Inlägg från: Liljekonvalj |Visa alla inlägg
  • Liljekonvalj

Sen abort?

Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 10:40:00 följande:

Sjukvård bygger inte på religiösa föreställningar om själar hos foster.

Abort efter vecka 22 görs inte eftersom då är fostret så utvecklat att det är förenligt med självständigt liv utanför livmodern. 

Man kan inte göra en abort efter ett visst antal veckor eftersom det då inte längre är en abort utan förlossning i förtid, förlossningar i förtid startas varje vecka i Sverige, det sker i vecka 29 precis som det sker i vecka 34.

Ja, fast det är ju det jag menar med att begreppet livsduglighet inte håller. För ett barn som föds i vecka 22 kan inte klara sig själv utanför livmodern. Det barnet är beroende av att sjukvården hjälper den att andas osv. Det är alltså inte att bara föda ett barn i vecka 22, börja amma och sen åka hem som alla andra som gått 40 veckor.

Hur ska vi göra med abortgränsen när vi kan rädda barn så tidigt som i vecka 20? Ska vi undvika att rädda dessa barn i respekt till aborterna eller ska tvingas sänka gränsen?

Svara gärna på denna frågan:

Är människovärdet kopplat till utvecklingsnivå?
  • Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 10:54:58 följande:

Att kunna rädda barn i v 20 kommer inte bli verklighet då det är omöjligt att dels förlösa, dels vårda ett så litet barn utan att det får omfattande hjärnblödningar och andra svåra skador.

Vi får väl se. Många trodde nog på första halvan av 1900talet att det skulle vara omöjligt att rädda barn i vecka 22. Men här är vi nu idag.

Men svara gärna på frågan, är människovärdet kopplat till utvecklingsnivå?
  • Liljekonvalj
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-06 10:56:46 följande:
    Tack själv! Jag uppskattar alltid att diskutera med de som tycker annorlunda än mig eftersom det ger nya reflektioner!

Jag vet att en del känner skuld eftersom de inte mår dåligt. Nu har jag inget brett statistiskt underlag eftersom jag inte är tillräckligt nyfiken för att gräva i statistik utan det är vad som framkommit i samtal med bekanta, vänner osv. Problemet är att det är ett så svårt ämne att prata om men när man väl börjat framkommer det att många är rädda för att bli stämplade som lösfotade. Mår de sen inte dåligt så är rädslan stor att de ska bli stämplade även som empatibefriade.  För att man förutsätts må dåligt.
    Av alla jag diskuterat med är det bara en som mår dåligt, resten, ett 20-tal, gör det inte.
    Men som sagt, man kan inte dra några slutsatser av det utan det är bara mina egna erfarenheter.

Jag känner några adopterade och har sett att det inte är så enkelt som många verkar tro. "Varför övergav mamma mig" har präglat deras uppväxt. TROTS att de hamnat i bra, kärleksfulla hem så finns hela tiden den känslan. Dels har jag även läst en del om adoptioner, att dessa barn är överrepresenterade när det gäller tex självmord. Min egna slutsats är att det mycket ofta är en psykisk belastning för barnet att genomgå en adoption och att den belastningen är något som kvarstår hela livet.
    Men sen tror jag inte att man ska inbilla sig att det är en dans på rosor för de föräldrar som adopterar bort sitt barn utan att det även där är ett livslångt trauma.

Min poäng är eg att man inte ska tro att adoption är ett enklare alternativ än en sen abort. För hur ska man i så fall definiera vad som är svårt? Antal drabbade individer? Hur många år någon mår dåligt? Vem mår då, statistiskt sett, sämst? Jag hoppas du förstår tankegången här för jag har lite svårt att sätta ord på det.

Ja det kan nog vara så som du skriver. Att en del är rädda för de stämplarna. Men tillhör inte det de lite äldre? 

Allt fler ungdomar använder abort som preventivmedel istället för kondom ex. Om man plockar bort den etiska och moraliska dimensionen är det ändå problematiskt då abort alltid är förenat med risk för komplikationer.

nej en adoption är inte enkel och där behöver närstående och professionella li bättre på att möta dessa frågor. 
    Men vad är bäst. Att mina föräldrar valde att jag skulle få leva men i ett annat hem, eller att jag inte skulle få leva alls? 

