Sen abort?
Fast där lär det ha bedömts utifrån det psykiska traumat att upptäcka en sen oönskad graviditet utan något stöd kring sig och utan stabil tillvaro i livet.
Fast där lär det ha bedömts utifrån det psykiska traumat att upptäcka en sen oönskad graviditet utan något stöd kring sig och utan stabil tillvaro i livet.
Det är bättre om kvinnor tar till drastiska metoder och tar livet av sig själva om de tvingas behålla en oönskad graviditet? Det är bättre om kvinnor blir svårt traumatiserade av att i månader utsättas för något motbjudande som sker med deras egen kropp?
Tror nog visst att du skulle ha någonting emot det om du visste vad det innebar. Utgår ifrån att du inte har hållt ett barn i v 24 i dina armar eller behövt sitta och vänta på att barnet ska sluta kämpa med sin andning och att hjärtat ska slå.
Om du/ ni inte förstår varför det är viktigt att prata om den faktiska proportionen av sena aborter med sociala problem som skäl i en tråd där en stor del av diskussionen surrat kring mängden och förekomsten av sena aborter som inte är pga fosterskador och dyl., då kan jag tyvärr nog inte hjälpa er mer. Får föreslå att ta en grundkurs i gärna både statistik, retorik samt logik.
Det är 50% som överlever vid vecka 23 för dessa är uppväxten svår eftersom de hamnar mellan stolarna och inte kan börja särskola eftersom de inte fullt upp uppfyller kraven men heller inte klarar av vanlig skola.
Nej, det är det verkligen inte. Som utomstående är allt jag har att förlita mig på
1. vetenskapliga studier
2. statistiska rapporter
3. att de i yrket gör sitt jobb och slår larm om punk 1 och 2 inte alls går ihop med verkligheten
Du fortsätter prata om din erfarenhet. Jag säger inte att du ljuger, men jag har inga belägg för att tro på dig eller behandla det du säger som lika värdefullt som vetenskapliga studier och statiska rapporter. Du är anonym online. Jag vet inte vem du är, jag vet inte vad din utbildning är, jag vet inte om du ens är en bm eller i vården, jag vet inte om du faktiskt har de erfarenheter du säger, jag vet inte om det du säger faktiskt händer så ofta som du påstår osv. Som en logisk och ansvarsfull människa kan jag omöjligen ge vad du säger lika mycket vikt som en vetenskaplig studie eller statistik rapport där vilka som är ansvariga för utgivningen är offentligt, hur de samlade ihop materialet är offentligt, vad som inkluderades och vad som exkluderades är offentligt, vad datan faktiskt var är offentligt, vad resultatet var är offentligt osv.
Det vore helt sinnesjukt om vi, jag som privatperson och framförallt svensk lagväsen, skulle behandla din anonyma berättelse online som likvärdigt med vetenskapliga studier och statistiska rapporter.
Som sagt, ser mer än gärna att du och dina kollegor tar ert ansvar och slår larm eller går ihop och samarbetar för att få fram en riktig rapport på detta, men det verkar ju inte hända då du anser att det på något sätt är mitt ansvar (???).
Olof Lagercranz och hans forskning.
Olof Lagercranz och hans forskning.
Du har inte läst varken inläggen jag citerade eller vad jag egentligen skriver.
Det handlar inte om MIN åsikt. Det är inte MIN åsikt som är av betydelse för någon annan. Men jag säger att vad "B" skriver inte kommer påverka min åsikt, eller svensk lagväsen. För någons anonyma kommentarer online väger noll i jämförelse med det bevis vi redan har.
Det har inget att göra med att min åsikt är av större betydelse, men att min åsikt (som utomstående dessutom) är baserad på den forskning och den statistik som finns tillgänglig. Jag kan inte och kommer inte basera min åsikt på vad någon skriver online utan någon backning mer än "sin egen erfarenhet".
Senare forskning visar på precis samma sak en stor andel av de tidigt födda barnen som överlever får funktionshinder som begränsar dem genom hela livet, det är också därför det görs artiklar över de som klarat sig bra eftersom det är så sällsynt.