• Turandot

Sen abort?

Anonym (jäv) skrev 2016-12-03 21:01:01 följande:
    Ännu sämre sakkunnig, skandaljournalistik, det blir bara bättre och bättre! Om Dagen och Expressen är de enda som tar in artikeln, så beror det nog inte på att den är sann, utan pga att hittepå säljer lösnummer. Och alltid är det väl någon lättpåverkad individ som kan värvas för SAKEN. Det står ju i TIDNINGEN, då måste det ju vara SANT!!!
    Om du inte tror på varken PK- media eller anti-PK-media så verkar du helt enkelt inte VILJA tro på informationen. Det förstår du väl själv att tidningar inte sitter och hittar på anmälningar till IVO t.ex.? De är ju offentliga handlingar, så vem som helst kan plocka ut dem. 

Tråkigt för dig så har även NSD nyheten, och den blaskan är röd som en sovjetisk fana: 

www.nsd.se/nyheter/aborten-misslyckades-tvingades-foda-barn-10218070.aspx
  • Turandot
    blairw skrev 2016-12-03 21:06:36 följande:
    Okej, men det är inget argument för varför vi inte ska göra det. Vad andra gör är inte nödvändigtvis vad som är bäst eller rätt att göra.  Jag är helt för fri abort. Jag vet faktiskt inte ärligt om jag själv personligen skulle klara av en abort, men jag inser ju också att det beslutet måste varje person själv får ta. En såpass sen abort som efter v.21 vet jag faktiskt inte heller hur jag personligen ställer mig till alls. Men det är inte viktigt i sammanhanget. För lagen idag angående hur långt en abort får utföras, den är baserad på vad forskningen säger. Således så måste du efter v.18 söka tillstånd och inga aborter får ske efter v.22. För mig känns det helt rimligt, fri abort upp till v.18 och en lucka på ca 4 veckor att få göra en med tillstånd. Att aborten får ske ändra fram till v.22 känns också rimligt iom att det är då forskningen idag anser ett foster vara livsdugligt. Om det skulle ändras, om det kommer ny forskning som visar på något annat så ser jag ju mer än gärna att lagen då uppdateras därefter. Men i mitt tycke, trots mina personliga åsikter, så kan vi inte ändra i lagen för att andra länder har en mer restriktiv lag, eller för (som någon annan här ansåg) att fostret skulle kunna överleva om den fick vara kvar i livmodern i några veckor till. 

Nej, jag tror inte heller att de har låtit det styrts av känslor kring fostret i sig, men en massa annat. Förfärande ofta tas policy och lagbeslut som helt ignorerar vetenskapliga bevis, så tyvärr har jag inte för mycket tilltrohet till det. I detta fallet dock tror jag helt ärligt det mesta av restriktiva abort lagar har som grund det patriarkaliska samhället vi levt i historiskt och i nutid. Många som ställer sig högst tveksamma till om samma restriktion och debatt kring abort skulle fortgå om det var män som var gravida, sållar mig nog till den skaran. 
    Fast det finns ju heller inget som säger, att gränsen för abort måste gå precis där barnet kan börja leva utanför livmodern. Det är något som vi här i Sverige har hittat på... Jag tycker att det är en HEMSKT sen gräns.

Och gränsen 12 veckor, som de flesta länder som tillåter abort överhuvudtaget som sagt har, är även den baserad på vetenskap. Nu har jag inte alla argumenten för just den gränsen i huvudet (det går säkert lätt att googla på), men jag vet att ETT argument i alla fall är, att före 12 v. är det ändå ganska vanligt med missfall. Naturen gör sig av med de misslyckade befruktningarna under de första tolv veckorna helt enkelt, t.ex. försvinner faktiskt de allra flesta kromosomskadorna där - och mamman behöver inte ens veta att det var ett barn med DS hon väntade. Därför blir skillnaden mellan ett missfall och en abort före 12 fullgångna veckor inte så stor, utan mer en medicinsk händelse än en juridisk händelse eller en stor livshändelse. 

