• blairw

Sen abort?

Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 15:25:19 följande:
    Då kan jag tycka att det blir ännu viktigare att skydda sig när man har sex och att regelbundet ta graviditetstest. Om du gör det bör du upptäcka en graviditet och hinna avsluta det innan vi. 12, senast v.16. Då kommer du inte att behöva göra en abort efter v.20.
    Ibland felar graviditetstest, ibland får man regelbundna blödningar trots att man är gravid, ibland felar preventivmedlet trots att man använt det korrekt - detta och en massa fler anledningar kan göra att man inte har någon anledning att misstänka graviditet och därav upptäcker den sent. Det är för dessa som det finns möjlighet till att söka tillstånd för abort efter v.18. Majoriteten av alla oönskade graviditeter avslutas innan detta; 98.5% av alla graviditeter avslutas innan v.18. 93% avslutas innan v.12 till och med. Det är 1.5% som avslutas efter v.18. Utav dessa 1.5% avslutas majoriteten pga skador på fostret, endast 0.47% av alla aborter sker efter v.18 pga 

Denna möjlighet till sen abort existerar för dessa 0.47% som kanske inte upptäckte sin graviditet pga anledningar såsom regelbundna blödningar trots att man är gravid, felande preventivmedlet trots att man använt det korrekt, falskt negativ på grav. test m.m. 
  • blairw
    Mallemamma skrev 2016-12-04 15:58:05 följande:
    Jag har läst dina inlägg som fakta och har förstått att jag inte vet din personliga känslomässiga inställning till abort.

Jag tycker allt du skriver är logiskt och jag förstår också att gränsen som är satt är satt på så sätt för att om man sätter gränsen tidigare behövs väldigt många argument för att inte sänka gränsen ytterligare.

Rent logiskt och faktamässigt skulle det vara konstigt att ändra gränsen till t ex vecka 20 utan att ha någon anledning, för då måste så många argument besvaras om varför just den veckan, och inte tidigare eller totalförbud.

Därför hade det varit intressant att se om det finns någon statistik på felmarginal på fostrets ålder för det känns som att det kunde vara ett giltigt argument för att sänka gränsen lite.

Det är det jag försöker säga, att jag förstår allt du skriver, jag förstår logiken i beslutstagandet, men som både gravid och mamma har jag svårt att känslomässigt acceptera det (och känslor har inte alltid logik). Jag har inga bra argument för att sänka gränsen till vecka 12, men det är min instinktivt känslomässiga personliga gräns för abort.

Kanske vänder du någon med dina faktainlägg, men förmodligen inte dom som deltar i "debatten". Inläggen verkar vara baserade på mestadels känslomässiga anledningar och erfarenheter. Men jag tror många läser dina inlägg och säkert någon som fått en annan syn på det, iaf delvis.

Jag har lärt mig en hel del av dina inlägg, och kan bättre förstå varför lagen ser ut som den gör, men som sagt, mina modersinstinkter har ändå väldigt svårt att acceptera abortgränsen, i mitt dagsläge.

Så tack för dina inlägg, jag läser, jag förstår, jag håller med faktamässigt och lokigmässigt, men jag är av annan känslomässig åsikt.
    Såklart att det kan vara en ännu svårare fråga om man själv är gravid, mår bra trots att man själv en gång funderade på abort. Precis som någon som har barn med någon form av funktionsnedsättning eller sjukdom kan har jättesvårt att ta in diskussionen kring att man väljer bort foster som har vissa sjukdomar eller funktionsnedsättningar. För att det krockar med våran egen verklighet. Framförallt när det gäller så känsliga saker som föräldrar och barn, finns nog få föräldrar som inte skulle gå igenom eld för att skydda sina barn. En diskussion om dessa saker blir ju liksom ett slags indirekt hot (om än bara teoretiskt) mot sitt barn. Det förstår jag både intellektuellt och som en kännande människa. Och det är fritt fram för alla er som känner så att känna så, men mina motsättningar är allra främst mot de som använder dessa helt känslomässigt baserade argument som tillräcklig anledning för att ändra i lagstiftningen. Som till och med säger att vi borde helt se förbi alla siffror och vetenskap och endast gå efter detta. Det funkar för oss på individnivå; vad vi själva fattar för beslut för oss som personer, men det funkar verkligen inte när det handlar om att ta beslut som påverkar alla kvinnor i Sverige. Så jag har inga problem med att du känner så och att det främst styr din åsikt, det är okej - vi kan tycka olika. Men så länge du inte sitter och egenhändigt styr över svensk abortlag är det heller inget problem. 

