Sen abort?
I Storbrittanien , Holland och Nederländerna är abort tillåtet till vecka 24. Har inget emot de faktiskt. Fostret får medvetande vecka 24 och anses väl livsdugligt så efter de är de väl fel med abort.
I Storbrittanien , Holland och Nederländerna är abort tillåtet till vecka 24. Har inget emot de faktiskt. Fostret får medvetande vecka 24 och anses väl livsdugligt så efter de är de väl fel med abort.
Jag är inte okänslig och okunnig men jag tänker mer på kvinnan och ibland är abort bättre både för fostret och kvinnan.
Alla organ och kroppsdelar är på plats väldigt tidigt i graviditeten, redan vecka 9-10 typ! Förstår inte varför vissa hakar upp sig vilken vecka aborten utförs i, varför är ett foster mer värt i vecka 19 än vecka 10? Dubbelmoral usch!
När sätter man in insatser för att rädda ett foster? Tycker de är lite obehagligt att försöka rädda för tidigt p g a alla risker för skador + att barnet får lida mycket. Läste om en läkare som sagt "hellre ett missfall i vecka 21 än ett barn som föds i vecka 22 p g a alla komplikationer"
Tycker det är lite konstigt att folk verkar tycka att det är helt ok att göra sen abort p g a downs syndrom, många som gör det! ett foster med DS är väl lika mkt värt som ett friskt foster?
sen har jag funderat på en sak, exempel : Ett par väljer sen abort p g a dåliga resultat på rul, kanske p g a någon hjärnskada eller något annat mindre fel, kanske DS, dom vill helt enkelt inte ha ett handikappat barn.
Men vi säger att allt ser bra ut på rul och så föds deras barn extremt för tidigt, vecka 23 t e x och dom får veta att det finns stora risker för handikapp om dom ska försöka rädda. Vad skulle dom välja?
I Storbritannien , nederländerna och Holland är det tillåtet med abort till vecka 24 så Sverige har inte högsta gränsen.
Undrar vad som händer med abortgränsen när man om typ 50 år kan rädda foster i vecka 12 med hjälp av en konstgjord livmoder.