Anonym (fel) skrev 2016-12-05 00:43:05 följande:
...
Man må anse vad man vill om aborträtt och kvinnans rätt vs fostrets rätt, men jag tycker det har gått lite "Krig är fred" i argumentationen.
Jo, jag förstår att du tycker det. Men om man försöker dra paralleller mellan aborträtt, husbygge och grottornas tid och när man inte riktigt kan skilja på vad som är åsikter och fakta så förstår man kanske inte de sakargument som förs fram?
För det är rent krasst så, att ett halvfärdigt hus saknar egenvärde trots att någon investerat pengar i det. Och bara för att några överlevde på grottornas tid är det inte önskvärt att vi kom tillbaka till den tidens anda då allt handlade om att överleva dagen och vi inte hade någon annat val än att följa naturens lagar.
För att återgå till sakfrågan, aborträtten, är det riksdagen som stiftar lagar efter otalaiga utredningar från experter. utredningar som bygger på vetenskaplig fakta och inte "jag tycker och tror". De skriver rekommendationer och sen är det upp till riksdagen att följa det eller inte. Det är så det fungerar eftersom vi inte kan ha experter inom varje område i riksdagen, det finns helt inkelt tusentals med platser i riksdagen.
Men det jag undrar över är varför du anser att en abort nödvändigtvis måste vara något svårt, varför du tycker att om det inte är något svårt så är det fel? Jag känner flera som gjort abort som sagt att det inte betytt något speciellt, de brydde sig helt enkelt inte. Några år senare när livet är annorlunda anser de fortfarande samma sak men en abort i den situationen skulle kanske - eller kanske inte, vara en helt annan sak. Poängen är att det inte finns några rätt eller fel känslor. Man ska fasiken inte försöka skuldbelägga på det sätt du gör!
Saken är den att de som kräver de där jobbiga känslorna oftast är samma som anser att man måste ta ansvar för sina handlingar. Abort menar de då inte är att ta ansvar utan "ta ansvar" innebär alltid bara en sak - att föda sitt barn. Det man som abortmotståndare "glömmer" är att de som gör abort
tar ansvar men de gör det kanske på ett sätt "jag" inte hade valt. För alternativet, att låta barn födas och växa upp under mindre bra förhållanden är att INTE ta ansvar! För genom sin handling att inte göra abort fastän man kanske borde, bryr man sig inte tillräckligt om att vilja ge det eventuella barnet de bästa förutsättningarna.