Ja, jag ser jättegärna statistik eller studie kring felmarginal i åldersbestämmande efter v.20. Hur ofta det blir fel och vad pratar vi om angående hur fel det kan bli samt hur fel brukar det bli. Ska forstätta leta som sagt, men de som kommit med det påståendet i tråden har inte själva någon siffra på det, så vi får se om det ens existerar. Om det inte finns sådana rapporter eller studier, så är ju det ett ypperligt tillfället att fylla ett hål i forskningen.
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 16:23:48 följande:
    Mitt barn räddades i v.23. Det finns dom som överlevt i v.22. Därav att jag anser abortgränsen vara för hög.
    Igen, det är enorm skillnad på varje vecka i denna tidsperiod. Inann v.23 är chansen för överlevnad nära 0%. I v.23 har de som föds en chans på ca 15% att överleva. Endast överleva, att födas så tidigt innebär också risker för allvarliga bestående men, alla som överlever kommer inte vara fullt friska. I v.24 har chansen för överlevnad ökat till 55%. Det är alltså en betydande skillnad. Att det finns de som överlevt i v.22 gör det inte statistiskt troligt att en född i v.22 kommer överleva. De som gör det är så få att det inte påverkat statistiken speciellt.

Men det är också pga den lilla pyttechansen att Socialstyrelsen inte godkänner aborter efter v.21(6). Så om du säger att det är för högt, pga att ditt barn föddes i v.23 och överlevde - så är det inte ett särskilt bra argument för att sänka abortgränsen då den redan ligger under v.23, till och  med under v.22.
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 16:33:15 följande:
    Är det verkligen så svårt att förstå att vissa ser det absurda i att rädda ett barn fött i v.22 medan andra väljer att avsluta ett liv i v.22? Hur kan det vara svårt att ta till sig det? Svart på vitt kan ett barn född iväg. 22 överleva så varför tillåts foster aborteras i samma vecka?

Ska vi inte rädda en 89 åring utan släkt som får en stroke för att denne kan komma att belasta välfärden då den riskerar att få handikapp och ingen anhörig kan ta hand om hen?

Det är ju argumentet många har för att inte rädda ett barn fött i v.22.
    Svarade nyss på ditt tidigare inlägg, tror det till viss del tar upp vad du skriver om här. 

Men nej, jag har inte svårt att se det. Jag skrev ju precis att jag förstår de som känner så, men jag säger bara att det är inte tillräckligt för att ändra på lagen. Det är allt. 

Ett barn fött i v.22 har en minimal chans att överleva, den är nära 0 alltså. Men ingen abort godkänns i vecka 22 heller. Sista dagen för att ansöka om abort är 21(6). Sen kan aborten kanske inte avslutas förrän efter 21(6), men aborten är redan påbörjad innan v.22. 

Skillnaden med 89-åringen i ditt exempel är att den är en juridisk person enligt svensk lag och därav erhåller alla rättigheter som kommer med det. Dennes överlevnad är heller inte på bekostnad av en annan människa. Ett bättre exempel hade vart om vi kan tvinga människor till att donera delar av sina organ för att rädda en annan person. För det är också en fråga om en persons rättighet till autonomi och sin egen kropp vs. en persons rättighet till liv. 

Igen, du missar grundproblemet svensk lag utgår ifrån; när blir man en juridisk person? När trumpar en människas rätt till liv en annan människas rätt till autonomi? 
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 16:37:48 följande:
    Du tror på allvar att Du kan informera Mig om hur viktig varje vecka i magen är? Vad får dig att tro att jag inte vet det?

Du har fortfarande inte insett att en påbörjat abort i v.21+6 inte är en avslutad abort i v.21+6!
    Ptja, vad du själv skriver är vad som får mig att tro att du inte vet det. 

