med min svärmor som växte upp som oönskad, oälskad och påtvingad på en kvinna som inte ville vara mamma.  Man kan inte önska sin värsta fiende en sån uppväxt!  Det är egentligen ofattbart att man inte lyckas tänka längre än till sin egen box.

För en sak vet vi, att fosterhemsplaceringar inte är speciellt bra utan en nödlösning då det är kostsamt för både samhälle och individer.  För att förorda något slags samvetesförbud som det handlar om när man inte accepterar sociala skäl,

Problemet är att det så sent redan ÄR ett barn. Barn som placeras i fosterhem eller adopteras bort redan från BB har alla möjligheter att leva exakt lika goda liv som oss andra. Vad det gäller den ovilliga modern så får man göra det som krävs, tvångsinlåsning i värsta fall. Kejsarsnitt under sövning så fort fet går utan att barnet utsätts för stor fara. Och sedan allt stöd och terapi som går att uppbringa innan och efter att barnet föds.

Ofta handlar en ansökan om sen abort givetvis om en komplex problematik men även sena aborter av så simpla skäl som "min kille ångrade sig, och jag är arbetslös" beviljas skrämmande nog.
  • Queennr1
    blairw skrev 2016-12-04 19:32:41 följande:

Hej och välkommen till diskussionen vi hållt med i 30 sidor nu? Haha...

Låt oss ta det igen:

Enligt svensk lag blir ett foster ett barn i juridisk mening i vecka 22. I vecka 22 anses ett foster vara livsdugligt, alltså att om den föddes nu så skulle den kunna överleva* (med hjälpmedel då), denna tidpunkt är baserad på vetenskapliga studier och rapporter. I svensk lags mening innebär det att när fostret är livsdugligt (v.22), så blir den en juridisk person med rättigheter, vars rättighet till liv trumpar den gravidas rättighet till autonomi och sin egen kropp.  

Så nej, enligt svensk lag är inte fostret ett barn och således går kvinnans rättighet till autonomi före och hon kan få tillstånd om abort fram till 21(6). Man kan tycka vad man vill om det, men så är det. Har man själv anledning att tro att livsdugligheten inträffar tidigare så kan man bedriva forskning på detta eller på annat sätt engagera sig för att få fram vetenskapliga studier som kan ligga till grund för eventuell lagändring. 

Jag kan lagen. Lagen behöver ändras. Den är föråldrad. Idag kan barn räddas mycket tidigare än förr och gränserna mellan barn och foster är på tok för snäva. Alla lagar behöver revideras i takt med utvecklingen. Abortlagen är inget undantag.
  • Queennr1
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-04 19:39:40 följande:

Du är alltså beredd att offra ett liv som finns mot ett som inte är en juridisk person.

Det är inte så lite cyniskt...

JAg antar att du inser att det du funderar på kommer att kosta massor i skatt under massor av år. Vård, placeringar, tvångsvård etc etc.

Det slår mig att det är precis såhär det brukar fungera i totalitära stater där de vill ha fler arbetare - de tvingar kvinnoir att föda barn mot deras vilja och till vilket pris som helst.

Skulle du, ärligt, vilja leva i en sådan stat?

Nej jag tycker inte ett liv ska offras för ett annat. Jag anser att man ska skydda även mamman så mycket det går. Däremot anser jag att skyddet ska vara starkare för den son ej kan skydda sig själv och göra sin egen talan dvs barnet. Mamman har ett eget ansvar för att överleva, även om det är traumatiskt att behöva genomlida en oönskad graviditet som resulterar i ett barn.
  • Queennr1
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 19:42:28 följande:

Och det har du fakta på?

Ja det har jag. Finns statistik på vilka skäl som legat till grund för aborten. Men jag anser som sagt att inga aborter av sociala skäl ska beviljas efter vecka 18 oavsett hur komplex problematik som ligger bakom.
  • Queennr1
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 19:44:57 följande:

Om grova missbrukare inte skulle få göra abort sent in i graviditeten skulle det födas ett antal svårt skadade barn varje år.

Tja.. Nu talade jag visserligen om abort av enbart sociala skäl på friska barn. Men även handikappade barn har ju rätt till liv.
  • Queennr1
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 19:48:44 följande:

Så kvinnor som inte kan eller vill bli förälder ska vårdas under tvång tills graviditeten är fullgången, vi ska starta upp låsta institutioner för gravida missbrukare, psykisk sjuka,begåvningshandikappade och övriga som inte beviljas sen abort så att dessa inte kan skada sina foster med diverse substanser och medicin.

Ja så får de bli. Gudskelov är det ändå rätt få sådana fall som skulle bli aktuella varje år.

Inte en ultimat lösning, men bättre än abort i vecka 21 på ett fullt friskt barn i alla fall enligt mig.
  • Queennr1
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 19:52:54 följande:

V v visa den statistik som säger att man kan göra abort i vecka 21 för att pojkvännen gjort slut.

Nej, det får du leta upp själv precis som jag gjorde, orkar inte serva dig med det faktiskt. Jag vill minnas att det finns att hitta på socialstyrelsen. Den som söker skall finna..
  • Queennr1
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 19:52:54 följande:

V v visa den statistik som säger att man kan göra abort i vecka 21 för att pojkvännen gjort slut.

Kan säga att jag själv bilen oerhört förvånad över att det såg ut som det gjorde. Hade jag faktiskt aldrig kunnat drömma om. Chockerande faktiskt.
  • Queennr1
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 20:00:59 följande:

Fast barn som föds av missbrukare får ju skador som inte märks förrän de är födda.

Och? Har de inte rätt att slippa bli avlivade för att de har skador eller? Skulle inte ett alkoholskadat barn kunna få ett gott liv tänker du?
Svar på tråden Sen abort?