• Anonym (B)

Sen abort?

blairw skrev 2016-12-03 23:45:34 följande:

Det är ett helt legitimt argument du är fullt fri att lämna in som motion till riksdagen. Räkna dock med att du kommer behöva backa upp förslaget med rejält, vilket är helt riktigt och viktigt, annars öppnar man upp för att inskränka på kvinnors rättigheter baserat på personliga erfarenheter. Men om du kan sätta ihop en vetenskapligt och medicinskt backad motion så go for it!

Ja visst. De har ju precis lika lite klinisk erfarenhet av saken som du så det känns ju lovande.

Tror man måste ha upplevt detta för att kunna tänka utanför statistik och siffror. Har ingen lösning eller ens förslag på förändring. Ville bara belysa hur det faktiskt ser ut och att det inte alltid är ett etiskt försvarbart handlande utifrån barnets perspektiv.
  • Anonym (B)
    blairw skrev 2016-12-04 00:06:17 följande:

Nja, fast nej. De tar ju in folk med klinisk erfarenhet också att agera som experter och få ge sitt utlåtande, samt vad forskningen säger. Vilket de borde göra för att få en bättre helthetsbild, men det borde inte vara folk med enbart klinisk erfarenhet som tar besluten. 

Nej men deras åsikt borde definitivt väga tyngre än den gör. Är övertygad om att vem som helst hade fått en annan syn på saken om de bara sett dessa små med egna ögon.
  • Anonym (B)
    Turandot skrev 2016-12-04 10:36:53 följande:

Precis det jag just skrev! Vilket KONSTIGT nyckeltal hon räknade ut! 

Ja det känns lönlöst att tala om procent här. Det aborteras fortfarande foster som lever då de kommer ut. Det ska inte belöna vara så för en enda kan man tycka. Genom att sänka gränsen med bara ett par veckor minimeras risken att man felbedömer ålder på graviditeten. Att ha en abortgräns vid 20 veckor är även det väldigt generöst.
  • Anonym (B)
    Yrla88 skrev 2016-12-04 12:35:33 följande:

I Storbrittanien , Holland och Nederländerna är abort tillåtet till vecka 24. Har inget emot de faktiskt. Fostret får medvetande vecka 24 och anses väl livsdugligt så efter de är de väl fel med abort.

Tror nog visst att du skulle ha någonting emot det om du visste vad det innebar. Utgår ifrån att du inte har hållt ett barn i v 24 i dina armar eller behövt sitta och vänta på att barnet ska sluta kämpa med sin andning och att hjärtat ska slå.
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 12:56:19 följande:

Klarar man inte av att arbeta med sena aborter så får man väl återgå till sjuksköterskeyrket. Abortlagar är inte till för personalen den är till för att det inte ska födas barn som är oönskade.

Väntade bara på att den här idiotiska kommentaren skulle komma.

Ska säga dig en sak. Ingen jag jobbar med mår väl över att behöva ta hand om så stora foster som lever efter aborten. (Jo en skk, hon lägger in de i kylen innan de ens har dött. Hon har

noll empati och borde bytt jobb för länge sedan).

Jag gör mitt jobb. Mitt jobb är att stötta kvinnan i hennes beslut och finnas där för henne. Och jag gör ett jävligt bra jobb. Men det betyder inte att det psykiskt inte är tufft att ta hand om dessa sena aborter. Vi gör det vi ska, sen går vi hem och mår dåligt över det. Känner man ingenting över att handskas med en sådan situation är man på fel plats. Då skulle jag inte kunnat vara en bra förlossningsbm heller för då hade jag helt saknat empati och medmänsklighet.

Vi får tyvärr ingen stöttning i dessa situationer heller. Och de som inte vill utföra aborterna åker ut från avdelningen och förlorar jobbet.

Så kom inte med ditt skitsnack om "att klarar man inte av jobbet får man byta". Jävligt lätt för dig att säga som troligen aldrig varit i kontakt med foster i denna storleken.

Som jag sagt innan. Det är fullt möjligt att sänka abortgränsen något för att eliminera risken att levande barn föds. Tror inte någon normalt funtad kvinna vill abortera ett foster som faktiskt lever. Tror inte många ens tänker tanken att det finns en möjlighet att det gör det.
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:06:11 följande:

Det är alltså skillnad på att hålla ett foster som har synbara fosterskador än att hålla ett foster som ser normalt ut? Foster vid sen abort kämpar inte med sin andning eftersom deras lungor inte är funktionella.

Hur kan du, som uppenbart inte har någon erfarenhet av detta, sitta och tro dig veta hur det går till?

Jo, foster i sena veckor gör andningsrörelser. De KÄMPAR med att få luft, just för att deras lungor är omogna. Hade de inte fått någon luft alls så hade inte deras lilla hjärta orkat slå i en timme efter framförandet.
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:03:18 följande:

Nu är det ju inget tvång att arbeta på en förlossningsavdelning om man inte anser att man klarar av alla arbetsuppgifter som ingår. 

De flesta sena aborter utförs på gyn av ssk.
  • Anonym (B)
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 13:13:17 följande:

Du tror? Men du vet inte, men du vill gärna sprida det.

Var finns fakta som stöder det du skriver här?

Läs tråden så får du din fakta. Tror du inte på vad som skrivs kan du ju fortsätta leva i den tron.
  • Anonym (B)
    Yrla88 skrev 2016-12-04 13:13:03 följande:

Jag är inte okänslig och okunnig men jag tänker mer på kvinnan och ibland är abort bättre både för fostret och kvinnan.

Alla organ och kroppsdelar är på plats väldigt tidigt i graviditeten, redan vecka 9-10 typ! Förstår inte varför vissa hakar upp sig vilken vecka aborten utförs i, varför är ett foster mer värt i vecka 19 än vecka 10? Dubbelmoral usch!

Personligen har jag bara åsikter om de aborter som utförs efter v 21. Det är i den veckan fostret tyvärr kan leva efter aborten.
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:20:42 följande:

Sjuksköterskor är inte förlossningsutbildade.

Nej det vet jag. Vad vill du ha sagt med det?
Svar på tråden Sen abort?