Jo, det har jag redan tagit upp. Men det spelar ingen roll, för aborten är redan påbörjad i 21(6), pga att den som var gravid inte ville ha barn och när den blev beviljad abort så var fortfarande fostret inte en juridisk person i lagens mening. Därav trumpar den gravidas rättighet till autonomi. När aborten påbörjats så har den påbörjats, då är fostret redan aborterat - även om aborten inte ännu är slutförd.
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 16:42:56 följande:
    Jag "missar" ingenting! Jag håller helt enkelt inte med och ser inte logiken i att rädda en individ när vi samtidigt dödar en annan. Lagen är skev.
    Och det är helt okej att inte hålla med, du kanske anser att livsdugligheten är tidigare. Det finns BMs som kommenterat här inne som verkar anse det. Och jag köper det, det är helt i sin ordning. Men för tjugoelfte gången, lagen kan inte, ska inte, får inte basera sitt beslut på att ni inte håller med.

Därav uppmanade jag dessa två BMs att slå larm om det, att agera. Om det verkar vara så i deras tycke att livsdugligheten är tidigare än vad svensk abortlag och vetenskapen anser, då är det av absolut vikt att ta upp det. Men inte i ett anonymt onlineforum. Ta upp det med etiska nämnden, ta upp det med andra BMs, samla material, dokumentera vad som händer - ge något underlag att stå på för att kunna omvärdera beslutet eller åtminstone sporra nya studier.
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 16:46:20 följande:
    Dina siffror stämmer inte. Enl en studie i läkartidningen är ettårsöverlevnaden för barn födda i v 23 hela 52%.
    Du får hemskt gärna länka till den eller iallafall ge namnet på studien. Lägg också märke till "ettårsöverlevnaden", det innebär i praktiken att många av dessa var bebisar med såpass grava skador att de inte kunde överleva särskilt längre, då överlevndadsstatistiken som jag refererade till inte bara kollar efter ett år. 

Men oavsett, det finns olika siffror på det jag hänvisade till också, dock inte extremt varierande, utan handlar om skillnad på några få procent. Finns t.ex. en annan som säger 17% överlevnad i v.23, men endast 39% chans i v.24.

Här har du några exempel på vart du kan hitta info om detta:

Bliss.org.ukStatistics. Available at: https://www.bliss.org.uk/pages/category/statistics

March of Dimes, "Fact Sheet: Preterm Birth." Quick Reference: Fact Sheets October 2013.

National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Preterm labour and birth. London: NICE, 2013.

Tyson, Jon E., Nehal A. Parikh, John Langer, Charles Green, and Rosemary D. Higgins, "Intensive Care for Extreme Prematurity ? Moving beyond Gestational Age." New England Journal of Medicine 17 Apr 2008.

Quint Boenker Preemie Survival Foundation, "Premature Birth Statistics." 

• blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 16:49:15 följande:
    Hon har väl gammal statistik.

Inte direkt otippat.
    Du kan se mitt svar ovan. Men nej, det är inte gammal statistik. Men det är en betydande skillnad på statistik över överlevnad inom ett år från födsel och överlevnadsstatistik överlag. Sen vill jag också gärna veta vilken studie "B" refererade till och läsa den själv för att se exakt vad de sa. 
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 16:46:20 följande:
    Dina siffror stämmer inte. Enl en studie i läkartidningen är ettårsöverlevnaden för barn födda i v 23 hela 52%.

Inte direkt otippat.
    Anonym (H) skrev 2016-12-04 17:10:32 följande:
    52% av alla som föds i v.23 eller 52% av dom som överlever förlossningen?

Stor skillnad!
    Letade reda på studien själv. Antar att det är den iallafall baserat på vad "B" skrev. För den som är intresserad heter den One-year survival of extremely preterm infants after active perinatal care in Sweden.

Studien är från 2010 så du TS som försökte göra dig lustig över att statistiken jag uppgav skulle vara gammal kan du lugna dig över det. "B"s studie är närmare sju år gammal,jag har nyare statistik men även äldre statistik. Så det är inte relevant.

Nu till det intressanta då, precis som "H" gissar så rörde siffran "B" citerad de foster som överlevde förlossningen i sig. Om man istället kollar på helheten, hur många som överlevde totalt (oavsett om dog i samband med förlossningen eller senare) så var överlevnaden 16.9% i vecka 23. Låter det bekant kanske? ...

