Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Sen abort?

Turandot skrev 2016-12-03 21:20:27 följande:
    Den lilla risken för förlossningsskador lär vara försumbar i det här sammanhanget. Dessutom skaffar de flesta kvinnor som gör abort även barn, förr eller senare. Så då utsätter de sig för den risken ändå, bara med ett annat barn. 
    Det är skillnad att utsätta sig för den risk det är att genomgå graviditet och förlossning för ett önskat och välkommet barn än att utsätta sig för den påfrestning det för kroppen att genomgå en graviditet och förlossning av ett oönskat barn.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 21:54:40 följande:
    För att kroppen kommer göra allt för att bevara graviditeten då den inte är redo att föda barn.
    30% av graviditeter slutar i missfall och jag har då inte hittat några uppgifter om att det är skadligare för kroppen med en graviditet som slutar före fullgången tid än en som fortgår.
  • Anonym (anonym)
    Turandot skrev 2016-12-03 21:57:16 följande:
    Men då får dom väl se till att inte BLI gravida då! Eller i alla fall att hålla koll på att mensen kommer varje månad och ser normal ut, så att de kan göra en medicinsk abort i tidigt stadium i stället. 

Ibland tänker jag att det var bättre förr, när det var en annan social kontroll. Jag har t.ex. läst (vet förstås inte om det var så överallt), att när flickor bodde på flickpension förr, eller ogifta kvinnor bodde på sina arbeten (t.ex. som pigor eller sjukhuspersonal), så brukade matmodern/husmodern/föreståndarinnan hålla koll på tvätten av underkläder och lakan, så hon såg att alla fick sin mens varje månad...
    Social kontroll det är alltså detta det går ut på, inget sex för kvinnor om de inte tänker ta ansvar för en eventuell graviditet. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 22:10:14 följande:
    Du kan ju inte jämföra ett missfall med en sen abort. Vid missfall vill kroppen göra sig av med fostret.
    Kroppen vill göra sig av med fostret vid en sen graviditet, de medicinska preparaten stoppar de hormoner som ska till för att graviditeten ska fortgå samt sätter igång förlossning så kroppen tror att det är dags att avsluta graviditeten.
  • Anonym (anonym)
    Turandot skrev 2016-12-03 22:11:32 följande:
    Fast en lika riklig blödning som vid en vanlig mens, med slemhinna och allt, KAN du inte ha haft. Då skulle ju fostret ha följt med ut... Livmoderhalsen är för övrigt tilltäppt med en slempropp under graviditeten, och den går inte förrän förlossningsarbetet startar. Innan dess är det vattentätt mellan livmodern och slidan.

Man har inte mens när man är gravid, eftersom mensen är kroppens process att stöta ut det obefruktade ägget och den livmoderslemhinna som byggts upp för att ta emot ett befruktat ägg. Det enda sättet du skulle kunna ha "mens" när du var gravid, skulle vara om du hade två helt separata uppsättningar av livmödrar och äggstockar... Och inte ens då är jag säker på att det skulle gå att ha mens i den ena livmodern medan den andra förblev gravid, eftersom det krävs en signal från hypofysen också...
    Varje år söker kvinnor vård för svåra magsmärtor där det visar sig att de är fråga om en fullgången graviditet och smärtorna är förlossningen som startat dessa har haft likadana blödningar under hela tiden som de haft när de inte varit gravida. Eftersom det sker att fullgångna graviditeter inte upptäcks så är det inte direkt osannolikt att ett flera graviditeter inte upptäcks förrän efter vecka 18, somliga upptäcks inte för att kvinnan är missbrukare och inte har koll på sin mens, somliga har mens som vanligt osv. 

Hur många skadade foster skulle födas om kvinnor inte fick beviljade sena aborter pga. misskötsel under graviditeten som användande av droger och alkohol, det är ju inte så att den som tvingas behålla en oönskad graviditet kan tvingas att leva på det sätt som inte är skadligt för fostret.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 22:51:25 följande:
    Det utförs ca 38000 aborter per år i Sverige. Helt plötsligt blir 0,48% en hel del friska foster som aborteras väldigt sent.
    Fast sociala skäl kan vara missbruk, hemlös med psykisk ohälsa, kvinnor som lever under svåra förhållande som redan har 4 barn placerade i familjehem, kvinnor med låg kognitiv förmåga..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 23:10:31 följande:
    Ja? Och det kan också vara kvinnor som helt enkelt "ångrat sig".
    Du har belägg för att kvinnor ångrat sig och får beviljad abort efter vecka 18 utan att det föreligger sociala skäl bakom beviljandet?
    Det är ju inte så att en psykiskt instabil person som av misstag blir gravid och bestämmer sig för att behålla inte har skäl till abort om hon efter ett antal veckor kommer till insikt att det inte kommer att fungera, det är ju heller inte så att den som tror att mannen nu kommer att sluta misshandla inte har skäl till abort när hon kommer till insikt att det alls inte blev bättre utan förstår att hon aldrig kommer att slippa mannen om hon föder hans barn.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 23:26:07 följande:
    Jag har belägg för det utifrån min erfarenhet ja.
    Du an väl inte veta förhistorien till varför kvinnor beviljats en sen abort eftersom skälen finns hos Socialstyrelsen och inte hos vårdgivaren, det är ju nämligen sekretessbelagda uppgifter.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 23:30:59 följande:
    Skälen står i journalanteckingar från abortmottagningen.
    Du menar alltså att det står utförligt om vårdtagarens fleråriga kontakt med psykiatrin eller vilket långvarig missbruk patienten har och du trots att du vet detta anser att abortgränsen ska sänkas och dessa ska föda sina barn,
  • Anonym (anonym)
    Mallemamma skrev 2016-12-04 05:58:39 följande:
    Eftersom fostrets ålder är svårare att datera efter vecka 20 tycker jag att felmarginalen borde inräknas i gränsen för livsduglighet, jag har inga fina siffror som du har men finns säkerliken någonstans siffror på hur stor felmarginalen KAN vara. Kan felmarginalen vara så stor som en hel vecka eller två veckor så borde abortgränsen sänkas med så många veckor.

Jag tycker fortfarande personligen att gränsen ska sänkas till vecka 12. Jag har inga vetenskapliga argument för detta så fråga inte varför just vecka 12, det känns bara mer rimligt för mig som både är mamma och gravid. Men argumentet om felmarginalen tycker jag borde vara ett giltigt argument för att sänka gränsen med iaf felmarginalens max antal dagar.
    Fast det är ju fortfarande så att en ytterst liten andel av aborter sker efter vecka 12, och de riktigt sena aborterna sker efter tillstånd. De som inte pga. sitt svåra missbruk, sin psykiska ohälsa eller av andra andra skäl inte upptäckt sin graviditet förrän mycket sent kommer inte för att en lag ändras upptäcka graviditeten före vecka 12 så antalet sena aborter som beviljas skulle ju inte sjunka för att en gräns sänks.
Svar på tråden Sen abort?