• blairw

Sen abort?

Anonym (B) skrev 2016-12-03 23:29:48 följande:
    Att sänka abortgränsen med två veckor skulle innebära att vi fortfarande har en generös abortgräns men också att risken att levande foster aborteras minskar betydligt.
    Det är ett helt legitimt argument du är fullt fri att lämna in som motion till riksdagen. Räkna dock med att du kommer behöva backa upp förslaget med rejält, vilket är helt riktigt och viktigt, annars öppnar man upp för att inskränka på kvinnors rättigheter baserat på personliga erfarenheter. Men om du kan sätta ihop en vetenskapligt och medicinskt backad motion så go for it!
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 23:50:34 följande:
    Ja visst. De har ju precis lika lite klinisk erfarenhet av saken som du så det känns ju lovande.

Tror man måste ha upplevt detta för att kunna tänka utanför statistik och siffror. Har ingen lösning eller ens förslag på förändring. Ville bara belysa hur det faktiskt ser ut och att det inte alltid är ett etiskt försvarbart handlande utifrån barnets perspektiv.
    Nja, fast nej. De tar ju in folk med klinisk erfarenhet också att agera som experter och få ge sitt utlåtande, samt vad forskningen säger. Vilket de borde göra för att få en bättre helthetsbild, men det borde inte vara folk med enbart klinisk erfarenhet som tar besluten. 
  • blairw
    Anonym (nä) skrev 2016-12-04 00:12:34 följande:
    Jo. Fast vecka tolv används ju i många länder. Är deras forskare och experter sämre än våra? Eller är det bara så att här i Sverige har vi alltid rätt och alla andra länder är dumma i huvudet??
    Andra länder behöver ju inte nödvändigtvis ha samma kriterier för hur de ska utvärdera frågan eller angående vad vad liv innebär. Om man inte har samma kriterier så kollar man inte på samma bevis. 
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 00:17:21 följande:
    Nej men deras åsikt borde definitivt väga tyngre än den gör. Är övertygad om att vem som helst hade fått en annan syn på saken om de bara sett dessa små med egna ögon.
    Men du gör antagandet att alla med någon sorts klinisk erfarenhet absolut skulle argumentera för det du gör. Alla gör inte det idag bland de med klinisk erfarenhet, och jag tror därav inte vem som helst hade fått en helt annan syn på saken om de fick den erfarenheten, en del säkert men inte alla. 
  • blairw
    Anonym (nä) skrev 2016-12-04 00:37:57 följande:
    Jo det har du ju helt rätt i. Fast det är ju lite det jag menar. Det kanske är tid att omvärdera lite när ett liv verkligen börjar. Jag har svårt att tycka att det är ok att a orter ett friskt foster i vecka 21 när ett barn faktiskt kan födas och räddas två veckor senare.
    Visst, det kan man säkert argumentera för. Men det svår blir just att komma upp med en gräns som har någon slags betydelse och känns övertygande. Din föreslagna gräns här är när det är två veckor tills att fostret kan anses livsdugligt, varför just 2 veckor? Vad baserar vi det på? Varför inte en, eller tre, eller fem veckor? Det blir liksom lite luddigt när man kommer in på en gräns som inte verkar baserat på något av substans. 
  • blairw
    Mallemamma skrev 2016-12-04 05:58:39 följande:
    Eftersom fostrets ålder är svårare att datera efter vecka 20 tycker jag att felmarginalen borde inräknas i gränsen för livsduglighet, jag har inga fina siffror som du har men finns säkerliken någonstans siffror på hur stor felmarginalen KAN vara. Kan felmarginalen vara så stor som en hel vecka eller två veckor så borde abortgränsen sänkas med så många veckor.

Jag tycker fortfarande personligen att gränsen ska sänkas till vecka 12. Jag har inga vetenskapliga argument för detta så fråga inte varför just vecka 12, det känns bara mer rimligt för mig som både är mamma och gravid. Men argumentet om felmarginalen tycker jag borde vara ett giltigt argument för att sänka gränsen med iaf felmarginalens max antal dagar.
    Problemet är att i dagsläget är denna "felamarginal" du pratar om i princip noll. Det finns exempel på foster som fötts för tidigt och klarat sig, ja. Men det är så himla himla få i sammanhanget att de inte ens förändrar någonting i statistiken. 
  • blairw
    Turandot skrev 2016-12-04 10:35:45 följande:
    Fast det nyckeltalet är ju meningslöst. Vi har förfärligt många aborter i Sverige överhuvudtaget ja, så inget blir bättre av att de senare aborterna är en liten procent av samtliga. Man måste titta på absoluta tal, och då är det en förfärande mängd småbebisar som får avlida under fasansfulla omständigheter. 

