Inlägg från: Anonym (fjäriln) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fjäriln)

Sen abort?

TS
    Jag ber om ursäkt att jag inte orkar läsa megatråden så du har kanske läst det förut.

Jag ska berätta hur det är ur mitt perspektiv. Jag har en ärftlig defekt som kan leda till mycket svåra följder, ett liv som kräver avancerad vård 24/7. Problemet är diagnostiseringen, att man behöver först inse att man är gravid, därefter ska man slåss för själva provtagningen som är APDYR så att vårdcentralerna/MVC gärna skjuter kostnaden på någon annan. Därefter ska analysen ske och bara det kan ta 3-4 veckor. Det är inte säkert att man hinner med en abort förrän det är mycket sent.

Så som jag ser det finns lagen för att skydda eventuella avkommor från sådana som mig.

• Anonym (fjäriln)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 15:25:19 följande:
    Då kan jag tycka att det blir ännu viktigare att skydda sig när man har sex och att regelbundet ta graviditetstest. Om du gör det bör du upptäcka en graviditet och hinna avsluta det innan vi. 12, senast v.16. Då kommer du inte att behöva göra en abort efter v.20.
    Det där är inte realistiskt någonstans. Oavsett hur många gravtestyer man gör kommer det att ta tid att upptäcka eventuella skador. Det du i så fall förespråkar är att sådana som jag inte ska skaffa barn. Alls. Var drar man då gränsen? Ska enbart rika, fullt friska få skaffa barn utan att ständigt göra gravtester?

Som jag skrev finns det ingen möjlighet att testa och upptäcka innan v12 utan beskeden kommer alltid sent, tveksamt om det ens hinner före v 16. Sist det var aktuellt skedde testet i v17! Testet tar som sagt runt 4 veckor. Enkel matematik vilken vecka man är i då?

Du förstår, för en del är livet inte ett tåg som går ständigt framåt i expressfart som man kan åka med utan att titta åt annat håll än framåt. Vad det egentligen handlar om är förståelse för att omvärlden inte ser ut för alla som för en själv, eller med ett ord: ödmjukhet.

I övrigt, som har med ödmjukhet att göra och angående din TS där du skriver att man får abort för att man inte vill ha barn. Ja, det är så att alla inte vill ha barn ens när de är gravida. Det ÄR bättre för de barnen att inte födas än att växa upp med föräldrar som för sitt liv inte vill vara det. Att hävda att man vill ta bort den rätten är att döma andra till misär och elände samtidigt som man vägrar ta ansvar för andras lidande. Det är bara fegt och inskränkt. Men visst, det utmanar ens egna känslor med tanken att andra INTE VILL bli föräldrar.
  • Anonym (fjäriln)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:00:41 följande:
    Vedervärdigt med så sena aborter av sociala skäl. Anser inte att någon abort av sociala skäl skulle tillåtas efter vecka 18. Inte under några omständigheter faktiskt. Förövrigt anser jag att det bör göras fler aborter..
    Jag tror att om det är så att man gör det av sociala skäl så finns det verkliga och påtalgliga orsaker varför man gör det. Att det kanske finns en komplex problematik som är så långt ifrån kan komma från medelsvenssons alla småbekymmer om de ska använda svarta eller gråa skor idag.

Det är bättre att barnet inte blir något barn än att det tvingas växa upp i kanske kaos, som oönskad och oälskad. Vad sånt ledde till vsåg man tydligt före abort blev tillåtet. Jag såg vad det gjorde med min svärmor som växte upp som oönskad, oälskad och påtvingad på en kvinna som inte ville vara mamma.  Man kan inte önska sin värsta fiende en sån uppväxt!  Det är egentligen ofattbart att man inte lyckas tänka längre än till sin egen box.

För en sak vet vi, att fosterhemsplaceringar inte är speciellt bra utan en nödlösning då det är kostsamt för både samhälle och individer.  För att förorda något slags samvetesförbud som det handlar om när man inte accepterar sociala skäl,
  • Anonym (fjäriln)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:22:44 följande:
    Problemet är att det så sent redan ÄR ett barn. Barn som placeras i fosterhem eller adopteras bort redan från BB har alla möjligheter att leva exakt lika goda liv som oss andra. Vad det gäller den ovilliga modern så får man göra det som krävs, tvångsinlåsning i värsta fall. Kejsarsnitt under sövning så fort fet går utan att barnet utsätts för stor fara. Och sedan allt stöd och terapi som går att uppbringa innan och efter att barnet föds.

Ofta handlar en ansökan om sen abort givetvis om en komplex problematik men även sena aborter av så simpla skäl som "min kille ångrade sig, och jag är arbetslös" beviljas skrämmande nog.
    Du är alltså beredd att offra ett liv som finns mot ett som inte är en juridisk person.
    Det är inte så lite cyniskt...

JAg antar att du inser att det du funderar på kommer att kosta massor i skatt under massor av år. Vård, placeringar, tvångsvård etc etc.