Men efter 12 veckor blir det ovanligt med missfall, för då har den lille krabaten visat sig vara livsduglig och fått Moder Naturs godkännande att få leva. Då ska det mycket till att vi människor ska gå in och bryta där!
  • Turandot
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-03 21:12:14 följande:
    Och de flesta kvinnor är beredda att få förlossningsskador för att föda fram ett barn som är oönskat och som kommer att placeras i familjehem fram tills det att adoption går igenom?
    Den lilla risken för förlossningsskador lär vara försumbar i det här sammanhanget. Dessutom skaffar de flesta kvinnor som gör abort även barn, förr eller senare. Så då utsätter de sig för den risken ändå, bara med ett annat barn. 
  • Turandot
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-03 21:16:04 följande:
    d kan man ju hänvisa till att har man gått i 14 veckor gravid så kan man ju gå 26 veckor till och därefter lämna bort det nyfödda barnet till fosterfamilj.
    Så är det ju med allting, att gränsen måste dras NÅGONSTANS. Andra länder har som sagt vanligen 12 veckor som gräns, och efter det gäller endast tungt vägande medicinska skäl. Jag tycker personligen att 12 veckor med fri abort är vettigt, och sedan kan man ha fyra veckor till då kvinnan får ansöka om abort.

Men även då ska det vara REJÄLA skäl - en 28-årig fullt frisk och välfungerande kvinna, ska inte kunna få abort så sent bara för att mannen har lämnat henne. Andra kvinnor klarar av att vara ensamma mödrar, och det går att få hjälp av soc med avlastningsfamilj dessutom. Inte heller för att barnet har gomspalt (vilket räcker för att få abort i vecka 22 i Sverige idag), eftersom det är så lätt att operera och oftast bara lämnar ett svagt ärr efter sig. 
  • Turandot
    blairw skrev 2016-12-03 21:06:36 följande:
    Nej, jag tror inte heller att de har låtit det styrts av känslor kring fostret i sig, men en massa annat. Förfärande ofta tas policy och lagbeslut som helt ignorerar vetenskapliga bevis, så tyvärr har jag inte för mycket tilltrohet till det. I detta fallet dock tror jag helt ärligt det mesta av restriktiva abort lagar har som grund det patriarkaliska samhället vi levt i historiskt och i nutid. Många som ställer sig högst tveksamma till om samma restriktion och debatt kring abort skulle fortgå om det var män som var gravida, sållar mig nog till den skaran. 
    Som jag skrev förut: det finns vetenskapliga grunder även till att sätta gränsen vid 12 fullgångna veckor, och det är därför de allra flesta länder som har fri abort överhuvudtaget har den gränsen. 

Angående detta med patriarkatet o.s.v., så kan jag upplysa dig om att de allra flesta medlemmarna i organisationer som Pro Life faktiskt är kvinnor! Män i allmänhet brukar inte vara så intresserade av abortfrågan, i min erfarenhet. De brukar tycka att det är en kvinnofråga i första hand. 
  • Turandot
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-03 21:27:07 följande:
    50% av alla kvinnor får någon form av skada efter förlossning somliga får stora skador, finns ingen kvinna som är beredd att riskera skador för ett barn de inte vill eller tänker ta hand om. Finns heller ingen garanti för att den oönskade graviditeten blir okomplicerad och inte slutar med kejsarsnitt.
    DU IGEN! Det är du som sprider lögnen att 50 procent av alla som föder vaginalt får stora skador, och att vi därför borde förlösas med snitt allihopa. Eller hur..? Du gör oerhört stor skada på det här forumet, när du skrämmer upp gravida kvinnor inför deras förlossningar!

