Inlägg från: Anonym (fjäriln) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fjäriln)

Sen abort?

Anonym (Håller med TS) skrev 2016-12-05 12:52:58 följande:
    Så klart barnet vill leva. Det är en grundläggande drivkraft för allt liv.

Blir så trött på alla dessa som försvarar rätten att ta bort ett foster med vetenskapliga argument. Det är ju en etisk fråga där man tar ställning baserat på vetenskap, men även till andra parametrar.  En etisk bedömning har alla rätt att göra utifrån sin livsåskådning.

Obehagligt när man resonerar att man inte kan bevisa att foster kan känna smärta. Det viktiga är ju att UTESLUTA att fostret känner smärta,
    Vad ska man grunda lagar på om inte vetenskap? Etik och moral?
    Då ligger du rätt pissigt till därför att det är inte självklarhet att det är DIN etik, moral och livsåskådning som ska ligga till grund. Sharialagar kanske vore rätt trevligt? JA, för inställningen vad lagar ska grunda sig på gäller inte enbart aborträtt utan gäller överlag. Man kan helt enkelt inte välja och vraka lite som det passar sina egna syften.

Du behöver förhoppningsvis inte genomgå en sen abort men om valet står mellan det eller ett liv i plågor så är valet inte lika enkelt. Väljer du ett liv i plågor är du i mina ögon mycket inhuman eftersom du påtvingar en människa ett plågsamt liv. Du anser att jag är inhuman som önskar skona andra människor från plågor så långt det är möjligt.

Och jag förtydligar: det är INTE enbart fysiska plågor jag menar utan handlar även om psykiska som tex att växa upp som ett oönskat barn. Eller växa upp som adoptivbarn med frågan  "varför ville mamma inte ha mig" som alla adoptivbarn har.

Som jag ser det handlar det i mångt och mycket om att välja det som orsakar så lite smärta som möjligt: antingen abort där man inte på något sätt kunnat visa att smärta förekommer eller ett liv som otroligt ofta innebär många och svåra plågor och inte bara för själva barnet utan det påverkar även föräldrar, syskon, far- och morföräldrar. Som tär otroligt mycket på samhällsresurser, dessutom i tider då vi inte ens har råd med de behövande samhället redan har!
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (Håller med TS) skrev 2016-12-05 15:10:22 följande:
    Men för kvinnor som upptäcker graviditeten sent är adoption ett mycket bättre alternativ. För hur skulle de gjort om graviditeten upptäckts i V 26 eller v 28? Någonstans är det för sent med abort. 

Och det vet du för att du själv adopterat bort ett barn eller två? För att det är precis därför det sker sena aborter pga att "de vill"?

Jag är fullt och fast övertygad om att varje människa är kapabel att fatta rätt beslut för vad som är rätt för DEM och inte för att passa dina åsikter.
  • Anonym (fjäriln)
    Påven Johanna II skrev 2016-12-05 16:17:17 följande:
    Jag är för möjlighet att göra abort, men emot Sveriges alltför generösa och därmed obehagliga abortgränser.
    På vilket sätt tycker du att de är alltför generösa?
  • Anonym (fjäriln)
    Påven Johanna II skrev 2016-12-05 16:32:41 följande:
    Jag anser att abortlagen är föråldrad i och med att allt tidigare födda kan räddas till livet. Jag tycker att vi borde ha en abortlag enligt norsk modell med fri abort fram till och med vecka 12 och särskild dispens några veckor därutöver.
    I tråden framgår det klaart varför lagen är som den är, om levnadsduglighet etc. men tråden är megalång och plöja igenom den begär jag inte av någon.

Jag tackar i alla fall för att du delar med dig av din åsikt fastän jag inte håller med dig i sak! Solig
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (Håller med TS) skrev 2016-12-05 16:20:36 följande:
    Att göra en sen abort är ett val man gör. Så det är något man vill givet de förutsättningar man har. Tyvärr ges sällan alternativet att adoptera bort vid sen rådgivning inför abort. Vilket gör att det sällan blir ett alternativ.  
    Rätt beslut är liksom givet ett kontext av möjliga alternativ. 

Och jag tror många kvinnor skulle må bättre av att adoptera bort ett barn än att ha ångest över att man tagit bort ett barn sent.

Sen har jag rätt att ha en åsikt - det är ett diskussionsforum
    Precis det är ett val.
    Det kan vara av sociala skäl - man vet att det bara inte går. Det kan lika gärna vara av medicinska skälv, att det är ett skadat barn. Vad är bäst - kortvarig smärta eller livslång smärta? Evåra val vi ställs inför...