Nu är ju jag, som du kanske förstår, av uppfattningen att även ofödda har ett människovärde och rättigheter. Så med den utgångspunkten blir det svårt att argumentera för att det vore bättre att ta liv än att ge liv och låta det växa upp i ett annat sammanhang. 

Gianna Jessen tycker jag är intressant. Hennes mamma valde att göra abort. Men aborten lyckades inte och hon föddes. Det traumat kan ju ha gjort Gianna hemskt deprimerad "Varför ville min mamma avsluta mitt liv?". Men istället, väljer hon att vara tacksam för att hon överlevde. Jag säger inte att hon haft en dans på rosor. Du kan se en kort snutt av hennes berättelse här:

• Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 11:11:04 följande:
    Det är inte forskning när man bara jämför 80 kvinnor som har gjort abort med 40 kvinnor som fått missfall det är bara en undersökning dessutom säger denna undersökning att kvinnorna som gjort abort mådde psykiskt sämre än snittbefolkningen men kan inte svara på om de redan innan abort mådde psykiskt sämre.

Nu vet ju inte jag vilken forskning du menar, kan du hänvisa till källan?

Jag pratar om Anna Nordal Boren, norsk psykiatriker som gjorde en studie och kom fram till att 20% av alla kvinnor mår dåligt 5 år eller mer efter aborten.

Sen finns Hanna Söderbergs avhandling där hon intervjuade 800 kvinnor som gjort en abort. Hon är själv abortläkare. Hennes slutsats var att över hälften av kvinnorna fick känslomässiga problem efter aborten.

Men det behövs betydligt mycket mer forskning på detta område, samt hur man mest effektivt ger stöd till kvinnor som hamnat i en graviditet som riskerar att avslutas i abort. 

• Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 11:33:53 följande:
    Den norska studien som bara just bara var en liten undersökning och dessutom inte kunde belägga om det fanns psykisk ohälsa innan aborten. 

Och du menar att de förde in missfall även i den studien?

Det är jag inte lika övertygad om.
    I vilket fall har det gjorts alldeles för lite forskning på detta och det bör göras mer. Men tills dess får vi hänvisa till den som finns. 

Men vi kan väl ta Hanna Söderbergs avhandling då med 800 kvinnor. Där över hälften visade sig inte må bra i samband med en abort. 

Det jag vill komma till är att vi kan inte säga att alla kvinnor mår dåligt av en abort, lika lite som vi kan säga att ingen gör det. 
    Abort är alltid förknippat med smärta och risk för komplikationer. Om än så bara fysiska. 

www.metro.se/artikel/emilie-28-gjorde-abort-vi-m%C3%A5ste-prata-om-sm%C3%A4rtan-xr

Och något vi aldrig kommer undan är: Abort är alltid att avsluta en annans liv.
    den viktiga frågan är: Hur mycket värt är denna andres liv?

• Liljekonvalj
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-06 11:42:34 följande:
    Inte vad jag erfarit utan tvärtom, att äldra kan sätta in det i ett större samanhang som gör att de verkligen accepterar att beslutet var rätt.
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 11:23:30 följande:
    Allt fler ungdomar använder abort som preventivmedel istället för kondom ex. Om man plockar bort den etiska och moraliska dimensionen är det ändå problematiskt då abort alltid är förenat med risk för komplikationer.

Abort är aldrig ett preventivmedel så det blir bara fel att du försöker göra det till det. Om man ska vara rädd för alla komplikationer så kan man inte gå utanför dörren, det kan leda till komplikationer om man bryter benet om man halkar på gatan. Vad jag menar är att du använder svepskäl för att argumentera mot aborträtten.

Förutom då att aborterna i de lägre åren sjunker och att de som gör flest aborter är något äldre, väletablerade kvinnor. Men jag kan ha fel om statistiken...Min poäng är att de som förespråkar adoption som alternativ till abort måste inse att det inte heller är en speciellt bra lösning. Problemet i samhället är ringa eftersom det sker ytterst få i Sverige idag. Och jag förutsätter faktiskt att de få som gör det får hjälp på alla möjliga sätt!
    Men vad är bäst. Att mina föräldrar valde att jag skulle få leva men i ett annat hem, eller att jag inte skulle få leva alls? 
    Det där är inget annat än att skam- och skuldbelägga och det måste bort ur diskussionen helt och hållet!
    Jag tycker att det är så fruktansvärt låg nivå i argumentationen att jag oftast helt ignorerar alla andra argument och det alleles oavsett hur bra dessa är.