För övrigt finns det ingen garanti för att den sena aborten inte skadar kvinnan heller. Jag kan tala om för dig - och jag råkar veta lite om det här - att det faktiskt är mycket farligare att skiljas ifrån ett halvgånget foster, än att gå igenom en normal förlossning med ett fullgånget barn. Och detta gäller oavsett om det halvgångna fostret kommer ut genom spontanabort eller framkallad abort. 
  • Turandot
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 21:30:43 följande:
    I dessa 50% ingår alla de med grad-1 bristningar. Alltså även de som får enbart en ytlig rispa i labia.
    Exakt. De allra flesta som får någon bristning alls, behöver bara sy ett eller ett par stygn, och efter 3-4 dagar är det helt läkt. Det enda problemet är lite obehag vid urinering under de första två eller tre dagarna. För övrigt går det att förhindra bristningar, men det kräver att barnmorskan får mer tid med varje födande kvinna, och att förlossningarna inte skyndas på med värkstimulerande som vi ofta gör idag. Men nu är vi inne på ett annat ämne än aborter, så jag tycker vi bryter den diskussionen här. 
  • Turandot
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-03 21:49:32 följande:
    Det är skillnad att utsätta sig för den risk det är att genomgå graviditet och förlossning för ett önskat och välkommet barn än att utsätta sig för den påfrestning det för kroppen att genomgå en graviditet och förlossning av ett oönskat barn.
    Men då får dom väl se till att inte BLI gravida då! Eller i alla fall att hålla koll på att mensen kommer varje månad och ser normal ut, så att de kan göra en medicinsk abort i tidigt stadium i stället. 

Ibland tänker jag att det var bättre förr, när det var en annan social kontroll. Jag har t.ex. läst (vet förstås inte om det var så överallt), att när flickor bodde på flickpension förr, eller ogifta kvinnor bodde på sina arbeten (t.ex. som pigor eller sjukhuspersonal), så brukade matmodern/husmodern/föreståndarinnan hålla koll på tvätten av underkläder och lakan, så hon såg att alla fick sin mens varje månad...
  • Turandot
    blairw skrev 2016-12-03 21:56:01 följande:
    Du får ju gärna återkomma med bra vetenskapliga argument för 12 veckorsgränsen. Är mer än öppen för att ta del av ytterligar information, men det är inte något jag själv hittat. Argumentet om sambandet med flest missfall innan v.12 fungerar nog dock inte riktigt skulle jag säga. För du måste ocskå tänka på vad du sätter den emot, i detta fall handlar dem om huruvida en kvinna ska behöva forsätta bära på ett foster och sedan föda och ha hand om ett barn. Det involverar alltså en annan juridisk person och dennes rättigheter. Därav drar vi i Sverige gränsen vid v.22, för då blir liksom fostret livsdugligt och således betraktas som en egen juridisk person, vars rätt till liv "trumpar" kvinnans rätt till sin kropp. Därför är det intressanta för svensk lagstiftning att veta när den tidpunkten sker, i nuläget säger vetenskapen "inte för v.22". Som sagt, om vi får fram bättre teknologi som kan sänka den gränsen, då får vi utvärdera det då och ändra lagen därefter.

Nja, inte riktigt så. En premature i v.12 är inte livsduglig om livsduglig innebär att överleva som en enskild individ utan att vara beorende av mamman för överlevnad. Inte ens en 22 veckors bebis är det enbart med "moder naturs" godkännande att få leva, den hade aldrig klarat sig utan modern medicin och teknologi. 
    Fast jag säger ju, att detta med att sätta gränsen när barnet kan leva utanför livmodern, är ologiskt och konstigt. Inga andra länder sätter gränsen där. Det är alltid bara vi som ska vara värst. Ett foster är naturligtvis livsdugligt, även om det måste vistas i sin naturliga miljö - alltså livmodern - för att kunna leva i en viss vecka. Annars kan man ju ta ett nyfött barn, hålla det under vatten (vatten är inte dess naturliga livsmiljö längre när navelsträngen är avklippt) och säga att "hoppsan, det dog visst - då var det inte livsdugligt". Det är PRECIS samma sak som att slita ut ett 21 veckor gammalt foster i luften...

Ju mer jag tänker på de sena aborterna vi har i Sverige, desto mer illamående blir jag! 
  • Turandot
    Tyrfing skrev 2016-12-03 22:00:48 följande:
    På vilket sätt var föreståndarinnans snokande bra? 
    På det sättet, att kvinnorna inte kunde missa eller gömma sina graviditeter. Ju förr man vet desto bättre - vare sig man ska planera för barnets födelse eller utföra fosterfördrivning. 
Svar på tråden Sen abort?