Detta är dessutom bara hur många som överlever inom ett år. Iom att många av de som överlever, majoriteten, får bestående men av olika grader så kan vi också spekulera i hur många som faktiskt överlevde längre än ett år och inte dog senare pga skador eller sjukdomar orsakade av att vara födda för tidigt.

Bör också tilläggas att forskarna i den aktuella studien själva säger att siffran möjligen kan vara något missvisande, då det är vårt att få fram exakta siffror bl.a. för att foster som dör under förlossningen möjligen inte rapporteras till samma grad så att de därav missat en del fall.
  • blairw
    blairw skrev 2016-12-04 17:27:28 följande:

Inte direkt otippat.
    Nu till det intressanta då, precis som "H" gissar så rörde siffran "B" citerad de foster som överlevde förlossningen i sig. Om man istället kollar på helheten, hur många som överlevde totalt (oavsett om dog i samband med förlossningen eller senare) så var överlevnaden 16.9% i vecka 23. Låter det bekant kanske? ...

Detta är dessutom bara hur många som överlever inom ett år. Iom att många av de som överlever, majoriteten, får bestående men av olika grader så kan vi också spekulera i hur många som faktiskt överlevde längre än ett år och inte dog senare pga skador eller sjukdomar orsakade av att vara födda för tidigt.

Bör också tilläggas att forskarna i den aktuella studien själva säger att siffran möjligen kan vara något missvisande, då det är vårt att få fram exakta siffror bl.a. för att foster som dör under förlossningen möjligen inte rapporteras till samma grad så att de därav missat en del fall.
    Vill rätta mig själv, skrev för snabbt. Överlevnad i vecka 23 låg under 29%. I vecka 22 på ca 3.5%, i vecka 24 på runt 50%. Så den hade relativt hög överlevnad på de födda i vecka 23,  jämfört med andra studier som oftast surrar kring 15-20%. En anledning till det skulle kunna vara just det att sådana här siffror kan vara ibland variera beroende på land. Ska leta vidare och se om en överlevnadschans på 29% är standard i Sverige idag, eller om det verkar vara en bieffekt av det forskarna påpekade i studien, att risken är att en del som fötts döda eller dött i förlossningsrummet inte räknats med. 

Också en intressant sak från studien, tidigare i tråden diskuterades det kring hur ofta UL kan vara missvisande i att avgöra ålder på foster efter v.20. I denna studien nämnde de att ca 10% av fallen i studien hade någon sorts felmarginal, alltså var inte lika gamla som man uppskattade innan födsel. Detta går ju inte att ta som bevis direkt för hur ofta det faktiskt sker, då detta inte var vad man studerade i denna studie. Men intressant iallafall som men fingervisning. 
  • blairw
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:22:44 följande:
    Problemet är att det så sent redan ÄR ett barn. Barn som placeras i fosterhem eller adopteras bort redan från BB har alla möjligheter att leva exakt lika goda liv som oss andra. Vad det gäller den ovilliga modern så får man göra det som krävs, tvångsinlåsning i värsta fall. Kejsarsnitt under sövning så fort fet går utan att barnet utsätts för stor fara. Och sedan allt stöd och terapi som går att uppbringa innan och efter att barnet föds.

Ofta handlar en ansökan om sen abort givetvis om en komplex problematik men även sena aborter av så simpla skäl som "min kille ångrade sig, och jag är arbetslös" beviljas skrämmande nog.
    Hej och välkommen till diskussionen vi hållt med i 30 sidor nu? Haha...

Låt oss ta det igen:
    Enligt svensk lag blir ett foster ett barn i juridisk mening i vecka 22. I vecka 22 anses ett foster vara livsdugligt, alltså att om den föddes nu så skulle den kunna överleva* (med hjälpmedel då), denna tidpunkt är baserad på vetenskapliga studier och rapporter. I svensk lags mening innebär det att när fostret är livsdugligt (v.22), så blir den en juridisk person med rättigheter, vars rättighet till liv trumpar den gravidas rättighet till autonomi och sin egen kropp.  