För om man ska ha den aspekten ska man även fråga sig varför man mördar kossor, inte hjälper alla världens människor att överleva osv.
    Absolut förstår jag det men jag tror att du inte ska argumentera alls? eftersom det blir galet fel. Enligt mig.
    Gianna Jessen tycker jag är intressant. Hennes mamma valde att göra abort. Men aborten lyckades inte och hon föddes. Det traumat kan ju ha gjort Gianna hemskt deprimerad "Varför ville min mamma avsluta mitt liv?". Men istället, väljer hon att vara tacksam för att hon överlevde. Jag säger inte att hon haft en dans på rosor. Du kan se en kort snutt av hennes berättelse här:

" target="_blank">

Det är väl egentligen det som är det problmatiska i alla diskussioner, att man tenderar till att hitta bra argument som stärker sitt eget budskap och ignorerar allt annat. För visst, det är intressant att hon väljer att känna som hon gör men jag är övertgad om att det finns rätt många som valt en annan emotionell väg.

Ja det kan nog stämma som du säger, att äldre kan sätta det i ett större sammanhang. 

Fast det är nog ändå så att abort anses som ett preventivmedel bland en del, ca 30% av alla ungdomar om du ska tro detta från Uppsala Universitet:
    uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:171713/FULLTEXT01.pdf

Jag har själv suttit och pratat med ungdomar (16-17 år) som tycker att abort är ett bra preventivmedel. 

Det stämmer att aborterna sjunker i de lägre åldrarna och det är jätte bra. Det jag vänder mig mot är synen och attityden till abort. 1 av 3 kvinnor i Sverige har gjort eller kommer att göra en abort enligt statistiken. Så om man i tidig ålder får uppfattningen av att abort är ett bra alternativ så är det troligt att när man då i äldre ålder blir oplanerat gravid också gör en abort. 

Jag menade inte att göra dig upprörd. Men jag kan inte heller se att jag skuldbelägger någon. För sanningen är att en abort alltid handlar om att få en annan persons hjärta att sluta slå. om det är skuldbelagt eller inte ligger i svaret på när man får ett männniskovärde. Och jag är verkligen inte ute efter att skuldbelägga någon. Jag vet att de flesta aborter är svåra överväganden i unika situationer, och jag är övertygad om att de flesta önskar att om de kunde välja så skulle de såklart valt att inte ens behöva välja abort utan ha kunnat undvika att bli oplanerat gravid. Men jag kan heller inte vara tyst om sanningen så som jag ser den.

Självklart finns alltid risken vid, ex. en adoption att man mår oerhört dåligt. men ska den risken väga tyngre än möjligheten till liv?
    jag tycker ändå hon säger något rätt bra där i det klippet: vem ska avgöra om jag har god livskvalitet?

fosterdiagnostiken rusar i snabb takt. Och mycket är till godo, det är helt fantastiskt att man redan i livmodern kan operera vissa ofödda barn! 
    Men det medför också att vi allt tidigare kan upptäcka oönskade anlag. 

Så, om vi och när vi kan upptäcka att ett ofött barn med stor sannolikhet kommer få diabetes typ 1. är det ett legitimt skäl att välja abort då? Varför?
    Min syster, min bror och min svärfar har alla den typen av diabetes. Samtliga lever ett härligt och rikt liv. 

eller som vi redan gör idag: bevilja och aborterar barn med gomspalt, i Sverige. Gomspalt är knappast något vi bör anse som något som sänker livskvaliteten då vården är så utvecklad att vi knappt kan se ärren från gomspalten när barnet vuxit upp. 

• Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 11:52:36 följande:
    Förlossning är alltid förknippad med smärta och risk för komplikationer i större grad än en abort.
    Ge mig gärna källa på det, det hade varit jätte intressant att läsa. 

