Inlägg från: Anonym (statistik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (statistik)

Sen abort?

Några punkter fakta och sen en slutsats.

Abortgränsen går efter v 22. Dvs efter 21+6.

Det finns foster som överlevt i v 21 dvs efter drygt 20 v. Ex:

www.aftonbladet.se/nyheter/article11420255.ab

Några fler i v 22. Det handlar om undantagsfall. Men klart är att abortering av livsdugliga foster kan ske.

Viktigare tycker jag diskussionen om medvetande är. Detta möjliggörs i v 17 eller 18, då nervsystemet och hjärnan börjar kopplas ihop. Ögonrörelser har sedan vecka 16 och från vecka 19 eller 20 är det sannolikt att fostret kan registrera smärta.

Från vecka 22 till 24 börjar fostret reagera på ljud och vissa tecken tyder på att det så här långt kommen i processen har fått förmågan till inlärning. Källa här är www.alltomvetenskap.se/nyheter/40-veckor-i-mammas-mage-nar-far-fostret-medvetenhet

men jag har sett liknande siffror på många ställen.

Jag försökte påtala dessa fakta i en annan tråd men blev då blockerad av moderatorn. För övrigt skrev jag bara att jag ansåg detta betydde människovärde och att jag gråtit när jag hörde om aborten i 21+6. Inga fula ord, ingenting. Bara dessa siffror och åsikten om människovärde.

Hoppas att jag får ha kvar detta inlägg.

Enligt min mening är medvetande ett definitivt startskott för människovärde. Har man inga livshotande skador och kan man känna smärta är det enligt min mening för sent med abort.

• Anonym (statistik)

Och min åsikt bygger inte på religion i princip ateist) eller att kvinnan inte har rätt till sin kropp eller bra vård. Min åsikt bygger på två rättigheter som vägs mot varandra. Och om man har ett medvetande anser jag att man har en rätt till sitt liv som väger tyngre än kvinnans rättigheter ovan. Min personliga åsikt.

Svar på tråden Sen abort?