• Anonym (fg)

Sen abort?

Man kan aldrig beskylla en kvinna som gör en sen abort eftersom det är lagligt. Får man tillstånd av socialstyrelsen även om det inte är särskilt starka skäl så är det inte kvinnans fel. Jag menar är man desperat och vet att möjligheten finns så är de väl klart man kanske tar den chansen, även om de kanske skulle varit bättre psykiskt för kvinnan att behålla barnet. Jag menar har man inget val så har man ju inte, då måste man acceptera att bli mamma men nu är lagarna såhär och det är absolut inte kvinnans fel.
    Man kan t o m åka till Storbritannien och göra abort till vecka 24 om det skulle vara för sent här i Sverige. Hade valen och möjligheterna inte funnits så sent så hade man inte kunnat göra abort så sent, men det är aldrig kvinnans fel tycker jag.

Nu vet inte jag om jag tycker det är skillnad på att ta bort ett foster i vecka 21 (innan 22) eftersom de inte anses livsdugligt än ett foster i vecka 14. Fostret i vecka 14 hade ju blivit samma som i vecka 21 sen.
    Jag vet inte, svårt att dra en gräns. Det bästa vore kanske att sänka till vecka 12 så kvinnor inte skulle kunna uppleva en sen abort med tanke på psyket och sen bara särskilda skäl till vecka 22 om barnet är gravt skadat eller fara för mammans liv?
  • Anonym (fg)
    Deras "psyke" är inget jag ägnar en tanke åt. Har man gått i 20 veckor och varit gravid utan att ta beslutet om en abort får de ingen sympati från mig. Detta förutsätter att fostret inte har tex trisomi 13 eller någon annan sjukdom med hög risk för dödlighet som framkommit sent i graviditeten.

Men aborterat man ett friskt foster i v.21 tänker inte jag oroa mig för deras psyke. Är de fullt friska kvinnor bör de inte klara av att göra en såpass sen abort av ett friskt foster.

oj vad okänsligt skrivet! Tycker man aldrig kan döma någon om man inte varit i den personens kläder.
    Tror du personen som gör så sen abort är stolt över det? att det var ett lätt beslut? Eftersom det är lagligt så tror väl kvinnan att det är okej? inte så konstigt

Nä det är dubbelmoral att tycka abort är okej tidigt men inte sent, det är precis samma livsodugliga foster i vecka 10-21 med samma medvetande bara att storleken skiljer åt. De hade blivit samma barn oavsett, fostret i vecka 11 är samma foster i vecka 32 eller hur?
  • Anonym (fg)

Läste på nätet om en tjej som gjort abort vecka 21+5 eftersom hon var 16 år och fick reda på att hon var gravid jättesent. Klart hon hade kunnat behållt barnet, det mesta löser ju sig men jag förstår henne till 100 procent! Jag hade heller inte velat förstöra mitt liv när jag var 16 år.

• Anonym (fg)

Jag har en släkting till mig som vart psykiskt sjuk av sin graviditet. Det var en planerad graviditet, lite ogenomtänkt men de var planerat iaf. Hon hade en lätt depression innan hon vart gravid ska jag tillägga.
    Ibörjan av sin graviditet gick allt bra, hon gick förvisso igenom svåra saker där ibörjan som gjorde att graviditeten hamnade åt sidan.
    Allt eftersom tiden gick så blev hon mer och mer deprimerad, hon ville inte ha barnet längre, hon fick på riktigt panik över att vänta barn och kände att hon kommer aldrig klara av det. Hon försökte framkalla missfall själv vilket är livsfarligt. Hennes kille hindrade henne från abort, det gjorde henne ännu mer ångestfylld. Hon ansökte om abort till socialstyrelsen, hon mådde så fruktansvärt dåligt och insåg att hon var en fara för sig själv och barnet.
    Hon fick ingen tillräcklig hjälp, hon pratade med kuratorer och en psykolog men dom satt ju mest och bara lyssnade.

på slutet åt hon jättedåligt, hennes mamma såg hur dåligt hon mådde och insåg att abort var nog de bästa alternativet för henne.
    vecka 21+0 gjorde hon abort eller om de va 20+6.

Nu efteråt förstår hon att hon inte var frisk, någon borde ha fångat upp henne! stackarn såg ingen annan utväg. hon mår fortfarande dåligt efter detta och är förbannad på vården. Ingen varnade henne hur dåligt man kunde må efteråt, utan alla ville bara hjälpa henne att göra abort typ.

Jag stöttar iaf henne och vet att hon var sjuk och inte sig själv.

• Anonym (fg)

Till trådstartaren

Det är tur att du inte sitter i socialstyrelsen iaf.

• Anonym (fg)

Mitt inlägg längre upp om 16 åringen då? Det var också för lösa grunder för dig antar jag?

• Anonym (fg)

Jag förstår inte ens varför hon har startat den här tråden egentligen. Lagarna är baserade på vetenskap för sjutton.
    Hon tjatar om sitt barn som överlevt i vecka 23 vilket såklart är lyckligt men vecka 23 är lite skillnad. gissar på att de inte var 23+0 heller.
    Kanske är möjligt att socialstyrelsen godkänner för lätt men skyll aldrig på kvinnan för det.

• Anonym (fg)

Skulle man föda för tidigt i vecka 21 försöker dom inte ens rädda fostret eftersom det inte är lönt för fem öre. Det räknas även som sent missfall.
    Jag kan förstå dom som tycker de är otäckt med sena aborter med tanke på att de är mer utvecklat och större men egentligen är inte skillnaden så stor mot en tidigare abort. I en tidigare abort avslutar du även där ett hjärta som slår och som skulle blivit samma barn.

• Anonym (fg)

Kan även tillägga att ett foster får medvetande tidigast vecka 24, det är då fostret kan börja känna och uppfatta saker. Innan den veckan är det bara reflexer precis som i t ex vecka 12.
    Så kan någon förklara för mig varför det är så mycket mer ok att göra abort i vecka 20 än 21? gör man aborten i t ex vecka 20+3 så handlar det också om några dagar till livsduglighet.

• Anonym (fg)

Ja någon måtta får de vara på dubbelmoralen här inne.

Svar på tråden Sen abort?