Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Sen abort?

Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:38:35 följande:
    Hur vet du det? Tror du att det dokumenteras någonstans att fostret som kom ut misstänks vara äldre än vad som ul visat? Nej såklart inte.

Det finns ingenstans! Det är bara vi som jobbar med det som ser det. Inte ens läkarna bryr sig för hur ska de kunna hantera att de daterat fostret fel? Bättre att ignorera och blunda för det.
    Det finns statistik på hur få av de riktigt förtidigt födda barnen som inte får livslånga svåra handikapp, det är nämligen väldigt få som klarar sig utan bra och utvecklas normalt.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:50:36 följande:
    Tror också att det har att göra med att man som bm är så inriktad på att göra allt i sin makt för att få ut ett friskt och välmående barn. Det är otroliga kontraster mellan en normal förlossning och en sen abort.
    Då är det heller inte ok med sena aborter pga. fosterskador där barnet kan överleva och kräva assistenter dygnet runt under hela sitt, liv för dessa barn kan ju också tas om hand av socialtjänsten precis som de oönskade som föds av som trots sociala skäl inte ska kunna få en sen abort.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:56:36 följande:
    Fast det var ju inte det vi pratade om. Utan om att det finns foster som aborteras i veckor senare än 21+6 och alltså skulle ha en chans till överlevnad. Men detta finns ingenstans för det är ingenting man pratar om.

Dessutom är chanserna att få ett fullgott liv som född i v 23-24 betydligt större idag än för 20 år sedan. Den chansen är absolut inte obetydlig som den möjligtvis var när svensk abortlag grundades. Det finne helt klart anledning till att ifrågasätta den höga gränsen idag. Etiskt sett.
    Det är 50% som överlever vid vecka 23 för dessa är uppväxten svår eftersom de hamnar mellan stolarna och inte kan börja särskola eftersom de inte fullt upp uppfyller kraven men heller inte klarar av vanlig skola.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 14:08:27 följande:
    Det är rätt skrämmande hur man som du kan se dig som mer korrekt än någon som lever i detta varje dag.
    Säger mer som dig som människa. Du kan ta dina siffror och ...
    Jag kommer fortsätta se till de (enligt dig) obetydligt få foster som behöver leva efter en abort. Varken du eller jag kan säga om de är medvetna, känner smärta.

JAG anser att det är fel, både mot fostret, föräldrarna och vårdpersonal att abortera i så sena veckor utan att medicinsk indikation finns.
    Det vi ser är så pass mycket mer betydelsefullt än dina siffror och din statistik någonsin kommer bli.
    Och då får jag väl hoppas att du och dina arbetskamrater gör något åt situationen, dokumenterar och lämnar in detta till i första hand till den etiska nämnden på sjukhuset så att den kan gå vidare och så att nya riktlinjer utformas för arbete med sena aborter och i slutänden förändrade abortregler om det är det som den etiska nämnden anser är tillrådligt.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 14:11:14 följande:
    Och det uttalandet baserar du på vad exakt?
    Olof Lagercranz och hans forskning.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 14:29:45 följande:
    Men du. Överdrivet du inte nu? Jag har bara sagt hur det går till. Inget mer.
    Du vill bara berätta hur det går till och vill att reglerna ska ändras men du är inte villig att belägga fakta till berörda instanser för att reglerna ska förändras?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 14:29:45 följande:
    Men du. Överdrivet du inte nu? Jag har bara sagt hur det går till. Inget mer.
    Det är alltså egen känsla som ska stifta lagar inte belagda vetenskapliga fakta.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 14:36:35 följande:
    Men lilla du, han dog 2002. Du tror inte forskningen och vården har utvecklats sen dess?
    Senare forskning visar på precis samma sak en stor andel av de tidigt födda barnen som överlever får funktionshinder som begränsar dem genom hela livet, det är också därför det görs artiklar över de som klarat sig bra eftersom det är så sällsynt.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 14:36:35 följande:
    Men lilla du, han dog 2002. Du tror inte forskningen och vården har utvecklats sen dess?
    Då får du väl läsa EPIcure-studien
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 14:40:20 följande:
    Han var ju inte ens läkare!
    Hugo Lagercrantz är den jag menar
Svar på tråden Sen abort?