Så nej, enligt svensk lag är inte fostret ett barn och således går kvinnans rättighet till autonomi före och hon kan få tillstånd om abort fram till 21(6). Man kan tycka vad man vill om det, men så är det. Har man själv anledning att tro att livsdugligheten inträffar tidigare så kan man bedriva forskning på detta eller på annat sätt engagera sig för att få fram vetenskapliga studier som kan ligga till grund för eventuell lagändring. 
  • blairw
    fjanten skrev 2016-12-04 19:42:31 följande:
    Men vet du att de flesta här fattar att det enligt svensk lag inte anses vara en juridisk person - samt varför - men oavsett all fakta som du presenterar och argumenterar för så finns det många människor som anser att dessa foster är för utvecklade för att det ska vara etiskt rätt att abortera. Jag förstår vad forskningen säger, men håller inte med om att den är etiskt försvarbar! JAG anser att den fria abortgränsen borde sänkas, oavsett vad forskningen säger. JAG anser att abortgränsen för speciella omständigheter OCKSÅ borde sänkas, och att sociala fall dessutom ska vara sociala (inte att man är 28 år med krasslig ekonomi i ett studentboende, utan typ drogmissbrukare som bor på gatan). Jag tycker att många andra länder har en vettigare lagstiftning än Sveriges, även om den inte är byggd på samma forskning.
    Men det är precis det jag skriver också. Om man inte håller med kan man försöka förändra, men det räcker inte med argumentet "för så känner jag", du måste bygga upp ett som är tillräckligt starkt. För att ändra svensk abortlag så handlar det alltså om att bygga upp ett tillräckligt starkt argument som lyckas trumpa all den forskning, etiska överläggning angående två rättigheter som går emot varandra. Du måste lyckas argumentera över varför det inte är etiskt rätt mer än att du inte tycker att det är etiskt rätt.

Idag finns det inte tillräckligt bra argument, alltså inte tillräckligt bra dokumenterad backning med andra ord, för att ändra lagen. 
  • blairw
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:46:31 följande:
    Jag kan lagen. Lagen behöver ändras. Den är föråldrad. Idag kan barn räddas mycket tidigare än förr och gränserna mellan barn och foster är på tok för snäva. Alla lagar behöver revideras i takt med utvecklingen. Abortlagen är inget undantag.
    Men om du vill ändra lagen är det upp till dig att skapa ett tillräckligt bra argument med varför. Ett så bra backat argument att det trumpar det lagen idag grundar sig på. Det räcker inte med ditt tyckande, du behöver faktiska grunder - dokumenterade bevis. 

Och såklart lagar behöver uppdateras i takt med utveckling. Det är ju just därför jag säger att om det kommer ny forskning som visar på t.ex. tidigare livsduglighet, så är jag alldeles säker på rådande lagstiftning kommer behöva omvärderas. Men som sagt, idag finns inte det. 
  • blairw
    fjanten skrev 2016-12-04 20:36:01 följande:
    Men jag är inte här för att ändra lagen, även om jag tycker att den borde ändras, för som jag förstått syftet med denna tråd att diskutera ett ämne? Jag tycker inte att just denna lag håller, etiskt, och det är vad jag diskuterar här. Jag tycker även att vi bör skärpa lagarna vad gäller försäljning av kött som kommer från länder där djuren behandlas som skit, det diskuterar jag också gärna. Förstår du skillnaden mellan att diskutera ett problem på ett forum och att exempelvis ansluta ett politiskt parti och hoppas på att få sin röst hörd eller liknande?
    Nej, men du säger att du önskar att lagen skulle ändras. Så länge vi diskuterar något som isåfall skulle beröra en lag ändring så är detta saker man behöver tänka på. Du kan bara konstatera din åsikt om du vill det, men det jag och andra säger är att det räcker inte med din åsikt. Du behöver backa upp det med något, iallfall om du säger att du önskar att lagen ändrades. Om du bara sa "jag tycker såhär så det är beslutet jag tar för mig själv" utan att för den sakens skulle vilja ändra lagen så spelar det ju noll roll huruvida din åsikt är backad av något mer än din känsla.
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:35:53 följande:
    Jag har hittat en kartläggning av dessa. Så jodå det går att få fram. Känner själv ett par som fått beviljat helt enkelt för att kvinnan inte ville avbryta sina högskolestudier. Gjorde abort i vecka 20. Det var utifrån det som jag började söka information få det lät så otroligt .
    Jag har redan citerat denna statistik och nej - det går inte alls att få specifik statistik. Du kan bara få fram statistik över ansökningar och beviljade ansökningars orsaker i kategorierna "sociala problem", "psykisk sjukdom", "kroppslig sjukdom" och "fosterskada-kromosomavvikelse".
    2015 inkom 597 sådana ansökningar och 557 godkändes. Nedanför kan du se hur det var uppdelat - hur många ansökningar i varje kategori och i parantes hur många som godkändes.
    Social problem: 213 (180)
    Psykisk sjukdom: 3 (1)
    Kroppslig sjukdom: 3 (3)
    Fosterskada/kromosomavvikelse: 388 (375)
    Totalt: 597 (557)