Den forskning jag läst är att abort för med sig fler risker för komplikationer än vid en hälsosam graviditet och naturlig förlossning. 
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 10:57:43 följande:
    Människovärdet hos foster som inte är tillräckligt stor för att klara sig utanför livmodern bestäms av kvinnan som bär fostret. 
    Tack för att du svarade på min fråga. Så många undviker att svara. 

så jag som just nu bär på en liten människa i vecka 7 kan tillskriva mitt barn fullt värde och samma rättigheter som alla andra, men min väninna i vecka 15 kan säga att hennes barn enbart är en cellklump helt utan värde?

när man för ett sådant resonemang, hur tror du att människovärdet kommer värderas för äldre människor där funktionerna börjar avvecklas? 
    Ska de anhöriga få bestämma när gammelfarmor med långtskriden demens och stora vårdbehov inte längre ska behöva leva utan ska få injiceras med en spruta och därmed avsluta sitt liv?
  • Liljekonvalj
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-06 12:03:00 följande:

Liljekonvalj
    Jag måste sticka och jobba så jag hinner inte bemöta ditt långa inlägg på det sätt jag vill.

Jag ville bara poängtera hur jag ser på saken, jag är inte upprörd. Angående det jag skrev om att ignorera. Jag fortsätter ju diskutera med dig så.. Vi står bara väldigt långt ifrån varandra i just den aspekten.

Återkommer med bättre svar ikväll!

Hoppas du får en fin dag på jobbet! :)
    Själv är jag hemma med förhoppning om att penicillinkuren ska börja verka. 

Jag ser fram emot ditt svar! :)

• Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 12:04:40 följande:
    Du får nog allt länka till den forskning som säger att aborter är mer riskfyllt än att genomgå en hel graviditet och förlossning.

I Finland gjordes en studie år 2000 som visade att riskerna är större vid abort än graviditet. Dessvärre har jag inte studien i pdf så jag kan länka den, men här är en bra genomgång av den:

afterabortion.org/2000/abortion-four-times-deadlier-than-childbirth/

Sen får du gärna läsa boken: Handbok om Abort med J.C. Willke som trots sin ålder ändå talar sitt klarspråk. 

"the relationship between induced abortion and outcome of subsequent pregnancies" S. Linn 

"Effects of legal termination on subsequent pregnancy" J.A. Richardson & Geoffery Dixon

"Morbidity and mortality weekly report 42 (ss-6) US department of health and human services

Detta är bara ett axplock, listan kan göras lång. 

Så, varsågod och redovisa dina källor. jag skulle gärna vilja ta del av ditt material

• Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:08:30 följande:
    Men du vet ju Inte om kvinnan kommer utveckla en normal graviditet och få en normal förlossning?

Om jag uppfattat dig rätt så skulle du helst se att det ej var möjligt att få göra abort. DÅ hade riskerna och komplikationerna exploderat. Men det förstår du nog.
    Nej det är sant. Men riskerna att få en ohälsosam graviditet efter en abort ökar drastiskt. Så man påverkar alltså inte bara den graviditet man avbryter, man riskerar att även påverka kommande graviditeter. 

Nej det stämmer inte. Abortlagen kan få vara som den är. Jag är inte politiskt engagerad på det sättet. Min önskan är att man börjar fundera lite mer över när man får människovärde och har rätt till liv. Det är ju synsättet och attityden kring aborter som behöver förändras inte lagen. Samt bättre förebyggande åtgärder.

För precis som du skriver så är det inge vidare med abortförbud och illegala aborter, det förstår alla. 
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 12:12:40 följande:
    Ny sysslar vi ju inte med aktiv dödshjälp trots att vi har fri aborträtt och möjlighet till sen abort vid särskilda skäl så det är ett ickeargument.
    nej, vi gör det inte, än. Debatten om dödshjälp är däremot igång och regeringspartiet M vill tillsätta en utredning om att legalisera det. Så det står snart i farstun. 

Frågan vid livets början och slut är densamma. När har vi ett människovärde? Och är det godtyckligt? 