Jämför:

"Ja vi har tusen mord i Sverige varje år, men det är i alla fall bara 1, 5 procent av alla dom mordoffren som lidit någon längre tid innan de dog. Så det är lugnt."
    Turandot skrev 2016-12-04 10:36:53 följande:
    Precis det jag just skrev! Vilket KONSTIGT nyckeltal hon räknade ut! 
    Om du/ ni inte förstår varför det är viktigt att prata om den faktiska proportionen av sena aborter med sociala problem som skäl i en tråd där en stor del av diskussionen surrat kring mängden och förekomsten av sena aborter som inte är pga fosterskador och dyl., då kan jag tyvärr nog inte hjälpa er mer. Får föreslå att ta en grundkurs i gärna både statistik, retorik samt logik. 

• blairw
    Turandot skrev 2016-12-04 10:30:36 följande:
    Nej du, den gubben går inte. Dra inte in mig i det där bara för att jag har hål mellan benen. 

Och sedan tycker jag att det du skriver är förfärligt. Du tycker alltså att barnmorskor och annan personal ska vänja sig av med känslor av empati, instinkten att vårda småbebisar o.s.v.? Vill du själv bli vårdad (och att din bebis ska bli vårdad) av en barnmorska som lyckats kyla ner sin själ, den dag du ligger där och ska föda ett (önskat) barn?

Och jag upprepar igen, att det BEHÖVS ingen mer forskning, för det finns ingen anledning att tillåta så sena aborter hur-eller-hur. Det är nästan bara vi i hela världen som gör det, och det är en SKAM! Vi skulle kunna ha 12 veckor som de flesta andra länder (som tillåter abort överhuvudtaget), och sedan kanske fyra veckor till för de extremt ömmande fallen. Men då ska det inte heller räcka med, att mamman skäms för att lägga ut bilder på ett barn som saknar en hand på Facebook. Då behöver hon lära sig veta hut känner jag...
    Ja men visst, välj att fokusera på den första meningen i hela mitt inlägg och ignorera allt annat jag skrev.

Du fortsätter ignorera alla min argument och forsätter upprepa dina samma argument, antingen förstår du inte vad jag skriver eller så är du inte intresserad - men vad är då din poäng med att sitta här i en diskussionstråd om du endast är intresserad av dina egna argument och väljer att ignorera det mesta andra skriver till dig? 
  • blairw
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 13:13:17 följande:
    Du tror? Men du vet inte, men du vill gärna sprida det.

Var finns fakta som stöder det du skriver här?

Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:16:09 följande:
    Läs tråden så får du din fakta. Tror du inte på vad som skrivs kan du ju fortsätta leva i den tron.
    Lena, ja - dessa ("B", "turnadot", "TS" mfl.) de tror väldigt mycket men har inte mer än "sin egen känsla" eller sin egen erfarenhet att gå på (och just det, artiklar från Pingstkyrkans egna tidning) att backa upp vad de tror på. 

Däremot finns det fakta och siffror, som jag har postat flera gånger. Om du vill läsa de utan att bläddra igenom 20 sidor kan du trycka på "visa endast" under mitt debattnamn. 
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:38:35 följande:
    Hur vet du det? Tror du att det dokumenteras någonstans att fostret som kom ut misstänks vara äldre än vad som ul visat? Nej såklart inte.

Det finns ingenstans! Det är bara vi som jobbar med det som ser det. Inte ens läkarna bryr sig för hur ska de kunna hantera att de daterat fostret fel? Bättre att ignorera och blunda för det.
    Men som jag sagt flera gånger; om det är så läget är så är det väl upp till er att göra någon ändring för det. Då menar jag något annat än att sitta och kasta paj anonymt online. Om detta faktiskt händer i den utsträckning ni påstår, dokumentera det. Samla ihop material för evidens. Samla ihop er flera (mer än ni två som sitter och kommenterar konstant och ignorerar all fakta och statistik pga er "kliniska erfarenhet"). Kontakta forskare på ämnet som kan bidra med sitt utlåtande och kanske intresserade av att dra igång en ny rapport eller studie på det hela. Gör allt detta om det verkligen är så illa som ni påstår, försök bidra till förändring. Det är ett jävla jobb att göra (har själv skrivit både rapporter, studier och gjort utlåtanden för andras rapporter), men om det är något som man anser är viktigt så ser man till att det blir gjort. 

Jag har upprepat flertalet gånger att kommer ny forskning (eller teknologi) ut som kan förändra läget idag angående när vetenskapen anser ett foster vara livsdugligt, då omvärderar jag gladeligen min egen ståndpunkt och tror Sveriges lagväsen gör detsamma. Men varken jag eller lagväsendet kommer nog inte ta till sig vad två anonyma personer sitter och påstår online utan något mer belägg än att ni påstår att det är så.

Så min misstanke är att ni inte kommer göra allt detta jobb, dels för ni fortsätter ignorera statistiken - ni anser att man ska se bortom siffrorna. Förstår ni inte varför statistik och siffror är en viktig del i sådana här beslutstaganden så kommer ni inte ha en chans att påverka förändring för ingen kommer ta er seriöst. Jag gissar också att ni tycker det är rätt nice att kunna sitta anonymt online och diskutera och raljera utan att behöva bidra med mer evidens än ert ord, att göra detta på riktigt skulle innebära att faktiskt samla på allt material som evidens och inte bara säga "såhär är det". 
Svar på tråden Sen abort?