Lägg därtill att det skedde 38071 st aborter 2015. 98.5% av de skedde innan v.18. Så dessa 557 godkända aborter som skedde efter v.18 utgjorde 1.5% av alla aborter. 0.47% av alla aborter skedde efter v.18 pga sociala problem. Det är vaken särskilt många. Inte heller säger det något om hur många som får godkänt pga vad du nu uppgav för anledningar. 

Om du påstår att det finns statistik som är mer ingående än "sociala problem" så får DU visa på det mer än att hänvisa till google. Ingen annan har kunnat hitta sådan statistik, så om du nu sitter på den är det upp till dig att ta fram den om vi ska anta ditt argument. 
  • blairw
    Anonym (statistik) skrev 2016-12-04 21:08:34 följande:

Några punkter fakta och sen en slutsats.

Abortgränsen går efter v 22. Dvs efter 21+6.

Det finns foster som överlevt i v 21 dvs efter drygt 20 v. Ex:

www.aftonbladet.se/nyheter/article11420255.ab

Några fler i v 22. Det handlar om undantagsfall. Men klart är att abortering av livsdugliga foster kan ske.

Viktigare tycker jag diskussionen om medvetande är. Detta möjliggörs i v 17 eller 18, då nervsystemet och hjärnan börjar kopplas ihop. Ögonrörelser har sedan vecka 16 och från vecka 19 eller 20 är det sannolikt att fostret kan registrera smärta.

Från vecka 22 till 24 börjar fostret reagera på ljud och vissa tecken tyder på att det så här långt kommen i processen har fått förmågan till inlärning. Källa här är www.alltomvetenskap.se/nyheter/40-veckor-i-mammas-mage-nar-far-fostret-medvetenhet

men jag har sett liknande siffror på många ställen.

Jag försökte påtala dessa fakta i en annan tråd men blev då blockerad av moderatorn. För övrigt skrev jag bara att jag ansåg detta betydde människovärde och att jag gråtit när jag hörde om aborten i 21+6. Inga fula ord, ingenting. Bara dessa siffror och åsikten om människovärde.

Hoppas att jag får ha kvar detta inlägg.

Enligt min mening är medvetande ett definitivt startskott för människovärde. Har man inga livshotande skador och kan man känna smärta är det enligt min mening för sent med abort.

Det stämmer inte dock, det om medvetande. Foster utvecklar relativt tidigt reflexer, vilket betyder att de kan reagera på ljud, rörelser, smärta osv. Men det finns inget vetenskapligt belägg för att de kan känna smärta, att det kan förstå att något rör sig. För att kunna göra det krävs det att receptorer har utvecklats som kan skicka signaler till hjärna och göra att man känner t.ex. smärta. Det är det som räknas som medvetande, att du faktiskt förstår att och vad du känner, du reagerar inte bara på stimulans. Dette verkar inte ske innan tredje trimestern, som tidigast runt v.27-28, möjligen senare, och gör alltså att det inte är närheten av att krocka med svensk abortlag idag. 
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-05 07:54:56 följande:

Det är är helt enkelt inte sant! Jag har hört flera barn, bla mitt, som gråtit då de blivit stuckna vid blodprov och andra tester tidigare än v. 27!