Tycker du att det är ok att jag i vecka 7 ger mitt barn fulla rättigheter, medan min kompis i vecka 15 inte ser det som något värdefullt?
  • Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:14:32 följande:
    Du undviker ju också att svara på frågor angående ditt påstående om att svensk vård injicerar gift till 34 veckor gamla, friska foster i abortsyfte.
    Jag har svarat så gott jag kan. Jag kan inte uppge min källas namn då hon arbetar på det sjukhus det gjordes.
    Men att Norge valde att i sin lagtext skriva 21+6 som maxgräns och att Sverige valde att inte göra det utan diskuterade istället möjliga sätt att göra det lättare för personalen att inte behöva uppleva obehag när de drev ut ett barn står jag fast vid och stämmer. 
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 12:31:33 följande:
    Du har en antiabortaktivists bok som källa för skador efter abort en aktivist som dessutom påstod att kvinnokroppen förhindrar graviditet vid våldtäkt.

Jag menar inte att handbok om abort har rätt i allt. Men den tar upp en hel rad med internationella oberoende studier som är intressanta i sammanhanget. Och som jag skrev, boken har sina år på nacken, men den presenterar studier som är i samklang med ex. finlands studie STAKES som jag nämnde och andra nyare resultat. 

• Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:33:04 följande:
    Det var faktiskt något nytt att riskerna för att få en ohälsosam nästa graviditet ökar drastiskt eller ökar alls. Jag och mina kollegor på abortmottagningen har aldrig hört detta tidigare. På vilket sätt ökar riskerna? Genuint nyfiken för det är ju på tiden att man börjar upplysa om det om det är så.
    risken för utomkvedshavandeskap ökar efter en abort samt risken att föda för tidigt. Ja det vore väl bra om man kunde vara uppmärksam över sådana saker för de kvinnor som blivit gravida igen efter en abort. Så kan de få rätt vård
  • Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:40:03 följande:
    Sverige har 21+6 som gräns. Ibland görs missbedömningar vid ul och något äldre foster aborteras. I mycket speciella fall KAN senare abort beviljas men då ska det vara fara för moderns liv eller att barnet är mycket sjukt. Jag har varit med om det en gång i v 28. I det fallet fanns det otroligt många särskilda omständigheter som gjorde att detta godkändes. Barnet var svårt sjukt och avled som tur var innan partus.

Men det ges absolut inget gift till barnen och man aborterar inte friska foster i v 34. De barnen klarar sig utmärkt och tas såklart om hand om inte föräldrarna är kapabla till det själva.

Vi får väl helt enkelt bara vara överens om att vi inte är överens :)

Jag kommer inte säga mer om min källa. Sverige och abortklinikerna är inte så stora sammanhang. 

jag säger inte ATT man ger gift till barnet. Jag säger att man diskuterade saken. Och nej, i lagtexten är det inte någon fastslagen maxgräns. Enbart att socialstyrelsen ska göra bedömningar efter v 18. Läs den själv. Sedan är det praxis med v. 22. Men som du själv skriver, undantag görs. Och JA, oftast är det mycket svåra fall där barnet är sjukt. Men det förutsätter inte att det alltid är det. 

• Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 12:44:25 följande:
    Du tycker på fullt allvar att en bok skriven av någon som bestämt sig för att viga sitt liv åt anti-abortrörelsen är något man bör studera och ta på allvar.
    Jag menar inte att bokens argument är att köpa rakt av. Men då den presenterar objektiva och oberoende studiers slutsats i hänseendet komplikationer vid abort vs graviditet är den intressant. 
    Egentligen kan vi strunta i boken och läsa studierna istället. 
  • Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:48:11 följande:
    Det är absolut inga risker som ökar "drastiskt". Och vad menar du att de ska få för vård som de annars inte hade fått?

Nu är jag inte utbildad inom vården så jag kan inte svara på om man kan förebygga det eller ej. 
    såvida den forskning jag läst så är det visst så att riskerna ökar. Jag har redan hänvisat till vissa av de studierna. 

hur kan du så snabbt avfärda det när du inte ens hade hört talas om det innan?

• Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:52:45 följande:
    Det som kvinnan blir upplyst om innan en abort är att det inte utgör någon betydande risk för framtida graviditeter. Denna info grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet.
    Och den beprövade vetenskapen och erfarenhet bör aldrig omprövas när något ny vetenskap presenteras?
Svar på tråden Sen abort?