Att en adoption är ett bra och ångestfritt alternativ är inte sant någonstans. Om du inte vill läsaa torra faktabaserade texter kan du åtminstone titta på tv4as serie som handlar om bortadopterade barn. Försök insupa de mammornas ångest.
    Projicera således inte dina önskningar på dessa mammor utan lyssna på det de säger!
  • Anonym (fjäriln)
    blairw skrev 2016-12-05 16:50:19 följande:
    Orkar inte längre kommentera i tråden. Blir ledsen över att folk saknar empati, frustrerad över att man vägrar ta till sig
    blairw
    För mig har det haft stor betydelse det du skrivit i tråden. Jag har sett andra sidan, varför en sen abort många gånger är en nödvändighet. Jag har mina skäl, andra har andra orsaker att fatta samma beslut som jag.

Jag är otroligt tacksam att det finns sådana som dig som kan försvara MIN rätt men som  har en mer vetenskaplig argumentation.

Stort tack!
    Hjärta
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (uhm) skrev 2016-12-05 20:28:15 följande:
    Alltså... jag tror inte man har ett val där? Sjukvården måste väl iallafall försöka rädda barnet? Om inte så kan inte tänka mig föräldrar som är inställda på att få ett barn just då skulle tacka nej till räddningsförsök. Ända fram tills den stunden har ju dom förmodligen sett fram emot att bli föräldrar och tror det överväger risken för någon slgs skada just då
    Läkarna räddar inte liv till varje pris längre. Tack och lov. Det var så på 70-80-talen varpå instutitionerna fylldes av vårdpaket ingen ville ha. För i den här debatten om skadade barn måste man inse EN sak: att DS är att betrakta som hyfsat friskt men att det de fakto finns de som inte vill, kan eller har förutsättningarna för att ta emot ett handikappat barn.
    Sen kan vi önska att samhället ser annorlunda ut, att det är mer tillåtande, men det är faktiskt en helt annan diskussion.

Ställs man inför den situationen som du beskriver, väger föräldrarnas resonemang in. Läkarna kan faktiskt rekommendera att inte fortsätta med livsuppehållande åtgärder men hävdar föräldrarna det motsatta följer läkarna det. MEN när situationen är mycket allvarlig följer många och långa diskussioner med många läkare därför att det är viktigt för vården att föräldrarna förstår vården och godkänner den oavsett om det blir vård eller icke-vård.

• Anonym (fjäriln)
    Kimpalicous skrev 2016-12-05 20:13:26 följande:
    Tycker det är rent ut sagt mord. Förstär inte hur man kan göra abort så sent. Det är fruktansvärt!! Dock tycker jag inte heller det är okej att göra abort när hjärtat börjat slå..
    Är det bättre att låta någon födas för att straxt därpå dö?
    Dör man av hjärtsvikt tex så kvävs man, något som är extremt ångestframkallande. Låter det humanare kanske?
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (uhm) skrev 2016-12-05 21:16:42 följande:
    Håller med dig fullständigt i allt här. Menade mer bara att min gissning (och det är absolut inget mer än en gissning) är att i just den situationen som föreslogs så vill nog föräldrarna försöka rädda om det går. Men det är inte ett dugg jämförbart med någon som bestämt sig för abort, så ser inte riktigt poängen med den personen förde in det i diskussionen
    Bra att du inte missförstod dig, att det blev så att jag svarade både dig och den du svarade.

Jag blir rätt irriterad över att man försöker göra abortfrågan till en fråga om DS eller inte, det har inte heller med saken att göra.

• Anonym (fjäriln)
    Anonym (fel) skrev 2016-12-06 00:28:26 följande:
    Är det inte du som har svårt med detta? Hur foster reagerar eller inte reagerar är fakta, men huruvida det är etiskt rätt att döda foster eller inte, det är åsikter.

Och parallellen till husbygget förstod du inte heller? Inser du att vissa människor kan värdesätta något för vad det kommer att bli?
    Du kommer ingenstans med ditt mästrande.
    Jag förstod husbygget men håller inte med helt enkelt. Det halvfärdiga huset har någon investerat i men har inget värde i sig utan tvärtom, det belastar omgivningen istället. Att dra paralleller med husbygge anser jag är smaklöst.

Och nej, jag har inte svårt att förstå men många bortser helt från fakta utan ser bara sin egen etik, egen moral.

Svar på tråden Sen abort?