Att gråta innebär dock inte att man förstår eller känner, att gråta är också en form av reaktion på stimulans. Men det innebär inte per automatik att det är en medveten reaktion. Men framförallt så kan jag inte säga att forskning som visar på att foster inte kan känna smärta förrän i tidigast början av tredje trimestern skulle inkludera redan födda och levande prematura barn. Ett barn som är extremt prematur (innan vecka 27) får en massa mediciner och tillskott för att utvecklas/växa snabbare; för att lungor ska växa till sig och komma igång t.ex. Så min logiska gissning är att du inte kan applicera samma vetenskapliga information för foster i livmodern på prematura levande barn som får mediciner. Men ska kolla upp det närmare för att se vad exakt som gäller/händer.
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-05 10:05:58 följande:

Och det vet du för att?

Because science.
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-05 10:54:05 följande:

Jag upprepar mig...

Det vet du för att?

Varför det inte du som hade läst alla inlägg? Då borde ju veta att detta redan diskuterats - hur man vet detta vetenskapligt och tror det t.o.m länkades till studier i fråga på just detta.
  • blairw

Orkar inte längre kommentera i tråden. Blir ledsen över att folk saknar empati, frustrerad över att man vägrar ta till sig vetenskapliga bevis och logiska resonemang och tappar hoppet över hur låg nivå det är på vissa argument och kommentarer. Jag har sagt mitt och bidragit med svar på allt jag fått tillfrågat och försett källor till mina argument. I en 42-sidig tråd kommer väl de inläggen enkelt missas. Men för den som ser detta inlägg så har jag skrivit om bl.a. varför Sveriges abortlag ser ut som den gör, vad som ligger till grunden för den, vetenskapliga studier angående när foster kan känna smärta, när det anses livsdugligt och när foster får medvetande. Också redogjort för statistiken kring hur många aborter som faktiskt sker i Sverige, hur många av dessa som skedde efter v.18 och behövde tillstånd, hur många som faktiskt får tillstånd efter v.18 och av vilka anledningar. Ni som trillar in i tråden och ställer frågor om allt detta (och mer) kan hitta svar på det om ni trycker på "visa endast" under mitt användarnamn. 

Anonym (Håller med TS) skrev 2016-12-05 16:20:36 följande:
    Sen har jag rätt att ha en åsikt - det är ett diskussionsforum
    Min sista kommentar i denna tråden blir isåfall angående detta. Sett flera som kommenterat det här eller liknande ("Är det okej att vi tycker olika eller?", "Alla tycker olika och det är helt okej") i både denna tråden och andra trådar. 

Ja, alla har rätt till en åsikt. Men att någon annan fortsätter uttrycka sin åsikt betyder inte att de säger att du inte har rätt till din åsikt. Inte sett någon som sagt att du inte har rätt till din åsikt, så varför kändes det nödvändigt att hävda? 

Och även om alla har rätt till en åsikt så betyder det inte att allas åsikter är lika värdefulla, även om det är vad du fick lära dig i grundskolan. Om någon tar sig tiden att leta upp saklig och korrekt information (såsom vetenskapliga studier eller statistiska rapporter) och bygger upp ett argument utifrån det så väger det 10.000 gånger mer än någon som bara konstaterar sin åsikt utan någon större förklaring eller en förklaring bestående av "jag har vart med om det", "googla det", eller hänvisar till Pingstkyrkans egna tidning eller någon annan selektiv, icke-expert på ämnet. 

Slutligen, de som hävdar att det har rätt till sin åsikt eller ifrågasätter varför man inte bara kan acceptera att vi har olika åsikt: Om diskussionen handlade om vilken färg som var bäst och jag säger röd och du säger blå, där kan vi bara acceptera att 

Men när det handlar om extremt viktiga frågor som berör andras rättigheter, såsom samkönat äktenskap, eller abort, då duger det inte att säga "jaja, vi får väl tycka olika Drömmer". Min åsikt om att det ska vara lagligt med samkönat äktenskap eller abort (även sen sådan) påverkar inte andras rättigheter. Jag kan personligen välja att inte nyttja den rättigheten om jag anser att det inte är etiskt rätt eller rätt väg för mig, men det påverkar inte att andra har de rättigheterna. Om din din åsikt är att det inte ska vara lagligt, då är din åsikt ett direkt hot mot de som berörs av de rättigheterna och vill nyttja de rättigheterna. Jag kan inte och kommer aldrig acceptera det. 
Svar på tråden Sen abort?