Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-05 13:40:12 följande:
Vad ska man grunda lagar på om inte vetenskap? Etik och moral?
Då ligger du rätt pissigt till därför att det är inte självklarhet att det är DIN etik, moral och livsåskådning som ska ligga till grund. Sharialagar kanske vore rätt trevligt? JA, för inställningen vad lagar ska grunda sig på gäller inte enbart aborträtt utan gäller överlag. Man kan helt enkelt inte välja och vraka lite som det passar sina egna syften.
Du behöver förhoppningsvis inte genomgå en sen abort men om valet står mellan det eller ett liv i plågor så är valet inte lika enkelt. Väljer du ett liv i plågor är du i mina ögon mycket inhuman eftersom du påtvingar en människa ett plågsamt liv. Du anser att jag är inhuman som önskar skona andra människor från plågor så långt det är möjligt.
Och jag förtydligar: det är INTE enbart fysiska plågor jag menar utan handlar även om psykiska som tex att växa upp som ett oönskat barn. Eller växa upp som adoptivbarn med frågan "varför ville mamma inte ha mig" som alla adoptivbarn har.
Som jag ser det handlar det i mångt och mycket om att välja det som orsakar så lite smärta som möjligt: antingen abort där man inte på något sätt kunnat visa att smärta förekommer eller ett liv som otroligt ofta innebär många och svåra plågor och inte bara för själva barnet utan det påverkar även föräldrar, syskon, far- och morföräldrar. Som tär otroligt mycket på samhällsresurser, dessutom i tider då vi inte ens har råd med de behövande samhället redan har!
Nu läser du in mer än vad jag varken skriver eller tycker. En rätt tråkig attityd att projicera åsikter på mig.
Det finns få lagar idag som grundas renodlat på vetenskap. Lagar grundas i rätt stor utsträckning på politik och etik. Vetenskap är ett underlag för beslut, men inte underlaget för beslut. Många andra avvägningar görs på vägen.
Av någon anledning har man satt gränsen för abort för alla till en viss vecka och abort efter prövning till en senare vecka. Tror du verkligen dessa tidpunkter är grundade på vetenskap? Du kan inte tänka dig att de är lite mer pragmatiskt satta? T ex att abort är tillåtet så länge barn som aborteras inte kan räddas till ett liv. När gränsen för vad som kan räddas förskjuts nedåt blir konsekvensen att barn som aborteras definieras som närmre livsduglighet än tidigare. Och då behöver man faktiskt omdefiniera vad som är en rimlig abortgräns.
Det är sällan valet står mellan abort och en miserabelt liv. Hur man nu kommer till slutsatsen att det är bättre med inget liv alls än med ett miserabelt liv. De exempel du räknar upp är inte exempel på miserabla liv. Man kan leva ett gott liv även om den mamma som födde en inte har möjlighet att ta hand om en. Flertalet adoptivbarn är nog ganska tacksamma över att leva, även om det kan vara tufft ibland.
Sen är det klart att om man kommer fram till att barnet är gravt handikappat så kanske beslutet behöver se annorlunda ut. Samtidigt finns det många DS barn idag som lever ett mycket bra liv och faktiskt går ut gymnasiet.
Men för kvinnor som upptäcker graviditeten sent är adoption ett mycket bättre alternativ. För hur skulle de gjort om graviditeten upptäckts i V 26 eller v 28? Någonstans är det för sent med abort.