Det slår mig att det är precis såhär det brukar fungera i totalitära stater där de vill ha fler arbetare - de tvingar kvinnoir att föda barn mot deras vilja och till vilket pris som helst.
    Skulle du, ärligt, vilja leva i en sådan stat?
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 19:51:28 följande:
    Det var ju så de gjorde i Rumänien en gång i tiden, de graviditetstestade alla fabriksarbeterskor varje månad och förbjöd aborter med följd att det föddes mängder med barn som fyllde barnhemmen eftersom mödrarna inte kunde ta hand om dem, många hade dessutom svåra skador.
    Jag vet och det är inte den enda totalitära staten som gjort så utan tvärtom är det vanligt förekommande. Det är ett "strålande" sätt att få fram massor och billig arbetskraft.
  • Anonym (fjäriln)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:49:26 följande:
    Nej jag tycker inte ett liv ska offras för ett annat. Jag anser att man ska skydda även mamman så mycket det går. Däremot anser jag att skyddet ska vara starkare för den son ej kan skydda sig själv och göra sin egen talan dvs barnet. Mamman har ett eget ansvar för att överleva, även om det är traumatiskt att behöva genomlida en oönskad graviditet som resulterar i ett barn.
    Det är precis det du INTE gör genom att du förespråkar tvångsvård och tvångsåtgärder på levande människor. Du skyddar dem inte utan vill utsätta dem för mycket grova övergrepp i statens namn!
    Du förstår nog inte vad det kan innebära att vara tex missbrukare, psykiskt sjuk eller ha en mycket trasslig social situation. Alla har inte dina förutsättningar och kan inte ta ansvar på samma sätt som du kan.

• Anonym (fjäriln)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:04:18 följande:
    Det är knappast en ohanterlig siffra..
    Säg det till den enda som råkar ut för dina övergrepp. Att de ska vara tacksamma att de bara har sällskap av ett hundratal varje år. Förutom mamman råkar även barnet illa ut. Sen har vi personalen som ska utföra dina övergrepp. Blir rätt många som varje år ska hantera detta...
  • Anonym (fjäriln)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:46:59 följande:
    Självklart är det ett ingrepp i den personliga friheten, men sådana kan vara berättigade. Därför har vi exempelvis föngelsestraff, lvm, lvu och lpt som tillgängliga verktyg i samhället där syftet har ett högre värde än den dagsaktuella personliga integriteten. Och min åsikt är att värdet av att skydda barnet från att avlivas är högre ån den svårighet som den ovilliga modern utsätts för. Däremot förringar jag inte traumat som det skulle innebära för modern och samhället måsye givetvis göra allt de kan för att reducera skadeverkningarna av ett sådant förfarande.
    Nej det är inte ett ingrepp i friheten du pratar om utan ÖVERGREPP! Kalla saker för dess rätta namn.
    Att du ens försöker jämföra med kriminalvård är bara smaklöst och visar att du endast har ogenomtänkta känsloargument. Det är ok det med men då bör du även tänka tanken ut att du faktiskt anser att övergrepp är helt ok i statens namn.

Hur reducerar man skadeverkningar av statliga övergrepp? Hur ska personalen tackla det? Vilka extraresurser ska du sätta in där? Framförallt, är du beredd att betala extremt mycket mer i skatt?
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (statistik) skrev 2016-12-04 21:08:34 följande:
    Några punkter fakta och sen en slutsats.
    Abortgränsen går efter v 22. Dvs efter 21+6.
    Det finns foster som överlevt i v 21 dvs efter drygt 20 v. Ex:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article11420255.ab

Några fler i v 22. Det handlar om undantagsfall. Men klart är att abortering av livsdugliga foster kan ske.

Viktigare tycker jag diskussionen om medvetande är. Detta möjliggörs i v 17 eller 18, då nervsystemet och hjärnan börjar kopplas ihop. Ögonrörelser har sedan vecka 16 och från vecka 19 eller 20 är det sannolikt att fostret kan registrera smärta.

Från vecka 22 till 24 börjar fostret reagera på ljud och vissa tecken tyder på att det så här långt kommen i processen har fått förmågan till inlärning. Källa här är www.alltomvetenskap.se/nyheter/40-veckor-i-ma...
    men jag har sett liknande siffror på många ställen.
    Jag försökte påtala dessa fakta i en annan tråd men blev då blockerad av moderatorn. För övrigt skrev jag bara att jag ansåg detta betydde människovärde och att jag gråtit när jag hörde om aborten i 21+6. Inga fula ord, ingenting. Bara dessa siffror och åsikten om människovärde.
    Hoppas att jag får ha kvar detta inlägg.

Enligt min mening är medvetande ett definitivt startskott för människovärde. Har man inga livshotande skador och kan man känna smärta är det enligt min mening för sent med abort.
    Med all respekt men inget av det du länkar till är att betrakta som fakta. Källkritiken hos media är under all kritik. Det är vanligt att media sprider myter och inte fakta så vill du ha fakta måste du söka på annan plats.

Blairw i tråden har länkat till sådant som kan betraktas som källor, börja läsa dem.
  • Anonym (fjäriln)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 21:37:18 följande:
    Förövrigt händer det även att abort av sociala skäl beviljas efter vecka 22 till och med.

Så gott som alla som ansöker om sen abort pga fosterskador får detta beviljat även om det bara handlar om att fostret saknar en arm eller har DS. Vilket också är en absurditet man häpnar över..
    Har du själv ett handikappat barn?

Svar på tråden Sen abort?