Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 15:25:19 följande:
Då kan jag tycka att det blir ännu viktigare att skydda sig när man har sex och att regelbundet ta graviditetstest. Om du gör det bör du upptäcka en graviditet och hinna avsluta det innan vi. 12, senast v.16. Då kommer du inte att behöva göra en abort efter v.20.
Det där är inte realistiskt någonstans. Oavsett hur många gravtestyer man gör kommer det att ta tid att upptäcka eventuella skador. Det du i så fall förespråkar är att sådana som jag inte ska skaffa barn. Alls. Var drar man då gränsen? Ska enbart rika, fullt friska få skaffa barn utan att ständigt göra gravtester?
Som jag skrev finns det ingen möjlighet att testa och upptäcka innan v12 utan beskeden kommer alltid sent, tveksamt om det ens hinner före v 16. Sist det var aktuellt skedde testet i v17! Testet tar som sagt runt 4 veckor. Enkel matematik vilken vecka man är i då?
Du förstår, för en del är livet inte ett tåg som går ständigt framåt i expressfart som man kan åka med utan att titta åt annat håll än framåt. Vad det egentligen handlar om är förståelse för att omvärlden inte ser ut för alla som för en själv, eller med ett ord: ödmjukhet.
I övrigt, som har med ödmjukhet att göra och angående din TS där du skriver att man får abort för att man inte vill ha barn. Ja, det är så att alla inte vill ha barn ens när de är gravida. Det ÄR bättre för de barnen att inte födas än att växa upp med föräldrar som för sitt liv inte vill vara det. Att hävda att man vill ta bort den rätten är att döma andra till misär och elände samtidigt som man vägrar ta ansvar för andras lidande. Det är bara fegt och inskränkt. Men visst, det utmanar ens egna känslor med tanken att andra INTE VILL bli föräldrar.